570382
Książka
W koszyku
Mimo deklarowanych przez coraz liczniejsze banki oraz inne instytucje finansowe zapewnień o koncentracji na potrzebach klienta, prawa oraz interes ekonomiczny konsumenta na współczesnym rynku detalicznych usług bankowych nadal wymagają ochrony. Transakcje na nim zawierane nie są oparte na zasadzie równorzędności stron. Niewątpliwie słabszą stroną jest konsument, który nie zawsze podejmuje decyzje suwerennie, w sposób wolny od presji i nacisku ze strony podmiotów profesjonalnie świadczących usługi finansowe. Słabsza względem instytucji finansowej pozycja konsumenta wynika także z samej specyfiki usług finansowych, które cechuje coraz większy stopień złożoności i skomplikowania, przez co są mało przejrzyste i trudne do porównania. Ich zrozumienie determinują poziom posiadanej wiedzy i umiejętności finansowych konsumenta. Nieprzemyślane, nieracjonalne i nieleżące w interesie ekonomicznym konsumenta wybory mogą destabilizować jego domowy budżet i powodować szereg niekorzystnych efektów, prowadząc do jego niewypłacalności. Potrzeba objęcia interesu konsumenta ochroną na tym rynku wydaje się zatem w pełni uzasadniona. W treści książki autorka zidentyfikowała zagrożenia interesu konsumenta na współczesnym rynku detalicznych usług bankowych oraz przesłanki objęcia go ochroną. Następnie wyczerpująco przedstawiła i poddała analizie mechanizmy i narzędzia ochrony praw konsumenta stosowanych na szczeblu unijnym i krajowym, których skuteczność została oceniona w części empirycznej książki. W oparciu o analizę wyników badań empirycznych prowadzonych na szczeblu krajowym i unijnym wykazała, iż mimo ciągłej rozbudowy mechanizmów i narzędzi ochrony praw konsumenta na rynku detalicznych usług bankowych w Unii Europejskiej i w Polsce, skuteczność podejmowanych działań w tym obszarze mierzona stopniem przejrzystości tego rynku dla konsumenta jest niska.
Wprowadzenie * Rozdział 1 * Pozycja konsumenta na współczesnym rynku detalicznych usług bankowych * 1.1. Struktura i rozwój rynku detalicznych usług bankowych * 1.1.1. Struktura rynku detalicznych usług bankowych * 1.1.2. Ewolucja bankowości detalicznej w XX wieku * 1.1.3. Współczesny rynek detalicznych usług bankowych * 1.1.4. Filary nowego modelu banku detalicznego * 1.2. Konsument na rynku detalicznych usług finansowych * 1.2.1. Klient instytucji finansowej jako konsument * 1.2.2. Cechy współczesnego konsumenta i jego postawy wobec usług finansowych * 1.2.3. Zachowania finansowe konsumentów * 1.2.4. Przesłanki objęcia konsumenta ochroną na rynku usług finansowych * 1.2.5. Obszary zagrożeń interesów konsumenta na rynku detalicznych usług bankowych * Rozdział 2 * Mechanizmy oraz narzędzia ochrony konsumenta na europejskim rynku detalicznych usług bankowych * 2.1. Rynek detalicznych usług bankowych jako element jednolitego rynku finansowego w Unii Europejskiej * 2.2. Polityka ochrony praw konsumenta w Unii Europejskiej * 2.3. Mechanizmy ochrony pozytywnej na rynku detalicznych usług bankowych * 2.3.1. Prawne instrumenty ochrony konsumenta na rynku detalicznych usług bankowych * 2.3.2. Samoregulacja i Kodeksy dobrych praktyk w sektorze bankowym * 2.3.3. Instytucjonalne formy ochrony pozytywnej konsumenta na rynku detalicznych usług bankowych w Unii Europejskiej i w Polsce * 2.3.4. Edukacja finansowa konsumenta w Polsce i w Unii Europejskiej * 2.4. Repulsywne mechanizmy ochrony na rynku detalicznych usług bankowych * 2.4.1. Potrzeba i sposoby dochodzenia roszczeń konsumenckich * 2.4.2. Sądowe formy dochodzenia roszczeń konsumenckich * 2.4.3. Alternatywne metody dochodzenia roszczeń na rynku finansowym * 2.4.4. Inicjatywy i instytucje zaangażowane w rozstrzyganie transgranicznych sporów konsumenckich w Unii Europejskiej * Rozdział 3 * Ocena poziomu ochrony interesów konsumenta na rynku detalicznych usług bankowych w świetle badań konsumenckich * 3.1. Konsumencki monitoring stopnia przejrzystości detalicznych usług bankowych jako podstawowa metoda oceny poziomu ochrony praw konsumenta * 3.1.1. The Consumer Market Monitoring Survey a inne metody badania poziomu ochrony praw konsumenta * 3.1.2. Metodologia The Consumer Market Monitoring Survey * 3.2. Wyniki konsumenckiego monitoringu stopnia przejrzystości detalicznych usług bankowych dla Unii Europejskiej w latach 2010-2015 * 3.2.1. Ogólne wyniki oceny klastra usług bankowych w Unii Europejskiej w latach 2010-2015 * 3.2.2. Szczegółowe wyniki oceny rynku kredytów, pożyczek i kart kredytowych * 3.2.3. Szczegółowe wyniki oceny rynku rachunków bankowych * 3.2.4. Szczegółowe wyniki oceny rynku produktów inwestycyjnych, prywatnych kont emerytalnych i papierów wartościowych * 3.2.5. Szczegółowe wyniki oceny rynku kredytów hipotecznych * 3.2.6. Wyniki oceny rynków tworzących klaster usług bankowych - podsumowanie * 3.3. Wyniki konsumenckiego monitoringu stopnia przejrzystości rynków detalicznych usług bankowych dla Polski * 3.3.1. Ocena poziomu komponentów indeksu MPI oraz pozostałych komponentów monitoringu w Polsce * 3.3.2. Ocena istotności poszczególnych komponentów monitoringu konsumenckiego w Polsce w porównaniu z Unią Europejską * 3.4. Wyniki badań prowadzonych w Polsce pod kątem oceny stopnia ochrony konsumentów na rynkach usług finansowych * 3.5. Wykorzystanie pozasądowych form dochodzenia roszczeń przez konsumentów na rynku detalicznych usług finansowych w Polsce w latach 2009-2015 * Zakończenie * Bibliografia * Spis tabel * Spis rysunków
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 56552 (1 egz.)
Kaucja: 42,89 zł
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia, netografia na stronach 253-263.
Uwaga dotycząca przeznaczenia czytelniczego
Dla konsumentów korzystających z detalicznych usług bankowych, studentów wyższych uczelni o profilu ekonomicznym, pracowników kadry zarządzającej banków i innych instytucji finansowych, pracowników naukowo-dydaktycznych wyższych uczelni ekonomicznych.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej