570418
Książka
W koszyku
Tom, który prezentujemy Czytelnikom, poświęcony jest problematyce nierówności w dostępie do edukacji i udziału poszczególnych grup społecznych w kształceniu różnego typu i na różnych poziomach w Polsce oraz w innych krajach Europy.Artykuły zostały zebrane w kilku grupach tematycznych.Zgodzę się z redaktorami tomu, że zebrane w publikacji teksty obrazują złożoność i wieloaspektowość podjętej problematyki. Od siebie dodam, że bardzo dobrze ją oddają. Zaproszeni do współpracy autorzy w sposób wyczerpujący, a jednocześnie bardzo dobrze osadzony w literaturze tematu odkrywają przed czytelnikiem obszary, przyczyny, uwarunkowania i oblicza nierówności edukacyjnych. Wnikliwy odbiorca znajdzie w tym tomie materiał, który może zaskoczyć, zszokować, wręcz zbulwersować, jak choćby wskazane przez jedną z autorek błędy w podręcznikach dla uczniów klas I-III szkół podstawowych. Może jednak również skłaniać do refleksji i zadania sobie pytań podstawowych, o to, czym są dla nas równość, demokracja, jakiej równości, jakiej demokracji chcemy, a na jaką się zgadzamy.Z przyjemnością rekomenduję publikację pod redakcją Wiktora Żłobickiego i Beaty Maj pod tytułem Nierówność szans edukacyjnych - przyczyny, skutki, koncepcje zmian do druku i jestem przekonana, że znajdzie ona szerokie grono czytelników.Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Iwony Chrzanowskiej
Wstęp * Część I * Stan i perspektywy współczesnej edukacji * Demokracja w szkole - szkołą wyrównywania szans rozwojowych i edukacyjnych uczniów * Oblicza współczesnego egalitaryzmu edukacyjnego * O dyskryminacji i opresji w polskim systemie oświaty z przypadku edukacji domowej metodami semiotycznymi wywiedzionych * Wspieranie uzdolnień jako oferta optymalizacji szans edukacyjnych uczniów * Część II * Edukacja w wybranych krajach europejskich - rys historyczny oraz współczesność * Metody nauki czytania i pisania w Polsce i Rosji jako przykład nierównych szans edukacyjnych uczniów? * Ked sa lokalne stretne s globalnym: reflexia politiky umeleckeho vzdelavania a globalnej vizualnej kultury v kurikule umeleckej edukacie v europskych statoch * Edukacja wyższa i nierówności społeczne w Rosji - od socjalizmu do neoliberalizmu * Zmiany w ideologiach edukacyjnych w polityce oświatowej w Wielkiej Brytanii * Holandia i Polska - nierówne szanse edukacyjne? * Analiza systemów kształcenia specjalnego * Część III * Środowiskowe uwarunkowania dostępu do edukacji * Nierówność szans edukacyjnych środowisk zróżnicowanych społecznie * Szanse edukacyjne dzieci i młodzieży ze wsi * Analiza temporalna i środowiskowa * Między rzeczywistością a światem medialnym * Pustka aksjologiczna młodzieży gimnazjalnej żyjącej w środowisku miasta robotniczego * Nierówność dostępu do edukacji w szkole wyższej * Wybrane tendencje i egzemplifikacje * Nierówności w idiomie kulturowym współczesnych wspólnot uczonych * Pluralizm wartości a równość szans edukacyjnych * Równość i sprawiedliwość - u podstaw problematyki nierówności i wyrównywania szans * Część IV * Doświadczenia edukacyjne w różnych fazach życia * Edukacja rodziców i jej rola w rozwoju małego dziecka * Osoby znaczące dla sukcesów i niepowodzeń uczniów z punktu widzenia nauczycieli * Doświadczenie nierówności szans edukacyjnych w dzieciństwie i adolescencji z perspektywy człowieka dorosłego * Uczenie się przez całe życie na przykładzie * uniwersytetu trzeciego wieku * Część V * Szanse i bariery dostępu osób niepełnosprawnych do edukacji * Przekraczanie barier edukacyjnych w ujęciu pedagogiki niepełnosprawności Jeana Vaniera: inspiracje biograficzne * Znaczenie edukacji w życiu osób z niepełnosprawnością fizyczną * Funkcjonalne następstwa schorzeń narządu wzroku i zaburzeń widzenia a jakość edukacji dziecka słabowidzącego * Możliwości i ograniczenia edukacji zawodowej młodzieży niesłyszącej * Wspomaganie rozwoju komunikacji u małego dziecka z zaburzeniami rozwoju z zastosowaniem elementów AAC * Szanse i bariery dostępu pacjentów terminalnych do edukacji - egzemplifikacja
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17602 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. przy pracach.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej