570363
Książka
W koszyku
Celem tej książki nie jest napisanie historii malarstwa iluzjonistycznego, lecz ukazanie swoistego sposobu myślenia o malarstwie na przykładzie szczególnej tradycji, która do pewnego stopnia zdominowała nowożytny punkt widzenia na kwestie sztuki i która z jednej strony wywodzi się z czasów starożytnych, a z drugiej przetrwała, przynajmniej w szczątkowej formie, awangardową rewolucję początku XX wieku. Właściwym przedmiotem książki będzie zatem sposób widzenia wspólny w pewnym okresie zarówno artystom, jak i odbiorcom, który zmaterializował się na różne sposoby w malarstwie trompte-l`oeil. Na ten sposób widzenia - z grubsza trwający od XV do XVIII wieku - składają się, rzecz jasna, elementy stałe (ergon) i zmienne (parergon). Celem książki nie jest też opisanie istoty iluzji w malarstwie rozumianej jako iluzjonistyczność malarstwa (figuratywnego). Przedmiotem rozważań bedą pewne konwencje odbioru, swoista, choć typowa dla tamtego okresu retoryka "krytyczno-artystyczna". Innymi słowy, podstawowym i najbardziej ogólnym celem tej książki jest opisanie tego, co można nazwać mitem obrazu iluzjonistycznego - opisanie mitu, wedle którego możliwe jest zbudowanie obrazu identycznego z tym, co na nim przedstawiono, a jednocześnie zachowującego swą obrazową tożsamość - ze wstepu
I. ILUZJA GOMBRICHA * 1. Sztuka i złudzenie * 2. Deluzja/iluzja * 3. Obraz nieiluzjonistyczny/iluzjonistyczny * II. TROMPE -L’OEIL – ODSŁONY * 1. Zwierciadło natury, mimesis * 2. Metafora epistemologiczna, martwa natura * 3. Wizualność malarstwa, paragone * 4. Złudność malarstwa * 5. Trompe -l’oeil jako dzieło sztuki i przedmiot teorii * 6. Trompe -l’oeil jako tour de force * III. OBRONA PLATONA 1. „Platonizm” * 2. Obraz, model * 3. Mimesis * 4. Widzieć, wiedzieć * 5. Złudzenie * 6. Poznanie przez sztukę * IV. IRONIA REPREZENTACJI * 1. Mimesis/diegesis * 2. Opis, efekt realności * 3. Ikona, idol * 4. (Nie)przezroczystość – mechanizm iluzji * 5. Gra, ironia, paradoks * V. METAFORA MODELU * 1. Perspektywa, camera obscura * 2. Metafora, model * 3. Lustro, znak naturalny 4. Ilustracja, abstrakcja * 5. Poznanie przez sztukę * VI. ZAKOŁCZENIE * 1. Konwencja społeczna, konwencja artystyczna * 2. Ready -made? * PRZYPISY * WYBRANA BIBLIOGRAFIA * INDEKS NAZWISK
Status dostępności:
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 56091 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia strona 299-315. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej