570418
Książka
W koszyku
Książka Edukacja wielokulturowa. Działania podejmowane w Polsce ma charakter podręcznikowy. Zawiera podstawowe informacje dotyczące grup odmiennych kulturowo: mniejszości narodowych i etnicznych, uchodźców, repatriantów oraz imigrantów, działań edukacyjnych skierowanych do tych środowisk oraz programów uwrażliwiających kulturowo adresowanych do społeczeństwa polskiego o wymienionych grupach. Autorka zawarła swoje spostrzeżenia dotyczące dobrych metod pracy w środowisku odmiennym kulturowo na podstawie prowadzonych badań, literatury przedmiotu, dostępnych opracowań materiałów edukacyjnych a także własnego zaangażowania w projekty edukacyjne. Publikacja adresowana jest do szerokiego kręgu odbiorców - antropologów, socjologów, pedagogów, edukatorów i działaczy kultury oraz osób stykających się z reprezentantami odmiennych kultur. Autorka w swej monografii przedstawia panoramę działań edukacyjnych w Polsce mających charakter wielokulturowy i międzykulturowy. Celem tego podejścia miała być swoista "mapa" edukacji wielokulturowej, dająca wyobrażenie o skali tych przedsięwzięć, ich profilu, o ich skuteczności i funkcjonalnym (nie)dopasowaniu do aktualnych potrzeb. Drugim ważnym celem autorki była niewątpliwie chęć identyfikacji różnego rodzaju słabych punktów owych przedsięwzięć edukacyjnych.Z recenzji prof. dr. hab. Aleksandra Posern-Zielińskiego
* Wstęp /13 * Rozdział 1. Wielokulturowość i edukacja wielokulturowa / 19 * 1.1. Zrozumieć wielokulturowość / 19 * 1.1.1. Wielokulturowość a dominacja kulturowa / 21 * 1.1.2. Wielokulturowość a zakorzenienie 23 * 1.1.3. Wielokulturowość a konieczność współdziałania / 24 * 1.2. Zrozumieć edukację wielokulturową / 26 * 1.2.1. Definicja edukacji wielokulturowej / 26 * 1.2.2. Cele i treści edukacji wielokulturowej / 28 * 1.2.3. Edukacja formalna i nieformalna / 32 * 1.2.4. Metody nauczania edukacji wielokulturowej / 34 * Rozdział 2. Mniejszości narodowe i etniczne a edukacja wielokulturowa / 38 * 2.1. Sylwetka mniejszości narodowych i etnicznych / 38 * 2.1.1. Mniejszości narodowe, etniczne oraz posługujące się językiem regionalnym – definicja / 39 * 2.1.2. Liczba mniejszości narodowych, etnicznych oraz posługujących się językiem regionalnym / 42 * 2.1.3. Skąd pochodzą i gdzie mieszkają mniejszości w Polsce? / 44 * 2.1.4. Czym różnią się od siebie mniejszości? / 49 * 2.1.5. Problemy mniejszości / 52 * 2.2. Edukacja mniejszości narodowych i etnicznych / 56 * 2.2.1. Edukacja szkolna mniejszości – historia / 57 * 2.2.2. Edukacja szkolna mniejszości – współczesność / 59 * 2.2.2.1. Szkoły z językiem nauczania mniejszości / 62 * 2.2.2.2. Szkoły dwujęzyczne / 67 * 2.2.2.3. Szkoły z dodatkową nauką języka mniejszości / 69 * 2.2.2.4. Szkoły z dodatkowymi zajęciami dla uczniów romskich / 73 * 2.2.3. Edukacja nieformalna przedstawicieli mniejszości / 80 * 2.2.4. Wnioski i rekomendacje / 82 * 2.3. Edukacja o mniejszościach narodowych i etnicznych / 84 * 2.3.1. Edukacja o mniejszościach narodowych i etnicznych w szkole / 85 * 2.3.2. Edukacja nieformalna o mniejszościach narodowych i etnicznych / 89 * 2.3.2.1. Edukacja o mniejszościach dla różnych grup docelowych / 90 * 2.3.2.2. Scenariusze o mniejszościach narodowych i etnicznych / 96 * 2.3.3. Wnioski i rekomendacje / 100 * Rozdział 3. Uchodźcy a edukacja wielokulturowa / 103 * 3.1. Sylwetka uchodźcy / 103 * 3.1.1. Uchodźca – definicja / 104 * 3.1.2. Liczba i miejsce pochodzenia uchodźców / 106 * 3.1.3. Droga do statusu uchodźcy / 108 * 3.1.4. Miejsce życia osoby oczekującej na status uchodźcy / 110 * 3.1.5. Problemy uchodźców / 112 * 3.1.6. Przystosowanie się do życia w Polsce / 114 * 3.2. Edukacja uchodźców / 116 * 3.2.1. Edukacja szkolna uchodźców / 117 * 3.2.2. Edukacja uchodźców w ośrodkach / 124 * 3.2.3. Edukacja nieformalna uchodźców / 126 * 3.2.3.1. Szkolenia zawodowe / 127 * 3.2.3.2. Szkolenia prawnicze / 128 * 3.2.3.3. Szkolenia językowe i kulturowe / 129 * 3.2.4. Wnioski i rekomendacje / 131 * 3.3. Edukacja o uchodźcach / 135 * 3.3.1. Edukacja o uchodźcach w szkole / 135 * 3.3.1.1. Przygotowanie szkoły na przyjęcie uchodźcy / 137 * 3.3.2. Edukacja nieformalna o uchodźcach / 139 * 3.3.2.1. Edukacja o uchodźcach dla różnych grup docelowych / 141 * 3.3.2.2. Scenariusze na temat uchodźców / 145 * 3.3.3. Wnioski i rekomendacje / 147 * Rozdział 4. Imigranci a edukacja wielokulturowa / 150 * 4.1. Sylwetka imigranta / 150 * 4.1.1. Imigrant – definicja / 151 * 4.1.2. Liczba imigrantów / 152 * 4.1.3. Jakich mamy imigrantów? / 154 * 4.1.4. Skąd pochodzą i dlaczego przybyli? / 157 * 4.1.5. Problemy imigrantów / 160 * 4.1.6. Przystosowanie się do życia w Polsce / 163 * 4.2. Edukacja imigrantów / 166 * 4.2.1. Edukacja szkolna imigrantów / 167 * 4.2.1.1. Język polski dla cudzoziemców w szkole / 170 * 4.2.1.2. Przygotowanie nauczycieli do pracy z młodzieżą innej narodowości niż polska / 172 * 4.2.1.3. Edukacja języka kraju pochodzenia: szkoła ormiańska i szkoła wietnamska / 174 * 4.2.2. Edukacja nieformalna imigrantów / 177 * 4.2.2.1. Informacja jako rodzaj edukacji imigrantów / 179 * 4.2.2.2. Nauczanie języka polskiego jako obcego / 180 * 4.2.3. Edukacja studentów zagranicznych / 182 * 4.2.4. Wnioski i rekomendacje / 183 * 4.3. Edukacja o imigrantach / 185 * 4.3.1. Edukacja o imigrantach w szkole – teoria / 186 * 4.3.2. Edukacja o imigrantach w szkole – praktyka /187 * 4.3.3. Edukacja nieformalna o imigrantach / 190 * 4.3.3.1. Edukacja o imigrantach dla różnych grup docelowych / 192 * 4.3.4. Wnioski i rekomendacje / 194 * Rozdział 5. Repatrianci a edukacja wielokulturowa / 198 * 5.1. Sylwetka repatrianta / 198 * 5.1.1. Repatriant – definicja / 199 * 5.1.2. Liczba repatriantów / 202 * 5.1.3. Jacy są, skąd pochodzą i gdzie mieszkają? / 203 * 5.1.4. Dlaczego przybyli? / 205 * 5.1.5. Droga do statusu repatrianta / 207 * 5.1.6. Problemy repatriantów / 211 * 5.1.7. Przystosowanie się do życia w Polsce / 215 * 5.2. Edukacja repatriantów / 219 * 5.2.1. Edukacja w kraju pochodzenia / 219 * 5.2.1.1. Kursy języka polskiego w kraju pochodzenia / 220 * 5.2.1.2. Biblioteczka i poradnik / 222 * 5.2.2. Edukacja szkolna repatriantów / 223 * 5.2.3. Edukacja nieformalna repatriantów / 226 * 5.2.3.1. Kursy językowe / 227 * 5.2.3.2. Kursy adaptacyjne / 230 * 5.2.3.3. Kursy zawodowe / 234 * 5.2.3.4. Kursy kulturowe / 236 * 5.2.3.5. Poradnictwo i wsparcie / 238 * 5.2.4. Wnioski i rekomendacje / 241 * 5.3. Edukacja o repatriantach / 243 * 5.3.1. Edukacja o repatriantach w szkole / 246 * 5.3.1.1. Przygotowanie szkoły na przyjęcie repatrianta / 247 * 5.3.2. Edukacja nieformalna o repatriantach / 250 * 5.3.2.1. Edukacja o repatriantach dla różnych grup docelowych / 251 * 5.3.2.2. Scenariusze na temat repatriacji / 254 * 5.3.3. Wnioski i rekomendacje / 255 * Rozdział 6. Inne programy edukacji wielokulturowej / 258 * 6.1. Edukacja wielokulturowa dla grup jednolitych kulturowo / 259 * 6.1.1. Uczenie o kulturach odległych i egzotycznych / 260 * 6.1.2. Odkrywanie własnej tożsamości / 262 * 6.1.3. Wiedza o stereotypach i stosunku wobec innego / 264 * 6.1.4. Wczucie się w sytuację wielokulturową / 269 * 6.1.5. Aktywizacja do podejmowania działań wielokulturowych /271 * 6.1.6. Tworzenie zaplecza merytorycznego edukacji wielokulturowej / 274 * 6.1.7. Wnioski i rekomendacje / 277 * 6.2. Edukacja wielokulturowa dla grup zróżnicowanych kulturowo / 278 * 6.2.1. Zauważenie różnorodności kulturowej / 279 * 6.2.2. Etnograficzne poznawanie kultury innego / 282 * 6.2.3. Porównywanie kultur / 284 * 6.2.4. Konfrontacja międzykulturowa / 286 * 6.2.5. Wykorzystanie różnorodnych potencjałów / 290 * 6.2.6. Wnioski i rekomendacje / 293 * Zakończenie / 297 * Aneks / 303 * Bibliografia / 309 *
Status dostępności:
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 17512 (1 egz.)
(dostępność ok. 03.01.2020)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 309-341, netogr. s. 342-344.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej