568613
Książka
W koszyku
(Engram)
Najnowsze media cyfrowe i interaktywne technologie informacyjno-komunikacyjne, tworzące cyberprzestrzeń oraz świat wirtualny stwarzają wiele możliwości, ale także zagrożeń dla najmłodszego pokolenia. Mają one charakter dynamiczny i powszechny, a ich wymiar jest globalny. Dzieci i młodzież są najbardziej narażone na niebezpieczeństwa występujące w cyberprzestrzeni. Z tego też powodu istotne znaczenie ma poznanie przyczyn rozwoju tych zagrożeń, obecnego stanu oraz skutków w aspekcie wychowawczym. W tej sytuacji istotnego wymiaru nabierają wszelkie działania pedagogiczne, profilaktyczne oraz terapeutyczne podejmowane nie tylko w rodzinach, ale także w szkołach oraz innych placówkach oświatowych.Prezentowana monografia jest pracą interdyscyplinarną łączącą wiedzę pedagogiczną, psychologiczną oraz społeczną. Książka podejmuje w swych treściach nowy obszar, w dużej mierze nie rozpoznany na gruncie środowiska oświatowo-wychowawczego. W szczególności rodzice i nauczyciele nie mają świadomości bezpieczeństwa dzieci w cyberprzestrzeni. Nie potrafią diagnozować różnorodnych zagrożeń tam występujących i im przeciwstawiać.W publikacji przedstawione zostały przyczyny, objawy oraz skutki zagrożeń cyberprzestrzeni dla dzieci i młodzieży. Omówiono działania edukacyjne i profilaktyczne w środowiskach oświatowo-wychowawczych w tym obszarze.
Rozdział 1. KOMUNIKOWANIE SIĘ W SIECI * 1.1. Charakterystyka komunikacji internetowej * 1.2. Sposoby, techniki i typy komunikacji internetowej * 1.3. Komunikacja nastolatków za pomocą internetu * 1.4. Język internetu dzieci i młodzieży a autoprezentacja w świecie wirtualnym * 1.5. Zaburzenia tożsamości w internecie * 1.6. Depersonalizacja * Rozdział 2. ROLA I ZNACZENIE PORTALI SPOŁECZNOŚCIOWYCH * 2.1. Charakterystyka wybranych portali społecznościowych * 2.2. Znaczenie komunikacji na portalach społecznościowych * 2.3. Kreowanie wizerunku i tożsamości na portalach społecznościowych * 2.4. Aktywność dzieci i młodzieży na portalach społecznościowych * 2.5. Udostępnianie informacji na profilach * 2.6. Zagrożenia związane z korzystaniem z serwisów społecznościowych * Rozdział 3. INTERNET A KSZTAŁTOWANIE WIĘZI EMOCJONALNYCH * 3.1. Znaczenie emocji w życiu człowieka * 3.2. Teoretyczne podstawy więzi emocjonalnych * 3.3. Związki w sieci * 3.4. Dylematy wynikające z nawiązywania kontaktów w sieci * Rozdział 4. GRY KOMPUTEROWE ROZRYWKĄ NASTOLATKÓW * 4.1. Specyfika gier komputerowych * 4.2. Pozytywne aspekty gier komputerowych * 4.3. Przydatność gier komputerowych w nauczaniu/uczeniu się * 4.4. Niebezpieczeństwa gier komputerowych * 4.5. Wpływ agresji i przemocy na psychikę i osobowość graczy * 4.6. Specyfika i przebieg uzależnienia od gier komputerowych * 4.7. Konsekwencje uzależnienia od gier komputerowych * 4.8. Klasyfikacja gier według systemu PEGI * Rozdział 5. UZALEŻNIENIE OD MEDIÓW CYFROWYCH NOWĄ FORMĄ PATOLOGII * 5.1. Teorie i modele badań nad mediami i uzależnieniami * 5.2. Nowy wymiar uzależnień * 5.3. Kryteria diagnostyczne uzależnienia od komputera i internetu * 5.4. Mechanizmy i formy uzależnienia * 5.5. Przyczyny uzależnienia * 5.6. Przebieg i skutki uzależnienia * Rozdział 6. CYBERBULLYING JAKO FORMA AGRESJI I PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ * 6.1. Istota i właściwości cyberbullyingu * 6.2. Specyfika w relacjach cyberagresor - poszkodowany * 6.3. Działania ofiary cyberagresora * 6.4. Wpływ cyberprzemocy na postawy i zachowania dzieci i młodzieży * 6.5. Przejawy cyberprzemocy w szkole * 6.6. Stosowane formy cyberprzemocy * 6.7. Profilaktyka cyberprzemocy * Rozdział 7. CYBERPORNOGRAFIA, CYBERPROSTYTUCJA I CYBERSEKS * 7.1. Pojęcie semantyczne (znaczeniowe) pornografii * 7.2. Przejawy i skutki cyberpornografii * 7.3. Przeciwdziałanie zjawisku cyberpornografii * 7.4. Prostytucja z użyciem internetu * 7.5. Cyberseks * Rozdział 8. PEDOFILIA W SIECI * 8.1. Pedofilia sieciowa - nowe oblicze istniejącego zagrożenia * 8.2. Grooming jako specyficzna relacja dorosły - dziecko * 8.3. Przyczyny i skutki groomingu * 8.4. Grooming w polskim prawie * Rozdział 9. SEKSTING - EKSHIBICJONIZM W INTERNECIE * 9.1. Internet sprzymierzeńcem sekstingu * 9.2. Przyczyny zachowań związanych z sekstingiem * 9.3. Ochrona przed skutkami sekstingu * 9.4. Seksting a prawo * Rozdział 10. SPONSORING - NOWE ZACHOWANIE NASTOLATKÓW * 10.1. Zjawisko sponsoringu w internecie * 10.2. Problem sponsoringu na wybranych forach dyskusyjnych * 10.3. Konsekwencje uprawiania sponsoringu * Rozdział 11. INTERNETOWY HAZARD * 11.1. E-hazard - niewinna rozrywka czy zagrożenie * 11.2. Charakterystyka wybranych gier oferowanych przez e-kasyna * 11.3. Hazard patologiczny * 11.4. Fazy oraz kryteria diagnostyczne hazardu patologicznego * 11.5. Aktywność hazardowa dorastającej młodzieży * Rozdział 12. FUNKCJONOWANIE SEKT W INTERNECIE * 12.1. Pojęcie i rodzaje sekt * 12.2. Przyczyny wstępowania do sekt * 12.3. Działalność sekt w internecie * 12.4. Sposoby werbowania do sekt * 12.5. Charakterystyka wybranych sekt * Rozdział 13. ANOREKSJA I BULIMIA - PROBLEM WSPÓŁCZESNYCH NASTOLATEK * 13.1. Anoreksja, czyli jadłowstręt psychiczny * 13.2. Bulimia, czyli wilczy apetyt * 13.3. Rola mediów w procesie odżywiania się * Rozdział 14. BIGOREKSJA - KULT MĘSKIEGO CIAŁA * 14.1. Identyfikacja problemu * 14.2. Przebieg i objawy bigoreksji * 14.3. Miejsce sterydów anaboliczno-androgennych w polskim prawie * 14.4. Najpopularniejsze środki stosowane przez bigorektyków * 14.5. Leczenie (terapia) bigoreksji * Rozdział 15. EDUKACJA MEDIALNA W PRZYGOTOWANIU DZIECI I MŁODZIEŻY DO RELACJI Z MEDIAMI * 15.1. Zadania edukacji medialnej * 15.2. Kompetencje nauczycieli niezbędne w edukacji medialnej * 15.3. Kompetencje uczniów nabywane w toku edukacji medialnej * 15.4. Rola i zadania rodziców w przygotowaniu dzieci i młodzieży do odbioru mediów cyfrowych
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17462 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [257]-272.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej