570563
Książka
W koszyku
Podręcznik napisany pod opieką prof. Anny Brzezińskiej, niekwestionowanego autorytetu w dziedzinie psychologii rozwoju, stanowi kompendium wiedzy na temat rozwoju człowieka na przestrzeni całego życia: od okresu prenatalnego do starości. Dzięki niemu czytelnik pozna zakres zainteresowań tej dyscypliny, jej problemy i stosowane w niej strategie badawcze, a także najnowsze koncepcje. Zapozna się ze szczegółowym omówieniem kolejnych okresów życia pod względem rozwoju fizycznego, społecznego, osobowości i procesów poznawczych, jak również kształtowania się tożsamości, przebiegu i skutków kryzysów rozwojowych oraz źródeł i znaczenia udzielanego wsparcia. Autorki omawiają czynniki inicjujące zmiany rozwojowe oraz charakter owych zmian. Przedstawiają między innymi zagadnienia dotyczące wyboru zawodu i znaczenia pracy, rozwoju kariery, realizowania się w roli małżonka, rodzica, dziadka, jak też wybrane problemy zdrowotne. Prezentują spojrzenie na rozwój psychiczny człowieka w związku z jego społeczno-kulturowymi uwarunkowaniami. To pozwala ująć rozwijającą się jednostkę jako sprawcę zmian, które zachodzą zarówno w niej samej, jak i w otoczeniu, szczególnie w relacjach z innym ludźmi.
Rozdział 1 * Co i jak bada psychologia rozwoju? * 1.1. Zmiany społeczne oraz ich skutki dla rozwoju indywidualnego - obszary zapotrzebowania na badania psychologii rozwoju * 1.2. Status teorii i perspektywy badawcze * 1.3. Różnorodność sposobów opisywania i wyjaśniania rozwoju człowieka * 1.4. Nowe podejście w psychologii rozwoju * 1.5. Zadania psychologii rozwoju * 1.5.1. Zadania niespecyficzne * 1.5.2. Zadania specyficzne * Rozdział 2 * Zmiana a rozwój * 2.1. Pojęcie rozwoju * 2.2. Rodzaje zmian rozwojowych * 2.2.1. Zmiany ilościowe i zmiany jakościowe * 2.2.2. Zmiany uniwersalne, wspólne i indywidualne * 2.2.3. Zmiany punktualne i niepunktualne * 2.2.4. Zmiany wynikające z wewnętrznej logiki rozwoju i będące efektem nagłych wydarzeń życiowych * 2.3. Dynamika zmian rozwojowych * 2.3.1. Podstawowe procesy determinujące zmianę rozwojową: dojrzewanie i uczenie się * 2.3.2. Ciągłość versus nieciągłość w rozwoju * 2.3.3. Okresy krytyczne i sensytywne w rozwoju * 2.4. Interakcje czynników rozwoju * 2.4.1. Zróżnicowanie podejść interakcyjnych do ujmowania czynników rozwoju * 2.4.2. Wewnętrzne modele doświadczenia a interakcja czynników rozwoju * 2.5. Etapy rozwoju i zadania rozwojowe * 2.5.1. Kryteria podziału życia człowieka na etapy * 2.5.2. Zadania rozwojowe jako narzędzie opisywania zmian rozwojowych na różnych etapach życia * 2.5.3. Zadanie rozwojowe a kryzys rozwojowy * 2.5.4. Przyjęta koncepcja wyodrębniania etapów w procesie rozwoju * Rozdział 3 * Badania nad procesem i efektami rozwoju * 3.1. Podejścia badawcze w psychologii rozwoju * 3.2. Problemy badawcze psychologii rozwoju * 3.2.1. Operacjonalizacja badanego zjawiska * 3.2.2. Operacjonalizacja pojęcia zmiany rozwojowej * 3.2.3. Konstrukcja modelu czynników istotnych dla badanego zjawiska * 3.3. Strategie prowadzenia badań * 3.3.1. Badania diachroniczne i synchroniczno-funkcjonalne * 3.3.2. Badania eksperymentalne i typu ex post facto * 3.3.3. Badania kontrolujące wpływ wieku i przynależności do grupy pokoleniowej * 3.3.4. Porównanie strategii prowadzenia badań * 3.3.5. Tworzenie próby badawczej i metody zbierania danych * Rozdział 4 * Rozwój w okresie prenatalnym i niemowlęcym * 4.1. Struktura I ery rozwoju i znaczenie poszczególnych etapów * 4.1.1. Okres prenatalny * 4.1.2. Okres noworodkowy * 4.1.3. Okres niemowlęcy * 4.2. Rozwój fizyczny i umiejętności motoryczne * 4.2.1. Rozwój układu nerwowego * 4.2.2. Rozwój percepcyjny * 4.2.3. Rozwój motoryczny * 4.3. Rozwój procesów poznawczych * 4.3.1. Inteligencja sensomotoryczna * 4.3.2. Stałość przedmiotu * 4.3.3. Komunikowanie się i rozwój mowy * 4.4. Rozwój społeczny i rozwój osobowości * 4.4.1. Pierwszy komponent zdrowej osobowości: poczucie podstawowej ufności * 4.4.2. Relacja przywiązania * 4.5. Zagrożenia dla rozwoju dziecka w I erze * 4.6. Efekty rozwojowe - z czym dziecko kończy I erę rozwoju i do czego jest gotowe w erze II * Rozdział 5 * Rozwój w okresie dzieciństwa * 5.1. Struktura II ery rozwoju i znaczenie poszczególnych etapów * 5.1.1. Wczesne dzieciństwo - wiek poniemowlęcy * 5.1.2. Środkowe dzieciństwo - wiek przedszkolny * 5.1.3. Późne dzieciństwo - wiek szkolny * 5.2. Rozwój fizyczny i umiejętności motoryczne * 5.3. Rozwój procesów psychicznych * 5.3.1. Rozwój poznawczy - od stadium przedoperacyjnego do stadium operacji konkretnych * 5.3.2. Rozwój pamięci i strategii zapamiętywania * 5.3.3. Rozwój moralny - od moralności heteronomicznej do moralności autonomicznej * 5.3.4. Komunikowanie się i rozwój mowy * 5.4. Zabawa i nauka * 5.4.1. Od zabawy na serio do zabawy na niby * 5.4.2. Od uczenia się spontanicznego do uczenia się pod kierunkiem * 5.5. Rozwój społeczny i rozwój osobowości * 5.5.1. Nowe komponenty zdrowej osobowości: autonomia - inicjatywa - kompetencja * 5.5.2. Style wychowania a kształtowanie się osobowości dziecka * 5.5.3. Kształtowanie się samooceny * 5.5.4. Kształtowanie się gotowości szkolnej * 5.5.5. Rozwój społeczny - relacje z dorosłymi i z rówieśnikami * 5.6. Przebieg i skutki kryzysów w rozwoju dziecka * 5.6.1. Kryzys trzeciego roku życia * 5.6.2. Kryzys szóstego, siódmego roku życia * 5.7. Efekty rozwojowe - z czym dziecko kończy II erę rozwoju i do czego jest gotowe w erze III * Rozdział 6 * Rozwój w okresie dorastania * 6.1. Istota III ery rozwoju * 6.2. Zadania okresu adolescencji * 6.3. Społeczne środowiska rozwoju w okresie adolescencji * 6.4. Zmiany w sferze biologicznej, psychicznej i społecznej * 6.4.1. Zmiany biologiczne (soma) * 6.4.2. Zmiany psychiczne (psyche) * 6.4.3. Zmiany społeczne (polis) * 6.5. Istota kryzysu adolescencyjnego * 6.6. Kształtowanie się tożsamości * 6.6.1. Etapy powstawania tożsamości według koncepcji Jamesa Marcii * 6.6.2. Stabilność czy zmienność statusów tożsamości * 6.6.3. Zróżnicowanie form tożsamości w okresie dorastania * 6.6.4. Weryfikacja dwuetapowego modelu kształtowania się tożsamości * 6.7. Tożsamość negatywna i jej znaczenie w procesie rozwoju * 6.8. Zaburzenia rozwoju w okresie dorastania * 6.8.1. Zaburzenia łaknienia * 6.8.2. Depresja młodzieńcza * 6.8.3. Uzależnienie od alkoholu i narkotyków * 6.9. Źródła i istota wsparcia udzielanego nastolatkom * 6.10. Efekty rozwojowe - z czym dorastający kończy III erę rozwoju i do czego jest gotowy w erze IV * Rozdział 7 * Rozwój w okresie dorosłości * 7.1. Istota IV ery rozwoju * 7.2. Podział okresu dorosłości na etapy i zadania z nimi związane * 7.2.1. Wczesna faza dorosłości * 7.2.2. Środkowa faza dorosłości * 7.2.3. Późna faza dorosłości * 7.3. Rozwiązanie kryzysu okresu adolescencji a proces wchodzenia w dorosłość * 7.4. Zmiany okresu dorosłości * 7.4.1. Zmiany biologiczne i ich źródła * 7.4.2. Zmiany psychiczne i ich źródła * 7.4.3. Zmiany relacji społecznych i ich źródła * 7.4.4. Kryzysy dorosłości i ich źródła * 7.5. Od debiutanta do mistrza - o uczeniu się roli osoby dorosłej * 7.6. Ewolucja roli pracownika w dorosłości * 7.6.1. Wybór zawodu i znaczenie pracy * 7.6.2. Rozwój ścieżki kariery zawodowej * 7.6.3. Podstawowe problemy związane z pracą * 7.7. Życie rodzinne w okresie dorosłości * 7.7.1. Typy związków między ludźmi a status tożsamości * 7.7.2. Początki życia rodzinnego * 7.7.3. Etapy rozwoju rodziny i sposoby realizowania ról małżeńskich * 7.7.4. Zmiany w realizowaniu roli rodzica * 7.7.5. Zamiana ról - dorośli jako opiekunowie rodziców * 7.7.6. Nowe role dorosłych - dorośli jako babcie i dziadkowie * 7.8. Wybrane problemy zdrowotne okresu dorosłości * 7.9. Efekty rozwojowe ery IV
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17708, 18402 (2 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 351-372. Indeksy.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej