570504
Książka
W koszyku
Polska, jako kraj członkowski Unii Europejskiej, jest zobligowana do wyrównywania dysproporcji w rozwoju regionalnym. Poszukuje się zatem wielu sposobów rozwiązywania tego typu problemów, uwzględniając nie tylko tendencje w gospodarce światowej, lecz także specyfikę warunków funkcjonowania struktur rządowych i samorządowych odpowiedzialnych za realizację polityki regionalnej na danym obszarze. Jak wskazują badania, nieodłącznym elementem tej polityki powinno być ukierunkowanie na: wiedzę, rozwój technologii informacyjnych, współpracę, innowacyjność, konkurencyjność czy komunikację ze społeczeństwem, które stanowią instrumenty ułatwiające tworzenie strategii rozwoju regionalnego. W książce autorzy, skupiając się na problemach dotyczących nierówności w rozwoju regionów, omówili m.in.: działania Unii Europejskiej wobec współczesnych wyzwań, rolę innowacji w rozwoju firm i regionów, współpracę podmiotów w modelu triple-helix, planowanie i wdrażanie strategii rozwoju jednostki samorządu terytorialnego, wybrane zagadnienia z dziedziny finansów, w tym wyrównywania dysproporcji finansowych między jednostkami samorządu terytorialnego.
Wstęp * Rozdział 1. Unia Europejska wobec wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych świata * 1.1. Region w kontekście procesów integracyjnych — podejście teoretyczne * 1.2. Kontrowersje wokół zróżnicowania rozwojowego regionów wiodących i peryferyjnych * 1.3. Przyczyny i skutki nierównowagi ekonomicznej w regionach * 1.4. Unia Europejska wobec zagrożeń cywilizacyjnych * 1.5. Doświadczenia Japonii w zakresie wychodzenia z kryzysu — lata 90. XX wieku i późniejsze. Studium przypadku, czyli o czym Europa powinna pamiętać * Podsumowanie * Bibliografia * Rozdział 2. Współczesne tendencje w gospodarce światowej na przykładzie Chin * 2.1. Procesy internacjonalizacyjne, globalizacyjne i integracyjne * 2.2. Chińskie otwarcie na świat * 2.3. Członkostwo Chin w Światowej Organizacji Handlu i jego podstawowe aspekty * 2.4. Chiny w organizacjach regionalnych * Podsumowanie * Bibliografia * Rozdział 3. Innowacja jako determinanta rozwoju firm i regionów * 3.1. Środowiskowe uwarunkowania rozwoju innowacyjności * 3.2. Przedsiębiorstwo w procesie transferu wiedzy * 3.3. Przewaga konkurencyjna, innowacja, zasoby — wzajemne relacje * Podsumowanie * Bibliografia * Rozdział 4. Współpraca podmiotów w modelu triple-helix w rozwoju innowacyjności w Wielkopolsce — bariery i ich ograniczanie * 4.1. Metodyka badań * 4.2. Zdolność czynników do zwiększania innowacji w Polsce — niedopasowania * 4.3. Bariery zewnętrzne kształtujące innowacyjność * 4.4. Bariery wewnętrzne rozwoju innowacyjności * 4.5. Zamierzenia przedsiębiorstw w zmniejszaniu barier innowacyjności * Podsumowanie * Bibliografia * Rozdział 5. Rynek pracy w województwie podlaskim — podejście popytowe * 5.1. Polityka zatrudnienia a polityka rynku pracy * 5.2. Popyt na pracę w polityce rynku pracy — ujęcie teoretyczne * 5.3. Uwarunkowania popytu na pracę w województwie podlaskim * 5.4. Rynek pracy w województwie podlaskim w opinii pracodawców — wyniki badań wtórnych * Podsumowanie * Bibliografia * Rozdział 6. Planowanie i wdrażanie strategii rozwoju jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie powiatu zielonogórskiego * 6.1. Istota planowania strategicznego w jednostkach samorządu terytorialnego * 6.2. Zakres i funkcje strategii rozwoju lokalnego * 6.3. Uwarunkowania budowy strategii rozwoju jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie powiatu zielonogórskiego * Podsumowanie * Bibliografia * Rozdział 7. Wybrane problemy finansów gmin * 7.1. Niektóre problemy prawne związane z finansami gmin * 7.2. Rzeczywistość finansowa gmin * 7.3. Praktyka subwencjonowania gmin * 7.4. Zasady wyrównywania sytuacji dochodowej gmin — mechanizm wertykalny * 7.5. Zasady wyrównywania sytuacji dochodowej gmin — mechanizm horyzontalny * 7.6. Nieskuteczny mechanizm wyrównywania sytuacji dochodowej gmin * 7.7. Potrzeba zmian w mechanizmach subwencjonowania gmin * 7.8. Ocena mechanizmu subwencjonowania gmin — studium przypadku * Podsumowanie * Bibliografia * Rozdział 8. Strategia komunikacji marketingowej w jednostkach samorządu terytorialnego * 8.1. Proces komunikacji marketingowej w samorządach * 8.2. Instrumenty komunikacji marketingowej w JST * 8.3. Wpływ technologii na funkcjonowanie JST * 8.4. Charakterystyka procesu badawczego * 8.5. Strategia komunikacji marketingowej w gminach podkarpackich * Podsumowanie * Bibliografia
Status dostępności:
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 55287 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. przy art.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej