570565
Książka
W koszyku
(Engram)
Autorka przedstawiła psychologię w kontekście aplikacyjnym, specyficznym dla prowadzenia procesu terapii zajęciowej, odnoszącym się przede wszystkim do budowania właściwej relacji z uczestnikiem terapii opartej na wzajemnym zrozumieniu, właściwej komunikacji wpisującej się w podejście Person-Centered Practice. Ważnym elementem publikacji jest także ukazanie problematyki udzielania wsparcia społecznego osobom znajdującym się w sytuacjach trudnych.Wykonywanie zawodu terapeuty wymaga również dbałości o własne zasoby psychiczne poprzez profilaktykę wypalenia zawodowego, radzenie sobie ze stresem czy zarządzanie energią własną. Wiedza psychologiczna podlega ciągłej aktualizacji, pojawiają się nowe subdyscypliny. Jednym z celów niniejszej książki jest wykazanie możliwości stosowania w działaniach terapeutycznych stosunkowo nowej subdyscypliny psychologii - psychologii pozytywnej.Książka zainteresuje terapeutów zajęciowych, niezależnie od ich miejsca zatrudnienia, dla których wiedza z zakresu psychologii wydaje się być kluczowa dla powodzenia realizowania procesu terapii zajęciowej. Adresatami zawartych w niej treści są także członkowie zespołu interdyscyplinarnego, w szczególności lekarze, pielęgniarki, psychologowie czy fizjoterapeuci, dla których interesujące może być poznanie specyfiki pracy terapeutów zajęciowych oraz nabycie wiedzy dotyczącej kierunku zmian dokonujących się w ramach profesjonalizacji zawodu terapeuty, które są zorientowane na dostosowanie do europejskich i światowych standardów. Publikacja może stanowić źródło informacji dla studentów kierunku terapia zajęciowa, którzy dopiero rozpoczną swoją karierę zawodową.
Rozdział 1. Miejsce psychologii w praktyce terapii zajęciowej * 1.1. Rewizja rozumienia terapii zajęciowej w Polsce * 1.2. Zadania terapeuty zajęciowego w pracy z różnymi typami klientów * 1.3. Znaczenie posiadania podstawowej wiedzy psychologicznej w pełnieniu roli terapeuty zajęciowego * Rozdział 2. Podejście skoncentrowane na osobie (Person-Centered Practice) jako podstawa relacji terapeutycznej * 2.1. Podstawowe założenia psychologii humanistycznej * 2.2. Czynniki determinujące skuteczność terapii wg Carla Rogersa * 2.3. Podejście Person-Centered Practice w terapii zajęciowej * Rozdział 3. Komunikacja w procesie terapii zajęciowej * 3.1. Istota komunikacji interpersonalnej * 3.2. Komunikacja werbalna * 3.2.1. Sztuka słuchania * 3.2.2. Sztuka zadawania pytań * 3.2.3. Korzystanie z milczenia * 3.3. Komunikacja niewerbalna * 3.4. Komunikacja w procesie ustalania celów terapeutycznych * 3.5. Metody udzielania informacji zwrotnych dotyczących postępów w terapii * 3.6. Komunikacja z rodziną uczestnika terapii * Rozdział 4. Udzielanie wsparcia społecznego * 4.1. Definiowanie wsparcia społecznego * 4.2. Rodzaje wsparcia społecznego * 4.3. Znaczenie wsparcia społecznego dla osoby znajdującej się w sytuacji trudnej * 4.3.1. Utrata zdrowia jako sytuacja trudna * 4.3.1.1. Niepełnosprawność nabyta * 4.3.1.2. Choroba * 4.3.2. Niepełnosprawność wrodzona * 4.3.3. Zaburzenia psychiczne * 4.3.4. Wykluczenie i zagrożenie wykluczeniem społecznym * 4.3.4.1. Bezdomni * 4.3.4.2. Seniorzy * 4.3.4.3. Dzieci i młodzież z rodzin zagrożonych ubóstwem i patologiami * 4.3.4.4. Inne grupy * Rozdział 5. Psychologia pozytywna w terapii zajęciowej * 5.1. Dlaczego psychologia pozytywna? * 5.2. Od pesymizmu do optymizmu * 5.3. Nadzieja * 5.4. Inteligencja emocjonalna w pracy terapeuty * 5.5. Wzrost potraumatyczny * Rozdział 6. Dbanie o zasoby terapeuty zajęciowego * 6.1. Radzenie sobie ze stresem * 6.1.1. Asertywność jako sposób na obronę swojego terytorium psychologicznego * 6.1.2. Model zarządzania energią własną * 6.2. Profilaktyka wypalenia zawodowego * 6.2.1. Charakterystyka wypalenia zawodowego * 6.2.2. Superwizja * 6.2.3. Grupy Balinta * 6.2.4. Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym – work-life balance
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18105 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 165-181.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej