570418
Książka
W koszyku
Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Cz. 1 / Małgorzata Wójtowicz-Szefler. - Wydanie 5. - Warszawa : Difin, 2018. - 162 strony : ilustracje ; 23 cm.
(Engram)
Książka ma charakter przewodnika dla psychologów, pedagogów, studentów lub opiekunów dziecięcych czy rodziców małego dziecka, pozwalającego na poznanie specyficznej sytuacji badania małego dziecka (od urodzenia do 5 roku życia) oraz możliwości wykorzystania narzędzi diagnozy rozwoju zarówno dzieci prawidłowo rozwijających się jak i zagrożonych niepełnosprawnością czy też niepełnosprawnych.Ocena poziomu rozwoju małych dzieci, pozwalająca na uwidocznienie obszarów dobrze i słabo rozwiniętych, ma szczególne znaczenie dla organizowania programów wczesnej interwencji lub wczesnego wspomagania dzieci z trudnościami w rozwoju. W postępowaniu diagnostycznym-interwencyjnym nie powszechnej zgody dotyczącej sposobu w jaki ma być przeprowadzana diagnoza, co powinna obejmować oraz jak powinny być formułowanie wnioski (opinie, orzeczenia) potrzebne do konstruowania skutecznych programów interwencyjnych czy terapeutycznych. Stąd rodzi się potrzeba rozszerzenia wiedzy na temat diagnozowania dziecka od najwcześniejszego okresu życia, gdyż wszyscy specjaliści są zgodni, że szczególnie ważny dla wspomagania rozwoju jest okres pierwszych trzech lat życia dziecka.
1. POJĘCIE DIAGNOZY - ZAGADNIENIA TERMINOLOGICZNE * 1.1. Diagnoza jako proces i jako rezultat tego procesu * 1.2. Rodzaje diagnoz z uwagi na cel badania * 1.2.1. Diagnoza profilaktyczna (przesiewowa) * 1.2.2. Diagnoza pogłębiona (funkcjonalna) * 1.2.3. Diagnoza różnicowa (klasyfikacyjna, kliniczna) * 1.3. Etapy procesu diagnozowania * 1.3.1. Model teoretyczny procesu diagnostycznego * 1.3.2. Implikacje praktyczne * 1.3.2.1. Etap prediagnostyczny * 1.3.2.2. Etap badania diagnostycznego (identyfikacji) - rozpozna-nie problemu, planowanie diagnozy oraz badanie * 1.3.2.3. Etap wyjaśniania i opiniowania (orzekania) * 1.3.2.4. Etap interwencji * 1.3.2.5. Ocena efektów interwencji (rediagnoza) * Literatura polecana * 2. WPROWADZENIE W PROBLEMATYKĘ ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA * 2.1. Pytania ułatwiające zrozumienie rozwoju małego dziecka * 2.2. Założenia dotyczące rozwoju psychicznego małych dzieci jako podstawa diagnozy * Literatura polecana * 3. WARUNKI SKUTECZNYCH DZIAŁAŁ DIAGNOSTYCZNYCH I PROGNOSTYCZNYCH * 3.1. Podstawowe zasady diagnozowania * 3.2. Warunki fizyczne - pomieszczenie i wyposażenie * 3.3. Warunki psychiczne leżące po stronie dziecka - czynniki pozwalające na zaprezentowanie przez dziecko jego rzeczywistych możliwości * 3.4. Warunki związane z relacjami społecznymi * 3.5. Kompetencje osoby prowadzącej diagnozę * Literatura polecana * 4. WYBRANE METODY DIAGNOZOWANIA ROZWOJU W PIERWSZYCH LATACH ŻYCIA * 4.1. Ilościowe czy jakościowe techniki zbierania i analizy danych? * 4.2. Wywiad rozwojowy * 4.2.1. Wyjaśnienia terminologiczne * 4.2.2. Wskazówki praktyczne związane z prowadzeniem wywiadu * 4.2.3. Najczęstsze błędy i ograniczenia w trakcie prowadzenia wywiadu * 4.3. Obserwacja * 4.3.1. Wyjaśnienia terminologiczne * 4.3.2. Wskazówki praktyczne do przeprowadzenia obserwacji małego dziecka * 4.3.3. Co można obserwować * 4.3.4. Najczęstsze błędy podczas prowadzonej obserwacji * Literatura polecana * 5. INTERDYSCYPLINARNY CHARAKTER DIAGNOZY * 5.1. Kontakt z rodzicami/opiekunami małego dziecka - diagnoza środowiska rodzinnego * 5.2. Współpraca z innymi specjalistami oraz poradniami i placówkami diagnozującymi małe dziecko * 5.3. Znaczenie diagnozy rozwoju dziecka i jego rodziny dla celów programu Wczesnego Wspomagania Rozwoju * 5.4. Co w praktyce oznacza WWR? Przykładowa ścieżka dostępu do diagnozy małego dziecka * Literatura polecana * Załączniki
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19070 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Bibliografia przy rozdziałach oraz na stronach 151-162.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej