570418
Książka
W koszyku
W książce przedstawione zostały - systematycznie i klarownie - najważniejsze zagadnienia edukacji matematycznej dzieci w wieku od przedszkola po klasę VI szkoły podstawowej.Dla nauczycieli klas I-III szczególnie ważne jest to, że opisane w tej pozycji prawidłowości dotyczące skutecznego uczenia się matematyki i przechodzenia dzieci na coraz wyższe poziomy rozumienia stosują się zarówno przy doskonaleniu tradycyjnego nauczania w systemie klasowo-lekcyjnym, jak i w tych grupach, w których nauczyciele zostawiają dzieciom większą swobodę i wspierają je w samodzielnej działalności matematycznej.
Rozdział 1 * Zbigniew Semadeni * Matematyka w edukacji początkowej - podejście konstruktywistyczne * 1.1. Cele edukacji matematycznej w klasach początkowych * 1.2. Konstruktywizm * 1.3. Behawioryzm * 1.4. Zasada właściwego ukierunkowania * 1.5. Sytuacje problemowe przy wprowadzeniu nowego zagadnienia * 1.6. Strefa najbliższego rozwoju * 1.7. Reprezentacje enaktywne, ikoniczne i symboliczne * 1.8. Środki manipulacyjne i inne środki dydaktyczne * 1.9. Czy matematykę mogą opanować tylko specjalnie uzdolnieni uczniowie? * 1.10. Równoliczność zbiorów, liczenie przedmiotów i stałość liczby kardynalnej * 1.11. Operacyjne ujęcie liczb porządkowych * 1.12. Aspekty liczby naturalnej * 1.13. Kwestie terminologiczne: liczenie, obliczenia, wielkości, liczby i cyfry * 1.14. Rachowanie na palcach * 1.15. Pojęciowe i rachunkowe opanowywanie dodawania * 1.16. Pojęciowe i rachunkowe opanowywanie odejmowania * 1.17. Różne sposoby rozwiązywania zadań i wykonywania obliczeń * 1.18. Pojęciowe i rachunkowe opanowywanie mnożenia * 1.19. Pojęciowe i rachunkowe opanowywanie dzielenia * 1.20. Własności działań. * Kolejność wykonywania działań w wyrażeniach złożonych * 1.21. Algorytmy * 1.22. Matematyzacja i zadania tekstowe * 1.23. Addytywne jednodziałaniowe dynamiczne zadania tekstowe i równania * 1.24. Zadania na porównywanie różnicowe i na porównywanie ilorazowe * 1.25. Zadania tekstowe złożone * 1.26. Początki klasyfikowania * 1.27. Kształty i figury geometryczne * 1.28. Symetrie, ornamenty i rytmy * 1.29. Pomiary długości, ilości płynu, masy i czasu * 1.30. Egocentryzm dziecka przedszkolnego * 1.31. Sytuacje typu góra-dół w orientacji przestrzennej * 1.32. Sytuacje typu lewa-prawa w orientacji przestrzennej * 1.33. Integrowanie matematyki z innymi dziedzinami * 1.34. Uwagi końcowe * Bibliografia * Rozdział 2 * Edyta Gruszczyk-Kołczyńska * Dzieci matematycznie uzdolnione: wyniki badań, interpretacje, wnioski * 2.1. Wstęp * 2.2. O badaniach, które spowodowały zmianę poglądów * odnośnie występowania uzdolnień matematycznych u dzieci * 2.3. Cechy umysłu dzieci matematycznie uzdolnionych * 2.4. O konstruowaniu narzędzi do rozpoznawania * uzdolnień matematycznych u dzieci * 2.5. Dzieci, które wiedzą i potrafią znacząco mniej od rówieśników * 2.6. Dzieci o zróżnicowanych kompetencjach i dzieci matematycznie * uzdolnione * 2.7. Dzieci wybitnie uzdolnione matematycznie * 2.8. Dlaczego już po kilku miesiącach nauki w klasie I * znacząco mniej dzieci manifestuje swoje uzdolnienia matematyczne * 2.9. Co nauczyciele sądzą o uzdolnionych matematycznie dzieciach * i dlaczego mylą się w ocenie ich możliwości umysłowych * 2.10. Okresy krytyczne w rozwijaniu uzdolnień matematycznych * 2.11. Czy dorosły nieposiadający matematycznego wykształcenia * może skutecznie rozwijać uzdolnienia matematyczne dzieci? * 2.12. Argumenty przemawiające za tym, aby rozpoznawać uzdolnienia * matematyczne już u starszych przedszkolaków * 2.13. Krótka charakterystyka nauczycielskiej diagnozy rozpoznawania * uzdolnień matematycznych u starszych przedszkolaków * 2.14. Krótko o pierwszym segmencie nauczycielskiej diagnozy * 2.15. Kilka uwag interpretacyjnych * 2.16. Krótko o drugim segmencie diagnozy nauczycielskiej * 2.17. Interpretacje, wnioskowanie o uzdolnieniach matematycznych * 2.18. Działania zmierzające do zmiany na lepsze * losów dzieci uzdolnionych matematycznie * Bibliografia * Rozdział 3 * Gustaw Treliński * Integracja nauczania - uwarunkowania, praktyka * 3.1. Wstęp * 3.2. Teoria a praktyka integrowania nauczania * 3.3. Sytuacje dydaktyczne jako podstawowa forma organizacji pracy dzieci * 3.4. Refleksja nad zadaniem i jego rozwiązaniem * 3.5. Zakończenie * Bibliografia * Rozdział 4 * Beata Bugajska-Jaszczołt, Monika Czajkowska * Nabywanie i doskonalenie matematycznych umiejętności złożonych * w klasach I-III * 4.1. Umiejętności złożone jako kluczowe umiejętności matematyczne * 4.2. Kształtowanie umiejętności złożonych na etapie przedszkolnym * 4.3. Kształtowanie umiejętności złożonych na etapie wczesnoszkolnym * 4.4. Styl nauczania a rozwijanie umiejętności złożonych * 4.5. Przykłady zadań matematycznych sprzyjających rozwijaniu umiejętności * złożonych * 4.6. Zakończenie * Bibliografia * Rozdział 5 * Beata Bugajska-Jaszczołt, Monika Czajkowska * Zadania niestandardowe w teorii i praktyce nauczania * w klasach I-III * 5.1. Zadanie matematyczne * 5.2. Charakterystyka zadań nietypowych * 5.3. Znaczenie zadań nietypowych w edukacji matematycznej * 5.4. Zadania nietypowe w podręcznikach szkolnych * 5.5. Zadania nietypowe w badaniach ogólnopolskich * 5.6. Badania własne w zakresie diagnozowania poziomu umiejętności * rozwiązywania zadań o nietypowej strukturze informacj i * 5.7. Podsumowanie * Bibliografia * Skorowidz rzeczowy * Skorowidz nazwisk * Informacje o Autorach
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17564 (1 egz.)
(dostępność ok. 20.12.2024)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia przy rozdziałach. Indeksy.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej