570418
Książka
W koszyku
Przedstawione Czytelnikom opracowanie składa się z dwóch części. W pierwszej, przedstawione zostało przedszkole jako instytucja uzupełniająca funkcje rodziny, a szczególnie funkcję edukacyjną, ukazując przy tym dziecko jako zaciekawionego badacza, który w swoisty dla siebie sposób - bada, bawi się, pyta. Podjęto tu także próbę ukazania znaczenia przedszkola dla dziecka, społeczeństwa i państwa, podkreślając tym samym jego wartość ogólnospołeczną, a chcąc przełamać, dość powszechny jeszcze, sposób patrzenia na przedszkole jedynie jako miejsce będące swoistą "przechowalnią" dzieci, w czasie pracy ich rodziców. Podkreślono także rolę nauczyciela i wskazano jak dużo może pomóc, w odkrywaniu świata przez dziecko, mądry, dobrze wykształcony i przygotowany do pracy pedagog.W drugiej części opracowania podjęta została natomiast problematyka kształtowania się tożsamości dziecka w przedszkolu oraz podjęto zagadnienie edukacji wielokulturowej w edukacji najmłodszych. Autorka ukazała, w jaki sposób dziecko odkrywa odpowiedź na pytanie "Kim jestem?". Ukazuje, jak buduje ono własną tożsamość, mierzy się ze stereotypami i uprzedzeniami, wskazuje też rolę nauczyciela, który może mu w zdobywaniu tej trudnej wiedzy pomóc.
1. Przedszkole jako instytucja edukacyjna * 1.1. Przedszkole jako pierwszy szczebel edukacji * 1.2. Zasady edukacji przedszkolnej * 1.3. Funkcje przedszkola * 1.4. Cele edukacji przedszkolnej * 1.5. Obszary edukacji przedszkolnej * 1.6. Wybrane metody nauczania-uczenia się w przedszkolu * 1.7. Znaczenie przedszkoli dla rozwoju społeczeństwa i państwa * PROBLEMY - DYSKUSJE -NIEPOKOJE * 2. Dziecko w przedszkolu - o potrzebie odkrywania, zabawy i rozwoju * 2.1. Przedszkolak - zaciekawiony światem badacz * 2.2. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dzieci * 2.3. Znaczenie przedszkola dla rozwoju dziecka * 2.4. Rola nauczyciela w poznawaniu świata przez dzieci * PROBLEMY - DYSKUSJE -NIEPOKOJE * Beata A. Orłowska * Tożsamość i wielokulturowość - zaniedbane zagadnienia * w edukacji przedszkolnej * 3. Kim jestem? Kształtowanie tożsamości dziecka * 3.1. Pojęcie tożsamości i jej rodzaje * 3.2. Lokalność, regionalizm i tradycja w procesie kształtowania tożsamości * 3.3. Wykorzystanie edukacji w procesie kształtowania podstaw * tożsamości dziecka * 3.4. Stereotypy i uprzedzenia * 3.5. Tożsamość na pograniczu kulturowym * 3.6. Rola nauczyciela - wychowawcy w konstruowaniu tożsamości dziecka * PROBLEMY-DYSKUSJE-NIEPOKOJE * 4. Dziecko w świecie innych kultur * 4.1. Wielokilturowość w przedszkolu * 4.2. Edukacja międzykulturowa * 4.3. Pograniczepolsko-niemieckie jako obszar * wielokulturowych doświadczeń dla dzieci * 4.4. Zespół wielokulturowe w przedszkolu - problemy i dylematy * PROBLEMY - DYSKUSJE - NIEPOKOJE
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18025 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 110-119, wykaz aktów prawnych s. 119-120.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej