570418
Książka
W koszyku
Socrealizm w malarstwie polskim / Jolanta Studzińska. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, cop. 2014. - 519, [1] s. : il. kolor. ; 25 cm.
Pierwsze polskie opracowanie na temat środowiska artystów plastyków tworzących w nurcie socrealizmu, a zarazem ciekawe studium samego malarstwa socrealistycznego w Polsce. Autorka przedstawia korzenie sztuki realizmu socjalistycznego w Rosji radzieckiej i ZSRR, następnie życie artystyczne Polski w pierwszych latach po wojnie, by w końcu przejść do właściwego przedmiotu swojej pracy, czyli wdrażanego w latach 1949-1955 przez władze komunistyczne programu sztuki socrealistycznej. Wykorzystując bogaty materiał źródłowy, pokazuje działania władz państwowych, stopień uwikłania artystów w nurt socrealistyczny, różne opinie, reakcje i postawy. Książka zawiera bogaty materiał ilustracyjny, na który składają się starannie dobrane, po raz pierwszy publikowane reprodukcje dzieł reprezentatywnych dla socrealizmu polskiego.
I. Geneza i ukształtowanie realizmu socjalistycznego w ZSRR * 1. Rewolucja rosyjska, rządy bolszewików i władza stalinowska * 2. Sowiecki marksizm. Leninowska i stalinowska teoria państwa oraz koncepcje "permanentnej rewolucji" i "budowy socjalizmu w jednym kraju" * 3. Realizm socjalistyczny w ZSRR. Sztuka przed rewolucją 1917 roku i polityka artystyczna stalinizmu * II. Sztuka polska w latach 1945-1949 * 1. Odradzanie się sztuki w powojennej rzeczywistości * 2. Transformacja systemowa i sytuacja społeczno-polityczna w kraju * 3. Reorganizacja życia artystycznego * 4. Główne tendencje w malarstwie, ugrupowania i manifestacje artystyczne * 5. Polemika ideologiczna w środowisku artystycznym * III. Program socrealizmu w Polsce Ludowej * 1. Polityka kulturalna państwa i nowe założenia dla sztuki (1947-1949) * 2. Ukierunkowanie edukacji artystycznej * 3. Definicja socrealizmu (1949-1955) * 4. Główne zagadnienia ideologiczne socrealizmu w PRL-u * 4.1. Fundamenty historyczne * 4.2. Pozytywna wizja socjalistycznego świata * 4.3. Rola sztuki w kształtowaniu nowej rzeczywistości * 4.4. Człowiek i społeczeństwo * 4.5. Stalinowski marksizm * 4.6. Radziecki wzór i zachodni wróg. Propaganda totalitarna * 4.7. Autokrytyka i krytyka artystyczna * 5. Treść i forma w malarstwie polskiego socrealizmu * 5.1. Nadrzędność treści nad formą * 5.2. Realizm w socrealizmie * 5.3. Obiektywna prawda "typowość" i "schematy" * 5.4. Etyka kontra estetyka * 5.5. "Socjalistyczna treść i forma narodowa". Sztuka ludowa * 5.6. Tradycja realizmu i postępowych idei w polskiej kulturze * 5.7. Ikonografia * 5.7.1. Motyw pracy * 5.7.2. Kompozycja historyczna * 5.7.3. Portret * 5.7.4. Pejzaż * 5.8. Kolor i kompozycja w malarstwie socrealizmu * IV. Polemika z socrealizmem * 1. Dyskusja nieborowska * 2. Narada w sprawie twórczości artystycznej z 1951 roku * 3. Krytyka socrealizmu z okresu III i IV Ogólnopolskiej Wystawy Plastyki * 4. "Arsenał" * 5. Artyści wobec socrealizmu * 6. Krytyka po 1954 roku * V. Socrealizm w ujęciu retrospektywnym * Aneks. Wystawy plastyki * I. Ogólnopolska Wystawa Plastyki (1950) * II. Ogólnopolska Wystawa Plastyki (1951) * III. Ogólnopolska Wystawa Plastyki (1952) * IV. Ogólnopolska Wystawa Plastyki (1954) * Wystawy tematyczne
Status dostępności:
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 55017 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Na okł.: Nigdy wcześniej niepublikowane reprodukcje dzieł socrealizmu polskiego.
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 506-515.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej