570418
Książka
W koszyku
(Engram)
Różnorodne techniki motywowania uczniów do uczenia się i pobudzania kreatywnego myślenia, inspirowanie i rozwijanie racjonalnego myślenia uczniów, neurodydaktyka i organizowanie procesu uczenia się, problem egalitaryzmu i elitaryzmu, praca zespołowa uczniów, uczenie odpowiedzialności i samodzielności, nowoczesne technologie w szkole - to tylko niektóre z zagadnień omówionych w tym poradniku. Autor przedstawił metody aktywizowania uczniów w procesie nauczania - uczenia się, podając wiele wartościowych przykładów z praktyki pedagogicznej swojej i uznanych autorytetów w tej dziedzinie. Przedstawione działania mogą być od razu wykorzystane w praktyce szkolnej. Każdy rozdział podsumowany jest dobrymi radami dla Czytelnika oraz pytaniami sprawdzającymi wraz z wykazem literatury pogłębiającej omawiane zagadnienia, co inspiruje do aktywnej pracy z poradnikiem.
Rozdział 1. Stosować sprawdzone reguły wywierania wpływu na uczniów * 1.1. Dlaczego warto zmienić styl pracy nauczycieli? * 1.2. Dlaczego warto rozumieć i stosować reguły wywierania wpływu na ludzi? * 1.3. Jakie są reguły sterujące przebiegiem ludzkiego postępowania? * 1.4. Jak w szkole wykorzystać reguły wywierania wpływu na ludzi? * 1.5. Jak wykorzystać szkolny tutoring? * 1.6. Dlaczego trzeba pozytywnie myśleć o wysokiej efektywności? * Zadania do samodzielnej pracy * Dobre rady dla nauczycieli * Warto przeczytać! * Rozdział 2. Uczyć niekonwencjonalnie i łamać dydaktyczne schematy * 2.1. Dlaczego i jak burzyć dydaktyczne schematy? * 2.2. Jak uczniów inspirować i zadziwiać? * 2.3. Co znaczy bardzo dobry nauczyciel i jakim jest? * 2.4. Dlaczego w edukacji warto akcentować ciekawość? * 2.5. Dlaczego warto być atrakcyjnym i zadziwiającym nauczycielem? * Zadania do samodzielnej pracy * Dobre rady dla nauczycieli * Warto przeczytać! * Rozdział 3. Inspirować i rozwijać racjonalne myślenie uczniów * 3.1. Jak uczyć myślenia, dyskutowania i argumentowania? * 3.2. Dlaczego uczyć o świadomości i pracy ludzkiego mózgu? * 3.3. Jak uwalniać umysłowy potencjał uczniów? * 3.4. Jak uczyć racjonalnego i krytycznego myślenia? * 3.5. Jak wykorzystać zasady sztuki operatywnego myślenia? * Zadania do samodzielnej pracy * Dobre rady dla nauczycieli * Warto przeczytać! * Rozdział 4. Zrozumieć i wykorzystać zasady neurodydaktyki * 4.1. Czym jest neurodydaktyka i jakie ma znaczenie? * 4.2. Co może zmienić w obecnej szkole neurodydaktyka? * 4.3. Jak lepiej koncentrować uwagę uczniów? * 4.4. Jakie są warunki dobrej pracy ludzkiego mózgu? * 4.5. Dlaczego warto rozumieć funkcjonowanie ludzkiego mózgu? * Zadania do samodzielnej pracy * Dobre rady dla nauczycieli * Warto przeczytać! * Rozdział 5. Organizować uczenie się i edukację służącą człowiekowi * 5.1. Dlaczego szkoły trzymają się tradycyjnych szkolnych lekcji? * 5.2. Jakie są aktywizujące walory szkolnych wycieczek? * 5.3. Jak podnieść poziom sympatii uczniów do nauczyciela? * 5.4. Jak organizować uczenie się służące potrzebom uczniów? * 5.5. Jakie są sposoby rozbudzania uczniowskiej kreatywności? * Zadania do samodzielnej pracy * Dobre rady dla nauczycieli * Warto przeczytać! * Rozdział 6. Pracować nad rozwojem motywacji uczniów * 6.1. Dlaczego priorytetem nauczycielskiej pracy jest motywowanie? * 6.2. Jakie strategie motywowania są skuteczne? * 6.3. Na czym polega praca nad rozwojem motywacji ucznia? * 6.4. Jak osobowość nauczyciela pomaga aktywizować uczniów? * 6.5. Dlaczego w aktywizacji ważna jest strategia perswazji? * 6.6. Dlaczego ważne są osobiste cele edukacyjne? * 6.7. Dlaczego ważne jest samowychowanie? * Zadania do samodzielnej pracy * Dobre rady dla nauczycieli * Warto przeczytać! * Rozdział 7. Traktować wszystkich uczniów równo i podmiotowo * 7.1. Jakie jest w szkole miejsce dla elitaryzmu i egalitaryzmu? * 7.2. Co obecna szkoła robi z nierównościami? * 7.3. Czy polscy nauczyciele i szkoły lubią równość? * 7.4. Dlaczego współpraca jest lepsza od współzawodnictwa? * 7.5. Dlaczego w szkole warto zerwać z wyścigiem szczurów? * Zadania do samodzielnej pracy * Dobre rady dla nauczycieli * Warto przeczytać! * Rozdział 8. Stawiać na samodzielność i odpowiedzialność ucznia * 8.1. Dlaczego w szkole warto stawiać na samodzielność ucznia? * 8.2. Dlaczego warto stawiać uczniowi osobiste cele edukacyjne? * 8.3. Dlaczego dobrym pomysłem jest samowychowanie? * 8.4. Dlaczego trzeba odpowiednio stymulować nasz mózg? * 8.5. Jakie znaczenie w aktywizowaniu uczniów ma ich samodzielność? * 8.6. Jak uczyć patrzenia w siebie - samopoznania i samooceny? * Zadania do samodzielnej pracy * Dobre rady dla nauczycieli * Warto przeczytać! * Rozdział 9. Postawić na wykorzystywanie technologii TIK * 9.1. Dlaczego warto promować różne sposoby uczenia się uczniów? * 9.2. Jak korzystanie z technologii TIK wpływa na aktywność uczniów? * 9.3. Czy technologie TIK poprawiają nastawienie uczniów do zajęć? * 9.4. Jak w szkole lepiej korzystać z interaktywnej tablicy? * 9.5. Dlaczego korzystanie z technologii TIK podnosi motywację uczenia się? * 9.6. Dlaczego dobrym pomysłem jest samodzielne uczenie się? * 9.7. Jak ciekawiej wzbudzać aktywność uczniów na zajęciach? * Zadania do samodzielnej pracy * Dobre rady dla nauczycieli * Warto przeczytać! * Rozdział 10. Aktywizować i zachęcać do nauki według temperamentu * 10.1. Dlaczego warto zauważyć temperament uczniów? * 10.2. Jak w edukacji wykorzystać znajomość temperamentu ucznia? * 10.3. Jak rozpoznać temperament introwertyków i ekstrawertyków? * 10.4. Jak zmotywować uczniów introwertyków do uczenia się? * 10.5. Jak zmotywować ekstrawertyków do uczenia się i pracy nad sobą? 10.6. Dlaczego w aktywizowaniu ważna jest praca grupowa? * Zadania do samodzielnej pracy * Dobre rady dla nauczycieli * Warto przeczytać! * Rozdział 11. Ze szkoły uczynić akademię umiejętności * 11.1. Jak lepiej doskonalić i ćwiczyć inteligencję IQ uczniów? * 11.2. Jakie praktyczne zdolności uczniów preferować w szkole? * 11.3. Jak wykorzystać różnorodność uczniowskiej inteligencji? * 11.4. Na czym polega szczególna rola zajęć eksponujących wartości? * 11.5. Na czym polega szczególna rola inteligencji emocjonalnej? * Zadania do samodzielnej pracy * Dobre rady dla nauczycieli * Warto przeczytać! * Rozdział 12. Wymagać wysiłku, rzetelnej pracy i konsekwencji * 12.1. Jak wymagać od uczniów, aby ich motywować? * 12.2. Jakie kompetencje są uczniom najbardziej potrzebne? * 12.3. Dlaczego szkołę trzeba wymyślić od nowa? * 12.4. Dlaczego wymagać od uczniów inicjatywy i pomysłowości? * 12.5. Dlaczego i jak nauczyć w szkole poszukiwania wiedzy? * 12.6. Dlaczego trzeba bazować na aktualnej wiedzy i umiejętnościach ucznia? * Zadania do samodzielnej pracy * Dobre rady dla nauczycieli * Warto przeczytać! * Rozdział 13. Priorytetem szkoły uczynić rozwój poznawczych zainteresowań * 13.1. Dlaczego pierwszym celem edukacji jest rozwijanie zainteresowań? * 13.2. Dlaczego rozwój zainteresowań jest najważniejszą treścią edukacji? * 13.3. Dlaczego rozwój zainteresowań jest najważniejszym zadaniem edukacji? * 13.4. Jak zainteresować ucznia uczeniem się i pracą nad sobą? * 13.5. Dlaczego dla ucznia ważna jest informacja zwrotna i samoewaluacja? * Zadania do samodzielnej pracy * Dobre rady dla nauczycieli * Warto przeczytać!
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17431 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. 151-152 oraz przy rozdz.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej