570418
Książka
W koszyku
Część pierwsza * WYBRANE ZJAWISKA EKONOMII WYZWANIEM DLA HUMANISTYCZNEJ PEDAGOGIKI PRACY * Wstęp * ROZDZIAŁ I * Wybrane problemy teoretyczne * Człowiek w centrum zainteresowań edukacji i ekonomii * Edukacja przedmiotem zainteresowania ekonomii * Ekonomizacja języka pedagogiki * W poszukiwaniu nowego modelu życia * Cywilizacja miłości a ekonomia * Prymat człowieka nad kapitałem * Konflikt pracy i kapitału na obecnym etapie historycznym * Niektóre konsekwencje prymatu człowieka nad kapitałem * Ekonomizm, liberalizm i konsumpcjonizm * Potrzeba reinterpretacji pojęcia „homo oeconomicus" * ROZDZIAŁ II * Gospodarka i ekonomia w procesie przemian * Koegzystencja zjawisk cywilizacyjnych * Nowa gospodarka i nowa ekonomia * Znaczenie wiedzy jako czynnika produkcji - gospodarka oparta na wiedzy * Nowe funkcje wiedzy * Gospodarka oparta na wiedzy * Zarządzanie wiedzą * Wiedzochłonność wyników pracy * Znaczenie kadr w nowoczesnej gospodarce * ROZDZIAŁ III * Z teorii kapitału intelektualnego * Nowa treść pojęcia „kapitał" * Kapitał a zasoby * Kapitał ludzki (osobowy), kapitał intelektualny * Kapitał ludzki w teorii ludzkiego rozwoju * Kapitał społeczny * Kapitał ludzki a kapitał społeczny * Kapitał strukturalny * Kapitał relacyjny * Zarządzanie zasobami ludzkimi czy kapitałem ludzkim? * Kapitał intelektualny w konwencji pedagogiki * Ekonomia i ekonomika oświaty we współczesnej pedagogice pracy * Edukacja a życie społeczne i gospodarcze * Opłacalność edukacji w Polsce. Finansowanie edukacji * Współdziałanie edukacji i gospodarki * Część druga * WYBRANE PRZEMIANY ZACHODZĄCE NA RYNKU PRACY * Wstęp * ROZDZIAŁ I * Współczesny rynek pracy, próba pedagogicznego oglądu * Sens pojęć: „rynek" i „rynek pracy" w ekonomii * Pojęcie „rynek" * Pojęcie „rynek" w naukach ekonomicznych * Teorie rynku pracy * Podstawowe kategorie ekonomii * Pojęcie „rynek współczesny" * Rynek pracy * Praca jako usługa * Ogólne funkcje rynku * Specyficzne cechy rynku pracy * Kierunki przemian rynku XXI wieku * ROZDZIAŁ II * Przemiany cywilizacyjne pracy a rynek pracy * Czas transformacji cywilizacyjnej czasem przemian na rynku pracy * Kierunki przemian pracy człowieka * Rola edukacji i wychowania w sytuacji zmieniającego się rynku * Przemiany pracy w modelu cywilizacji informacyjnej * ROZDZIAŁ III * Nowa praca człowieka * Podstawowe założenia metodologiczne * Rewolucja w pracy człowieka. Praca jako towar * Nowa praca. Zarys problematyki * Wymiary nowej pracy człowieka w cywilizacji informacyjnej * Koegzystencja zjawisk cywilizacyjnych a praca w cywilizacji informacyjnej * Konsekwencje wszechobecności technologii informacyjnych dla pracy człowieka * Antynomia człowiek-maszyna/komputer * Charakterystyka pojęcia „nowa praca" * Wszechobecność technologii marketingu i reklamy * Personalizacja wytworów. Elastyczne linie produkcyjne * Nowe tworzywa pracy. Dematerializacja pracy * Technologie wyznaczają niezbędne kompetencje * Wiedzochłonność dóbr materialnych - wytworów pracy ludzi * Nowe wyniki nowej pracy człowieka w cywilizacji informacyjnej * Reindustrializacja i dezindustrializacja * Nowe środowisko pracy człowieka * Praca a nowe technologie * Analiza komparatystyczna pracy człowieka w nowej rzeczywistości * Podział pracy a nowe role człowieka * Podział pracy wymaganiem technologii * Niektóre skutki rozwoju cywilizacji informacyjnej dla rynku pracy * ROZDZIAŁ IV * Rynek pracy w społeczeństwie informacyjnym * Cyfrowy wymiar przyszłości. Społeczeństwo cyfrowe * Nowe technologie a rynek pracy * Nowy rynek w cywilizacji informacyjnej - nowe społeczeństwo cyfrowe * Rynek pracy w społeczeństwie wiedzy * Społeczeństwo sieciowe i informacjonalizm * Rynek i rynek pracy w cywilizacji informacyjnej a wyzwania dla edukacji * Trudny rynek pracy - próba pedagogicznego oglądu * Rynek i rynek pracy a konieczne zmiany w edukacji * ROZDZIAŁ V * Zmienność form organizacji i świadczenia pracy w społeczeństwie informacyjnym * Nowe formy organizacji i świadczenia pracy * Zmiany w strukturze czasu pracy i czasu życia * ROZDZIAŁ VI * Elastyczne formy zatrudniania pracowników * Pojęcie elastyczności zatrudnienia * Dzielenie się pracą. Dzielenie pracy * Charakterystyka elastycznych form zatrudnienia niepracowniczego * ROZDZIAŁ VII * Telepraca. Rozszerzanie się nowych form organizacji świadczenia pracy * Pojęcie i cechy telepracy * Praca lokalna a telepraca * Wartości z telepracy dla pracodawcy i dla pracownika * Część trzecia * KONSUMPCJONIZM - RYNEK - STYL ŻYCIA * Wstęp * ROZDZIAŁ I * Eksplikacja pojęć opisujących przemiany współczesnego rynku * Pojęcie: „konsument" * Pojęcie: „konsumpcja" * Prosument, prosumcja * Dekonsumpcja * Konsumpcjonizm jako ważne zjawisko rynku okresu transformacji * Konsumpcjonizm jako system postaw * Konsumpcjonizm jako styl życia * Konsumpcjonizm jako przekonanie o konieczności wyboru * Świątynie konsumpcji * Pojęcie konsumeryzm * Podstawowe prawa konsumentów * Konsumpcjonizm a prymat człowieka * Prymat technologii nad człowiekiem * ROZDZIAŁ II * Rynek a model konsumpcji * Rynek a zniewolenie człowieka * Model konsumpcji a wolność człowieka * Kultura konsumpcji * Utowarowienie wartości i zjawisk życia * Konsumpcjonizm a wartości * Konsumpcyjny styl życia jako wybór etyczny * Konsumpcjonizm a utylitaryzm i hedonizm * Postmodernizm a konsumpcjonizm * ROZDZIAŁ III * Konsumpcjonizm a podstawowe kategorie aksjologii * Konsumpcjonizm a prawda i dobro * Konsumptariat jako społeczeństwo zewnątrzsterowne * Świadoma konsumpcja dziś * Konsumpcjonizm a godność człowieka * Konsumpcjonizm a odpowiedzialność * Odpowiedzialność w świecie konsumpcji * Konsumpcjonizm. Wyzwania dla pedagogiki pracy * Utylitaryzm a edukacja w kontekście konsumpcjonizmu * ROZDZIAŁ IV * Nowy rynek w cywilizacji informacyjnej - nowe społeczeństwo cyfrowe * Kierunki przemian rynku w dobie globalizacji * Wiek dostępu, rynek dostępu. Wyjaśnienie pojęć * Dostęp zamiast własności * Rynek dostępu. Opis zjawiska * Rynek sieciowy to rynek dostępu * Wykluczenie cyfrowe * Praca w sieci. Wielu-do-wielu * ROZDZIAŁ V * Wybrane zjawiska charakteryzujące wiek dostępu * Podstawowe kierunki zmian * Kontrolowanie idei * Zjawiska rynku dostępu w rolnictwie * Wszystko jest na sprzedaż * Czas życia produktu swoistym towarem * Komercjalizacja ludzkiego czasu, przeżyć i doznań * ROZDZIAŁ VI * Komercjalizacja nauki. Utowarowienie własności intelektualnej * Komercjalizacja kultury * Dematerializacja pieniądza. Karty bankomatowe * Dematerializacja pracy. Utwory i usługi cyfrowe * Recesja znaczenia pracy * ROZDZIAŁ VII * Niektóre konsekwencje rozwijającego się rynku dostępu * Gospodarka korporacyjna * Sterowanie klientem (LTV - life time value) * Przechodzenie od producenta i wytwarzania do agenta i dystrybucji * Tworzenie technologii relacyjnych * Tworzenie nowych wspólnot konsumenckich * Część czwarta * BEZROBOCIE JAKO ZJAWISKO I OBIEKT BADAŁ * Wstęp * ROZDZIAŁ I * Bezrobocie jako zjawisko cywilizacyjne. Wybrane problemy z teorii bezrobocia * Eksplikacja pojęcia „bezrobocie" * Jan Paweł II o bezrobociu * Bezrobocie jako zjawisko cywilizacyjne * ROZDZIAŁ II * Rodzaje, przyczyny i skutki bezrobocia * Rodzaje bezrobocia * Przyczyny bezrobocia * Osobowe, społeczne i ekonomiczne skutki bezrobocia * ROZDZIAŁ III * Bezrobocie w Polsce * Cechy polskiego bezrobocia * Gwałtowny wzrost liczby osób bezrobotnych * ROZDZIAŁ IV * Bezrobocie jako obiekt badań nauk ekonomicznych * Ekonomiczna charakterystyka bezrobocia * Skutki ekonomiczne bezrobocia * Bezrobocie w ujęciu ilościowym * ROZDZIAŁ V * Bezrobocie problemem badań w socjologii * Bezrobocie chorobą społeczną * Bezrobocie a życie rodzinne * ROZDZIAŁ VI * Psychologiczna interpretacja bezrobocia * Podmiotowe ujmowanie bezrobocia * Koncepcje psychologiczne opisujące powstawanie zaburzeń wskutek bezrobocia * Koncepcje psychologii humanistycznej * Teoria samoaktualizacji A. Maslowa * Kryzys poczucia jakości życia
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19104 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia, netografia strony 294-304.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej