570363
Książka
W koszyku
(Propozycje i Materiały / Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich ; 92)
W kontekście funkcjonowania instytucji bibliotecznych można wyszczególnić wiele rodzajów zasobów niematerialnych, które w nich funkcjonują i mogą być wykorzystywane w celu podnoszenia sprawności organizacyjnej oraz zwiększania atrakcyjności usług. Każda biblioteka dysponuje niepowtarzalnym, indywidualnym zasobem wartości, w inny sposób je rozbudowując, pozyskując i wykorzystując. Instytucje te dążą bowiem do odmiennych modeli organizacyjnych i koncentrują się na zdobywaniu różnych wartości w różnym czasie. Do najważniejszych zasobów niematerialnych bibliotek można zaliczyć: kapitał ludzki oraz umiejętności zarządzania wiedzą, zdolność do budowania strategii, pozwalających na przetrwanie w trudnym dla bibliotek czasie, a także umożliwiających ich rozwój i umacnianie pozycji w otoczeniu społecznym. W książce przedstawiono referaty prezentujące tą tematykę, jakże ważną dla współcześnie działających bibliotek.
Spis treści * Część I. Wykorzystanie teorii zasobowej w praktyce i teorii zarządzania Bibliotekami * Lidia Szczygłowska – Zarządzanie niematerialnymi zasobami organizacyjnymi w bibliotece * Wiesław Babik – Ekologia informacji w zarządzaniu zasobaminiematerialnymi bibliotek w społeczeństwie informacji i wiedzy * Justyna Stępień – Konsument na rynku usług bibliotecznych – zachowania, trendy * Marcin Karwowski – Secret client – metoda pomiaru niematerialnych zasobów biblioteki * Część II. Zarządzanie kapitałem ludzkim * Maja Wojciechowka – Wprowadzenie do problematyki zarządzania kapitałem ludzkim w bibliotekach * Joanna Kamińska – Zarządzanie talentami jako metoda wzbogacania zasobów niematerialnych biblioteki * Beata Żołędowska-Król – Wiedza użytkowników zasobem nowoczesnej biblioteki * Zbigniew Gruszka – Biblioteki jako organizacje uczące się * Monika Curyło – Cisza w bibliotece jako wazrtość wspierająca kapitał ludzki * Iwona Dalati – Znaczenie motywacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi – przykład bibliotek koszalińskich * Część III. Komunikacja i relacje * Magdalena J. Cyrklaff – O psychologii konfliktów w bibliotece. Mediacje i negocjacje jako konstruktywne sposoby rozwiązywania sporów pracowniczych * Magdalena Gomułka – Rola Międzynarodowej Sieci Bibliotekarzy (International Librarians Network) w ich rozwoju zawodowym * Katarzyna Janczulewicz – Biblioteczna społeczność Wielkiej Ligi Czytelników jako przykład współpracy międzyinstytucjonalnej * Katarzyna Bartosiak, Kamil Banaszewski – Satysfakcja użytkownika jako podstawa budowania relacji z nowoczesną biblioteką uczelnianą. Wyniki badań Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego * Agata Bernaś – Dostosowanie oferty bibliotecznej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (na podstawie stron internetowych wybranych bibliotek uniwersyteckich w Polsce) * Część IV. Kształtowanie wizerunku i zarządzanie marką biblioteki * Katarzyna Seroka – Noc Bibliotek w Lille jako przykład budowania pozytywnego wizerunku biblioteki * Marzena Błach – Wizerunek Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie wśród kontrahentów Wypożyczalni Międzybibliotecznej * Beata Gamrowska – Budowanie marki na przykładzie działań Sekcji Promocji Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego * Jolanta Hys – Aktywność Biblioteki Narodowej w zakresie zarządzania marką Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej * Agnieszka Kościelniak-Osiak – Pojęcie marki w kontekście biblioteki uniwersyteckiej. Analiza działań i celów na przykładzie funkcjonowania Oddziału Promocji, Wystaw i Współpracy Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie * Magdalena Nagięć, Władysława Wędzicha – Marka Biblioteki Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie * Małgorzata Bródka – Budowanie reputacji biblioteki akademickiej w kontekście kształtowania księgozbioru * Część V. Innowacyjność i zarządzanie zmianami w bibliotekach * Magdalena Karciarz – Czy bibliotekarze są trendy? O nowych tendencjach w zarządzaniu zasobami niematerialnymi w bibliotekach * Ewa Rudnicka – Innowacyjne zarządzanie biblioteką akademicką w kontekście działań Biblioteki Uniwersyteckiej UWM w Olsztynie * Edyta Kołodziejczyk – Zarządzanie zmianą w bibliotece akademickiej – na przykładzie zmian organizacyjnych w Bibliotece Politechniki Łódzkiej * Urszula Franas-Mirowska, Karolina Wicha – Kontrola zarządcza i zarządzanie ryzykiem jako instrumenty wspomagające doskonalenie biblioteki akademickiej – rozwiązania zastosowane w Bibliotece Uniwersyteckiej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach * Maria Bosacka – Zarządzanie zasobami niematerialnymi w małej bibliotece uczelnianego systemu biblioteczno-informacyjnego na przykładzie Biblioteki Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego * Część VI. Zarządzanie nowymi technologiami, obsługa procesów * Grzegorz Czapnik – Zastosowanie technik eksploracji danych w ocenie zachowań i potrzeb użytkowników instytucji bibliotecznych: możliwości i bariery * Hanna Grabowska – Platforma „Zapytaj bibliotekarza” jako narzędzie wspierające budowę kompetencji Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu * Mariola Nawrocka, Małgorzata Karwowska – Nowe rozwiązania technologiczne odpowiedzią na potrzeby użytkowników Biblioteki Głównej Wojskowej Akademii Technicznej *
Status dostępności:
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 0 C (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. przy pracach.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej