568613
Książka
W koszyku
(Engram)
Publikacja ma na celu wsparcie doradców zawodowych w realizacji zadań związanych z przygotowaniem młodzieży do planowania kariery; zawiera narzędzie diagnostyczne do pomiaru preferowanej aktywności oraz bazę zawodów najbardziej wskazanych dla ucznia. Taką bazą jest Interaktywna sieć zawodów, która może ułatwić doradcom zawodowym i młodzieży wskazanie obszaru, sektora, dziedziny i branży zawodów najbardziej adekwatnego do preferowanej aktywności. W jej nazwie posłużono się pojęciem sieci, obrazującą złożoność świata zawodów oraz ich wzajemne związki.Pierwsza część pracy dotyczy istoty i uwarunkowań psychologicznych i społecznych przygotowania młodzieży do planowania kariery. W części drugiej przedstawiono autorską koncepcję Interaktywnej sieci zawodów, którą poprzedziło omówienie procesu przekazu informacji potrzebnych w trafnym zaplanowaniu ścieżki edukacyjnej i zawodowej, a także prezentację różnych kategorii informacji składających się na pełną charakterystykę zawodu oraz przegląd różnych podziałów zawodów, których wspólnym kryterium jest przedmiot pracy. Pracę kończą rozdziały prezentujące Kwestionariusz preferowanych aktywności, na podstawie którego każdy może określić KOD PLANOWANEJ KARIERY. Publikacja zawiera scenariusze zajęć, które mogą pomóc doradcom zawodowym w prowadzeniu warsztatów z młodzieżą. W Aneksie załączono Interaktywną sieć zawodów, Wykaz kierunków studiów oraz Klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego opatrzone kodami zawodów, które można porównać z kodem planowanej kariery.Książką będą zainteresowani doradcy zawodowi z poradni psychologiczno-pedagogicznych, szkolni doradcy zawodowi w szkołach różnych typów i poziomów nauczania, w biurach karier w wyższych uczelniach, jak również koordynatorzy doradztwa zawodowego, pedagodzy szkolni, nauczyciele zajmujący się tą problematyką. Książka może być także przydatna dla studentów doradztwa zawodowego.
Część I. PLANOWANIE KARIERY I JEJ UWARUNKOWANIA * * Rozdział 1. Planowanie kariery jako proces przygotowania do podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych * * 1.1. Istota procesu planowania kariery * 1.2. Zadania doradztwa zawodowego w przygotowaniu młodzieży do planowania kariery * 1.3. Kariera zawodowa – pojęcie, modele oraz problemy z nią związane * 1.4. Rozwój kariery zawodowej a rozwój zawodowy * * Rozdział 2. Uwarunkowania planowania kariery w świetle teorii i badań * * 2.1. Czynniki kształtujące karierę zawodową wg D.E. Supera * 2.2. Rola informacji w planowaniu kariery H. Riesa * 2.3. Znaczenie prestiżu zawodu w planowaniu kariery L. Gottfredson * 2.4. Autorski model uwarunkowań planowania kariery * 2.5. Poziom planowania kariery młodzieży szkół zawodowych w świetle badań własnych * * Rozdział 3. Czynniki psychologiczne a planowanie kariery * * 3.1. Planowanie kariery a osobowość * 3.2. Zdolności jako ważna cecha w planowaniu kariery * 3.3. Kompetencje zawodowe a zdolności * 3.4. Zainteresowania jako ukierunkowanie kariery zawodowej * 3.5. Temperament i jego rola w planowaniu kariery * 3.6. Potrzeby i wartości w odniesieniu do pracy zawodowej * 3.7. Rodzaje narzędzi diagnostycznych w planowaniu kariery * * Rozdział 4. Czynniki społeczne a planowanie kariery * * 4.1. Struktura społeczna * 4.2. Rodzina * 4.3. System edukacji i selekcje szkolne * 4.4. Instytucje systemu poradnictwa zawodowego * 4.5. Rynek pracy * * Część II. KONCEPCJA INTERAKTYWNEJ SIECI ZAWODÓW * * Rozdział 5. Znaczenie i zakres informacji zawodowej w planowaniu kariery * * 5.1. Proces przekazu informacji zawodowej * 5.2. Zawodoznawstwo jako podstawa tworzenia informacji zawodowej * 5.3. Kategorie i zakres informacji zawodowej * 5.4. Formy informacji zawodowej * 5.5. Gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji zawodowej * 5.6. Metody przekazu informacji zawodowej * * Rozdział 6. Źródła wiedzy o zawodach * * 6.1. Klasyfikacja zawodów i specjalności * 6.1.1. Polska Rama Kwalifikacji a klasyfikacja zawodów i specjalności * 6.2. Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego * 6.3. Wykaz kierunków studiów * * Rozdział 7. Podziały zawodów i ich znaczenie w planowaniu kariery * * 7.1. Klasyfikacja zawodów wg doświadczeń rodzinnych A. Roe * 7.2. Grupy zawodów wg funkcjonalnej analizy pracy S.A. Fine’a * 7.3. Podział zawodów wg skłonności zawodowych B.A. Klimowa * 7.4. Środowiska zawodowe wg typów osobowości zawodowych J.D. Hollanda * 7.5. Mapa świata pracy wg koncepcji D. Predigera * 7.6. Sferyczny model zainteresowań i przekonań o kompetencjach T. Traceya * * Rozdział 8. Podstawy teoretyczne Interaktywnej sieci zawodów * * 8.1. Założenia koncepcji Interaktywnej sieci zawodów wg kryterium przedmiotu pracy * 8.1.1. Podział zawodów na obszary wg D. Predigera * 8.1.2. Rodzaje aktywności w czterech obszarach zawodów * 8.1.3. Hierarchia zadań zawodowych jako kryterium podziału zawodów na sektory, dziedziny i branże * 8.1.4. Typologia funkcji psychicznych C. Junga a rodzaje aktywności * 8.1.5. Koncepcja potrzeb a rodzaje aktywności * 8.2. Charakterystyka czterech obszarów zawodów Interaktywnej sieci zawodów * 8.3. Opis sektorów zawodów * 8.4. Struktura Interaktywnej sieci zawodów wraz z branżami zawodów * 8.5. Metodologia doboru zawodów do Interaktywnej sieci zawodów * * Rozdział 9. Diagnoza aktywności wspomagająca proces planowania kariery * * 9.1. Założenia i opis Kwestionariusza preferowanych aktywności * 9.2. Kwestionariusz preferowanych aktywności * 9.3. Analiza wyników pomiaru aktywności zawodowych w KPA * Rozdział 10. Możliwości wykorzystania programów komputerowych w planowaniu kariery * * 10.1. Dostępne programy komputerowe dla młodzieży i dorosłych * 10.2. Opis programu komputerowego 102 Zawody z przyszłością * 10.2.1. Baza opisów zawodów * 10.2.2. Baza zawodów z przyszłością * 10.2.3. Quizy do zawodów z przyszłością * 10.2.4. Kwestionariusz preferowanych aktywności * 10.2.5. Pomoce dydaktyczne * 10.3. Przykładowe scenariusze zajęć na bazie programu 102 Zawody z przyszłością * Zakończenie * * Bibliografia * * Spis tabel i diagramów * * Aneks * Aneks 1. Interaktywna sieć zawodów * Aneks 2. Grupy, podgrupy i kierunki studiów opatrzone kodami Interaktywnej sieci zawodów * Aneks 3. Zawody szkolnictwa zawodowego opatrzone kodami Interaktywnej sieci zawodów
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18541 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [270]-280.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej