572941
Książka
W koszyku
(Krytyka XX i XXI Wieku ; 27)
W najnowszym tomie Julii Hartwig Spojrzenie odnaleźć można znamienną uwagę: `jaka to przestrzeń bez końca/ od zachwytu światem/ do gęstej grozy nocy`. Metaforyka i tematyka przestrzenna w twórczości autorki Zobaczonego jest jednym z najważniejszych środków ujmowania doświadczeń artystycznych i życiowych, własnych i cudzych. W pracy przedstawiono propozycję odczytania różnorodnego dorobku twórczego Julii Hartwig, obejmującego nie tylko poezję, ale także diarystykę, utwory dla dzieci, felietony, eseje i tłumaczenia, ze szczególnym uwzględnieniem właśnie aspektów przestrzennych i wymiaru autobiograficznego. Wykorzystując narzędzia podsuwane przez geopoetykę i inne tendencje badawcze związane ze `zwrotem topograficznym`, wyróżniono trzy sekwencje czasowo-przestrzenne w twórczości Julii Hartwig: francuską, z którą związane są życiowe i artystyczne początki, amerykańską - wyznaczającą istotną cezurę oraz polską - stały i trudny punkt odniesienia. Pozwalają one dostrzec w twórczości autorki Błysków swego rodzaju auto/bio/geo/grafię, a zarazem odsłaniają problematyczność kluczowych dla niej pojęć: centrum, prowincja, zaułek. Wyodrębnione sekwencje skłaniają do interpretacji utworów Julii Hartwig w kontekście sporów i przemian w kulturze współczesnej, tradycji i codzienności, historii i pamięci, przekonują o tym, że - jak można przeczytać w wierszu tytułowym z tomu Spojrzenie - `Nie w wybranym nie w oczekiwanym/ miejscu się pokaże/ ten odmieniony w jednej chwili świat`.
Status dostępności:
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 55947 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Na stronie redakcyjnej błędny ISBN.
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia na stronach [277]-294. Indeks.
Uwaga dotycząca języka
Streszczenie angielskie, niemieckie.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej