570502
Książka
W koszyku
(Engram)
Zastosowanie mediów cyfrowych i technologii informacyjno-komunikacyjnych w każdym obszarze życia człowieka wpłynęło także na przekształcenia i ewolucję w edukacji. Analiza i ocena tych przemian na przestrzeni dziejów pozwala na wyodrębnienie pięciu przełomów w komunikacji, w kształceniu, w pracy zawodowej i w innych obszarach aktywności człowieka. Obecnie mamy piąty, największy i najważniejszy przełom edukacyjny, łączący się z mediami interaktywnymi, z Internetem, z telewizją cyfrową, z telefonią komórkową. Te urządzenia cyfrowe zapewniają nie tylko multimedialną i komunikacyjną łączność, ale także globalny zasięg połączony z interakcyjnością i mobilnością. Cechy te mają wpływ na nową siłę, skalę i zasięg przekazów medialnych i multimedialnych, ale również aktywność najmłodszego pokolenia w cyberprzestrzeni i w świecie wirtualnym. Za pośrednictwem urządzeń programy i audycje o charakterze edukacyjnym i naukowym z całego świata trafiają do naszych domów i szkół. Celem Autorów jest przedstawienie nowych wyzwań i szans najnowszych mediów cyfrowych i technologii interaktywnych tworzących cyberprzestrzeń i świat wirtualny, ich nowych funkcji oraz wynikających z nich zadań i możliwości w różnych obszarach aktywności człowieka, zwłaszcza u najmłodszych.
1. Społeczne kompetencje medialno-informacyjne w kontekście bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i świata wirtualnego * Józef Bednarek * Wstęp * 1.1. Jakie są przesłanki największych przemian cywilizacyjnych? * 1.2. Jakie są nowe przemiany w edukacji ustawicznej i w pracy zawodowej? * 1.3. Dlaczego cyberprzestrzeń i świat wirtualny są niebezpieczne? * 1.4. Jakie społeczne kompetencje komunikacyjno-medialne są szczególnie ważne? * Wnioski * Bibliografia * 2. Gry wideo jako komplementarne narzędzie edukacji * Dominika Urbańska-Galanciak * Wstęp * 2.1. Gry wideo - dobre i złe strony * 2.2. Edukacyjne walory gier wideo * 2.3. Czego uczą gry? * Wnioski * Bibliografia * 3. Technologie informacyjno-komunikacyjne wyzwaniem nie tylko dla młodego pokolenia * Renata Tomaszewska-Lipiec * Wstęp * 3.1. Technologie informacyjno-komunikacyjne w perspektywie rozwoju kultury prefiguratywnej * 3.2. Technologie informacyjno-komunikacyjne nie tylko szansą, ale i zagrożeniem * 3.3. Kompetencje informatyczne warunkiem właściwego funkcjonowania we współczesnym świecie * Wnioski * Bibliografia * 4. Edukacyjne możliwości stosowania robotów humanoidalnych * Sebastian Koczy * Wstęp * 4.1. Ewolucja maszyn i urządzeń technologii informacyjnych * 4.2. Roboty jako najnowsza generacja technologii informacyjnych * 4.3. Relacje człowiek - robot a wizja przyszłości * 4.4. Wpływ robotyzacji na wspomaganie nauczania i uczenia się * 4.5. Koegzystencja człowieka i robota w przyszłości * Wnioski * Bibliografia * 5. Uczeń w cyfrowej szkole - szanse i zagrożenia * Waldemar Grądzki * Wstęp * 5.1. Określenie niezbędnego zakresu wiedzy i umiejętności nauczycieli, w tym kompetencji medialnych, do wprowadzenia elementów cyfrowej szkoły oraz tworzenia i wykorzystywania elektronicznych zasobów edukacyjnych * 5.2. Określenie szans i zagrożeń uczniów, jakie niesie powszechność wprowadzania obecnie elementów cyfrowej szkoły * 5.3. Przewidywane zmiany form i metod kształcenia w powszechnym systemie oświaty szkolnej i odchodzenie od systemu klasowo-lekcyjnego na rzecz indywidualizacji kształcenia uczniów w sieci * Wnioski * Bibliografia * 6. Edukacja i nowoczesne technologie w społeczeństwie wiedzy * Leszek Zakrzewski * Wstęp * 6.1. Komunikacja - Informacja - Wiedza * 6.2. Nauczyciel w społeczeństwie wiedzy * 6.3. Wykluczenie cyfrowe * 6.4. Certyfikacja a doskonalenie nauczycieli * Wnioski * Bibliografia * 7. Kompetencje społeczne młodzieży w kontekście wyzwań mediów cyfrowych * Weronika Kowalska * Wstęp * 7.1. Kompetencje społeczne * 7.2. Kształtowanie kompetencji społecznych * 7.3. Internet - komunikacja w sieci * Wnioski * Bibliografia * 8. Konstruktywizm pedagogiczny a technologie informacyjne w edukacji wczesnoszkolnej * Nataliya Woźniak * Wnioski * Bibliografia * 9. Funkcjonowanie człowieka w cyberprzestrzeni - świat wirtualny w realiach second life * Przemysław Zapędowski * Wstęp * 9.1. Znaczenie Internetu w życiu współczesnych ludzi * 9.2. Wirtualne światy * 9.3. Reguły funkcjonowania w wirtualnych światach * 9.4. Świat wirtualny a świat rzeczywisty * Wnioski * Bibliografia * 10. "Media literacy" jako odpowiedź na zagrożenia związane ze światem mediów * Marta Czerwiec * Wstęp * 10.1. Media a społeczeństwo * 10.2. Niebezpieczne treści * 10.3. Seks w mediach - jak o tym rozmawiać? * 10.4. Przedszkolak jako świadomy widz * Wnioski * Bibliografia * 11. Nowy wymiar piśmienności wizualnej generacji Digital Natives. Wyzwania edukacyjne * Krzysztof Lewandowski * Wstęp * 11.1. Neurodydaktyczne aspekty procesu uczenia się generacji Digital Natives * 11.2. Ewolucja pojęcia piśmienności wizualnej * 11.3. Diagnoza stanu umiejętności wizualnych generacji Cyfrowych tubylców * 11.4. Rekomendacje dla edukacji wizualnej * 11.5. Refleksje autora wynikające z doświadczeń zdobytych podczas wykonywania pracy nauczyciela na kursach komputerowych dla dorosłych * Wnioski * Bibliografia * 12. Komunikacja społeczna w świecie realnym, w cyberprzestrzeni oraz w rzeczywistości wirtualnej * Jacek Frentzel * Wstęp * 12.1. Kilka słów o społeczeństwie * 12.2. Komunikacja jako styl, proces i wpływ * 12.3. Komunikacja interpersonalna - liczy się nie tylko treść
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17384 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. przy rozdz.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej