570362
Książka
W koszyku
Metody diagnozowania funkcji poznawczych u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.Książka Jagody Cieszyńskiej-Rożek poświęcona jest tzw. Metodzie Krakowskiej, czyli terapii edukacyjnej dzieci z zaburzeniami mowy. Autorka przedstawia w niej zupełnie nowe podejście w dziedzinie diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Książka adresowana jest w głównej mierze do: logopedów terapeutów psychologów pedagogów rodziców / dziadków dzieci z problemami rozwoju funkcji poznawczychPierwsza część to charakterystyka rozwoju dziecka (0-6 lat) oraz prezentacja trzech koncepcji terapeutycznych. Część druga prezentowanej publikacji zawiera metody diagnozy funkcji poznawczych u dzieci. W ostatniej części znajdziemy szczegółowe omówienie 17 elementów wchodzących w skład Metody Krakowskiej.Wybrane zagadnienia poruszone w książce: źródła komunikacji językowej wpływ środowiska na rozwój dziecka rola języka w rozwoju poznawczym diagnoza zaburzeń rozwojowych opóźniony rozwój wymowy a opóźniony rozwój mowy wady wymowy alalia afazja u dzieci zaburzenia słuchu zespół Downa zespół Aspergera autyzm podstawowe elementy Metody Krakowskiej Symultaniczno-Sekwencyjna Metoda Nauki Czytania terapia funkcji wzrokowych stymulacja funkcji motorycznych rola zabawy w kształtowaniu języka kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego logoterapia
Podstawy teoretyczne * I. Czego uczą nas dzieje człowieka na Ziemi? * 1. Od narzędzia do symbolu. * 2. Źródła komunikacji językowej. * 3. Rozwój pisma. * II. Wpływ środowiska na rozwój dziecka. * 1. Biologia, środowisko wewnętrzne i zewnętrzne a kształtowanie się procesów neurogenezy. * 2. Etapy rozwoju funkcji poznawczych. * 3. Formowanie się dominacji stronnej. * 4. Wpływ wysokich technologii na funkcje lewej półkuli mózgu. * 5. Rola języka w rozwoju poznawczym. * III. Poszukiwanie metod terapeutycznych. * 1. Wyjaśnienia terminologiczne. * 2. Koncepcje behawioralne. * 3. Koncepcje neopsychoanalityczne. * 4. Koncepcje humanistyczne. * 5. Jatrogenne techniki terapii. * 6. Teoria umysłu. * 7. Deficyt uwagi. * 8. Jak założenia mentalne formują błędne wnioskowanie. * Zaburzenia rozwoju funkcji poznawczych i komunikacji językowej. * I. Diagnoza zaburzeń rozwojowych. * 1. Podstawy teoretyczne. * 2. Rozwiązania praktyczne. * II. Wybrane zakłócenia formowania się struktur poznawczych. * 1. Bilingwizm i wielojęzyczność. * 2. Opóźniony rozwój wymowy a opóźniony rozwój mowy. * 3. Wady wymowy. * 4. Zagrożenie dysleksją. * 5. Jąkanie dziecięce. * 6. Alalia. * 7. Alalia z komponentem ze spektrum autyzmu lub zespołu Aspergera. * 8. Afazja dziecięca. * 9. Afazja u dzieci. * 10. Zaburzenia słuchu. * 11. Zespół Downa. * 12. Zespół Aspergera. * 13. Autyzm. * Metoda Krakowska * I. Dlaczego Metoda Krakowska? * 1. Rola stymulacji symbolicznej w formowaniu się struktur poznawczych. * II. Neurobiologiczne podstawy terapii prowadzonej metodą krakowską. * 1. Neuroplastyczność układu nerwowego. * 2. Współczesne poglądy na mechanizm uczenia się. * 3. Uczenie się a rozwój. * III. Podstawowe elementy Metody Krakowskiej. * 1. Stymulacja słuchowa. * 2. Komunikacja niewerbalna. * 3. Technika komunikacyjna – dialog * 4. Programowanie języka. * 5. Dziennik wydarzeń. * 6. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania. * 7. Terapia funkcji wzrokowych. * 8. Stymulacja funkcji motorycznych. * 9. Wybór dominującej ręki. * 10. Rola zabawy w kształtowaniu języka. * 11. Stymulacja lewej półkuli mózgu. * 12. Kształtowanie zachowań społecznych. * 13. Poznanie wielozmysłowe – bodźce zapachowe i smakowe. * 14. Stymulacja pamięci. * 15. Ćwiczenia kategoryzacji. * 16. Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego. * 17. Logoterapia. * 18. Metoda Krakowska – dane statystyczne.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17529 (1 egz.)
(dostępność ok. 29.11.2024)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca przeznaczenia czytelniczego
Dla logopedów, terapeutów, psychologów, pedagogów oraz dla rodziców.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej