570416
Książka
W koszyku
Prezentowany podręcznik zawiera usystematyzowany wykład z podstaw zarządzania, sprawdzony w toku wieloletnich zajęć dydaktycznych realizowanych przez autora na uczelniach wyższych i kursach dla kadry kierowniczej w różnych organizacjach sektora publicznego, wzbogacony o oceny wyniesione z praktyki zawodowej i badań empirycznych. Opracowanie może stanowić podstawę do programowania zajęć dydaktycznych w zakresie problematyki obejmującej różne dziedziny sektora publicznego, a załączone materiały pomocnicze podnoszą jego wartość praktyczną dla wykładowców i studentów. Jednocześnie opracowanie może być użyteczne dla kadry kierowniczej i pracowników zajmujących się analizą organizacji pracy i projektowaniem usprawnień organizacyjnych, programowaniem szkoleń zawodowych itp. Te walory, w połączeniu ze zwięzłym i bardzo przystępnym opisem poszczególnych zagadnień, uzasadniają przekonanie, że książka spełnia podstawowe wymagania dobrego podręcznika akademickiego.
1. ZAGADNIENIA WPROWADZAJĄCE * 1.1. Rola, funkcje i struktura sektora publicznego * 1.2. Pojęcie, funkcje i organizacja administracji publicznej * 1.3. Uwarunkowania działań sektora publicznego * 1.3.1. Uwarunkowania organizacyjno-prawne * 1.3.2. Uwarunkowania ekonomiczno-społeczne * 1.3.3. Uwarunkowania unijne * 2. PRZEDMIOT NAUKI ZARZĄDZANIA * 2.1. Praca sprawna i zorganizowana * 2.2. Pojęcie, rodzaje i cechy organizacji * 2.3. Wieloaspektowy i interdyscyplinarny charakter organizacji * 2.4. Podejście systemowe w analizie organizacji * 2.5. Współczesne tendencje w nauce zarządzania * 3. PROCES I METODY ZARZĄDZANIA * 3.1. Pojęcie i rodzaje zarządzania * 3.2. Zasady zarządzania i źródła władzy kierowniczej * 3.3. Fazy zarządzania i funkcje kierownicze * 3.4. Kompetencje kierowników * 3.5. Ogólny przegląd metod i technik zarządzania * 3.6. Zarządzanie projektami i procesami * 3.7. Zarządzanie jakością pracy * 3.8. Kontroling w zarządzaniu organizacją * 4. PROCES PLANISTYCZNO-DECYZYJNY * 4.1. Plan i decyzja jako elementy preparacji działania * 4.2. Pojęcie i rodzaje celów działania * 4.3. Pojęcie i funkcje planu pracy * 4.4. Pojęcie i rodzaje decyzji * 4.5. Fazy procesu planistyczno-decyzyjnego * 4.6. Uwarunkowania i zasady procesu planistyczno-decyzyjnego * 5. PROCES I ZASADY ORGANIZOWANIA PRACY * 5.1. Proces organizowania pracy * 5.2. Podział i specjalizacja pracy * 5.3. Budowa struktury organizacyjnej i czynniki strukturotwórcze * 5.4. Rodzaje struktur organizacyjnych * 5.5. Rola organizacyjna pracownika * 5.5.1. Znaczenie stanowiska pracy * 5.5.2. Zadania i obowiązki * 5.5.3. Odpowiedzialność i uprawnienia * 5.6. Prawne instrumenty zarządzania organizacją * 6. KIEROWANIE GOSPODARKĄ KADROWĄ * 6.1. Rola i funkcje gospodarki kadrowej w zarządzaniu organizacją * 6.2. Fazy procesu kadrowego * 6.3. Zatrudnianie pracowników * 6.4. Dobór i selekcja pracowników * 6.5. Szkolenie pracowników * 6.6. Ocena pracowników * 7. SYSTEM MOTYWACJI W ORGANIZACJI * 7.1. Pojęcie motywacji * 7.2. Hierarchia potrzeb ludzkich * 7.2.1. Potrzeby podstawowe * 7.2.2. Potrzeby wyższego rzędu * 7.2.3. Współczesne teorie motywacji * 7.3. Środki i zasady motywacji * 7.4. Styl zarządzania jako czynnik motywacji * 7.5. Konflikty jako czynnik motywacji * 7.6. Kultura organizacyjna jako czynnik motywacji * 7.6.1. Pojęcie i rola kultury organizacyjnej * 7.6.2. Elementy i uwarunkowania kultury organizacyjnej * 8. NADZÓR W ORGANIZACJI * 8.1. Nadzór jako funkcja zarządzania organizacją * 8.2. Kontrola jako funkcja nadzoru w organizacjach * 8.3. Proces kontroli * 8.4. Rodzaje, funkcje i przedmiot kontroli * 8.5. Organizacja kontroli * 8.5.1. Kontrola wewnętrzna * 8.5.2. Kontrola zewnętrzna * 8.5.3. Standardy kontroli * 8.6. Kryteria kontroli * 8.7. Środki i metody kontroli * 8.8. Czynniki efektywności nadzoru w organizacji * 9. WYBRANE ASPEKTY SPRAWNOŚCI ZARZĄDZANIA W SEKTORZE PUBLICZNYM * 9.1. Uwagi ogólne * 9.2. Klasyfikacja zagrożeń kryzysowych * 9.3. Rodzaje zagrożen kryzysowych w sektorze publicznym * 9.3.1. Przejawy i skutki szkód * 9.3.2. Przyczyny i źródła szkód * 9.4. Środki przeciwdziałania zagrożeniom kryzysowym * 9.5. Proces zarządzania kryzysowego * 9.6. Rodzaje i przesłanki zmian organizacyjnych * 9.7. Proces i metody zmian organizacyjnych * 9.8. Strategia "Sprawne państwo 2020" * 10. ZARZĄDZANIE WIEDZĄ W ORGANIZACJI * 10.1. Wiedza jako zasób organizacji * 10.2. Pojęcie i rodzaje wiedzy * 10.3. Proces zarządzania wiedzą * 10.3.1. Planowanie wiedzy * 10.3.2. Źródła wiedzy * 10.3.3. Organizacja systemu informacyjnego * 10.4. Metody komunikacji w organizacji * 10.4.1. Metody indywidualne i zbiorowe * 10.4.2. Metody kreatywne * 10.4.3. Techniczne środki komunikacji * 10.5. Dysfunkcje w zarządzaniu wiedzą w organizacji
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 55022 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 255-259.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej