571299
Książka
W koszyku
Opracowana monografia składa się z czterech kolejnych rozdziałów, w których podjęto analizę różnych obszarów niepewności. Uznając, że wymaga ona doprecyzowania w sferze leksykalnej i znaczeniowej, w pierwszym rozdziale przedstawiono różne sposoby definiowania i problematyzowania podstawowego terminu. Poszukując znaczenia niepewności, nakreślono dwa przeciwstawne stanowiska. Pozytywne upatruje w niej przede wszystkim czynnika rozwoju, kreatywności i innowacyjności, negatywne łączy ją zazwyczaj z zagrożeniem, niepokojem i lękiem. Podejmując natomiast próbę usystematyzowania przejawów niepewności ze względu na wybrane kryteria (m.in. liczebność, umiejscowienie, czas, możliwość osobistego doświadczania czy dostępność informacji), przedstawiono różne jej rodzaje i wymiary. Na podstawie przeprowadzonej analizy literatury opisano również wybrane czynniki, które mają wpływ na postrzeganie niepewności (tj. tolerancja niepewności i niejasności, wsparcie i zaufanie społeczne, indywidualistyczna i kolektywistyczna orientacja społeczna oraz manipulacja medialna). W podrozdziale 1.6 dokonano pogłębionej analizy porównawczej niepewności i ryzyka, uznając, że ich rozróżnienie w rzeczywistości jest często sztucznie podtrzymywane.Na rozdział drugi złożyły się cztery kolejne podrozdziały, w których zrealizowano identyfikację źródeł niepewności. Analizując przyczyny egzystencjalne, wskazano przede wszystkim na doświadczanie przez człowieka skończoności życia, nieprzewidywalności i niemożności kontrolowania i przewidywania przyszłości. Wśród najważniejszych cywilizacyjnych źródeł wymieniono m.in. katastrofy i kryzysy ekologiczne, globalne kryzysy finansowe, wojny i konflikty zbrojne, terroryzm i totalitaryzm. Ponadto uznano, że efekty globalnych zmian i przeobrażeń będą przejawiały się poprzez konkretne zjawiska i wydarzenia w skali makrospołecznej (np. bezrobocie, bieda i ubóstwo, iluzoryczność wykształcenia, mobilność). Te z kolei przekładać się będą na codzienne życie jednostek, wyznaczając mikrospołeczne i jednostkowe źródła niepewności (np. zanik i utrata więzi społecznych, prywatyzacja życia społecznego, konieczność samodzielnego dokonywania wyborów, świadomość ryzyka i zagrożenia).W rozdziale trzecim dokonano charakterystyki wybranych sposobów reagowania i funkcjonowania człowieka w sytuacjach niepewnych. Uznano, że w przypadku "niepewności obiektywnej"...
Wprowadzenie * Rozdział 1.áNiepewność jako kategoria społeczna * 1.1.áWybrane sposoby definiowania i problematyzowania niepewności * 1.2.áNadawanie znaczenia niepewności * 1.3.áPrzejawy niepewności * 1.4.áRodzaje i wymiary niepewności * 1.5.áWybrane czynniki wpływające na sposób postrzegania niepewności * 1.5.1.áTolerancja niepewności i niejasności * 1.5.2.áWsparcie społeczne * 1.5.3.áZaufanie społeczne * 1.5.4.áIndywidualistyczna i kolektywistyczna orientacja społeczna * 1.5.5.áMedia i manipulacja społeczna * 1.6.áRyzyko a niepewność * Rozdział 2. Źródła niepewności * 2.1.áEgzystencjalne źródła niepewności * 2.2.áCywilizacyjne źródła niepewności * 2.3.áMakrospołeczne źródła niepewności * 2.4.áMikrospołeczne i jednostkowe źródła niepewności * Rozdział 3. Działania w obliczu niepewności * 3.1.áPragmatyczna akceptacja i przyzwyczajenie * 3.2.áRedukcja niepewności poprzez potoczne konstruowanie rzeczywistości * 3.2.1.áPrzesądy, zabobony i wróżby * 3.2.2.áKoncepcje prywatne i myślenie potoczne * 3.3.áStrategie naukowego i społecznego konstruowania rzeczywistości * 3.3.1.áZgadywanie, przewidywanie i prognozowanie * 3.3.2.áPlanowanie i podejmowanie decyzji * 3.3.3.áStrategie radykalnego zaangażowania i kontrolowania * Rozdział 4.áEdukacja wobec niepewności i wieloznaczności * 4.1.áRozwój instytucji kształceniaá * 4.2.áEdukacja na rzecz tolerancji niepewności * á4.3.áWątpienie jako strategia edukacyjna * 4.4.áEdukacja całościowa i permanentna * 4.5. Edukacja konstruktywistyczna * 4.6.áEdukacja dla dialogu i porozumienia * 4.7.áEdukacja obywatelska * 4.8.áEdukacja wobec różnorodności i nadmiaru * 4.9.áEdukacja na rzecz poczucia bezpieczeństwa * 4.10.áEdukacja wobec konieczności podejmowania ryzyka * 4.11.áLokalna edukacja globalna * 4.12.áEdukacja do autokreacji i samorealizacji * 4.13.áEdukacja na rzecz ekologii czasu i przestrzeniá * 4.14.áEdukacja medialnaá * 4.15.áEdukacja emancypacyjna * Zakończenie * Bibliografia * Spis schematów * Spis tabel * Indeks osób * Indeks rzeczowy.á
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 56551 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia na stronach [295]-326. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej