570363
Książka
W koszyku
Sondaże opinii, choć budzą - zwłaszcza ostatnio - wiele emocji i zainteresowania, stanowią w istocie jedynie przykład działania bardziej ogólnych me­chanizmów. Mechanizmów, które dochodziły do głosu dużo wcześniej, niż pojawiły się badania sondażowe wraz z praktyką publikowania na szeroką skalę ich wyników. Mechanizmy te są wręcz pierwotne dla naszego gatunku, a ich ślady można odnajdywać we wszelkich rytuałach, w które obfituje hi­storia kultury. Podejściem spajającym powyższe zjawiska jest koncepcja, według której sondaże okazują się jednym z przejawów wiedzy wspólnej (ang. common knowledge), czyli uświadomionej wiedzy społeczeństwa o nim samym. Istnienie i podzielanie tej wiedzy tłumaczy wiele naszych zachowań zarówno na poziomie indywidualnym, jak i w skali większych zbiorowości. Dość powiedzieć, że wiedza wspólna leży u podłoża komunikacji międzyludzkiej, a sze­rzej: wszelkiej koordynacji działań. Skutecznym sposobem na generowanie wiedzy wspólnej okazują się zaś rytuały komunika
Wstęp * Koncepcja wiedzy wspólnej teorią socjologiczną * Struktura książki * Novum podejścia * CZĘŚĆ I * Rozdział 1. Intuicyjne i formalne definicje oraz właściwości wiedzy wspólnej * 1.1. Przykłady ilustrujące pojęcie wiedzy wspólnej * 1.2. Historia pojęcia i pierwsze systematyczne ujęcia * 1.3. Wiedza prywatna, powszechna i wspólna * 1.4. Podejście hierarchiczne * Możliwe stany świata * Wiedza podmiotu * Zbiór możliwości i prywatny system informacyjny * 1.5. Podejście Lewisa * 1.6. Podejście Aumanna * 1.7. Podejście Barwise`a * 1.8. Podejście Gilbert * Rozdział 2. Wiedza wspólna w teorii gier * 2.1. Najważniejsze pojęcia teorii gier * Rozwiązania w grach strategicznych * Rozwiązania w grach ekstensywnych * Rozwiązania w grach o sumie niezerowej * Rownowaga Nasha * Wynik optymalny w sensie Pareto * 2.2. Zastosowanie pojęcia wiedzy wspólnej do teorii gier * Wiedza wspólna o racjonalności graczy * Eliminowanie strategii zdominowanych * Równowaga skorelowana * Wiedza graczy a równowaga Nasha * Przezwyciężanie dylematu więźnia * Indukcja wsteczna * Rozdział 3. Wiedza wspólna w sytuacjach interakcji społecznej * 3.1. Konwencje * 3.2.Komunikacja * Interakcjonizm symboliczny * Przykłady funkcji wiedzy wspólnej w komunikowaniu się * Zasady konwersacji naturalnej * 3.3. Problemy koordynacyjne * Ilustracje i klasyczne przykłady problemow koordynacyjnych * Kreowanie poczucia tożsamości grupowej * 3.4. Sposoby generowania wiedzy wspólnej * Poprzez osobistą komunikację * Dzięki sieciom komunikacyjnym * Dzięki osobie mediatora * Za pośrednictwem mediów * 3.5. Czy wiedza wspólna jest konieczna w praktycznym procesie komunikacji * 3.6. Niejednoznaczne społeczne konsekwencje wiedzy wspólnej * Negocjacje * Konsekwencje psychologiczne i ekonomiczne * CZĘŚĆ II * Rozdział 4. Ewolucyjnie ukształtowane podstawy poznawcze wiedzy wspólnej * 4.1. System psychologii intuicyjnej * Pojęcia i schematy pojęciowe * Systemy skojarzeniowe * Człowiek w środowisku informacyjnym * Tworzenie koalicji * 4.2. Kumulatywna ewolucja kulturowa * Mechanizm zapadki kulturowej * Uczenie się przez naśladowanie oraz intencjonalne nauczanie * Socjogeneza * 4.3. Teoria podwojnego dziedziczenia * Ewolucyjna geneza zdolnośći kulturowych * Koewolucja kulturowo-genetyczna * Natura psychologicznych mechanizmów społecznego uczenia się * 4.4. Implikacje przyjmowania perspektywy innych * Rozumienie zasad obowiązujących w świecie * Tworzenie zasad funkcjonowania * 4.5. Wspólne kierowanie uwagi * Wspólne kierowanie uwagi w procesie komunikacji * Sceny wspólnej uwagi * Rozdział 5. Rytuał jako mechanizm generowania wiedzy wspólnej * 5.1. Definicje pojęcia * Potoczne rozumienie rytuału * Własności rytuałów i definicja przekrojowa * Społeczny charakter rytuałów i definicja funkcjonalna * Wspólne elementy w różnych definicjach rytuału * 5.2. Funkcje społeczne rytuału * Podejście Durkheima * Legitymizacja porządku społecznego * Wpływ społeczny * Goffmana koncepcja zachowanej twarzy * Uczestnictwo w społeczeństwie * 5.3. Funkcje komunikacyjne rytuału * Podejście etologiczne *Osadzenie komunikatu w zastanym porządku społecznym * Komunikowanie natury relacji społecznych: hierarchii i zmiany * Komunikowanie ról społecznych * Stosunek do innych i autoprezentacja * Wystylizowanie rytuałów * 5.4. Rytuał a wiedza wspólna * Sterowanie uwagą * Sposób rytualnego generowania wiedzy wspólnej * Kreowanie wiedzy wspólnej przez rytualnych przywódców * CZĘŚĆ III * Rozdział 6. Funkcje i znaczenie opinii publicznej * 6.1. Opinia publiczna - sposoby ujmowania * Model agregatowy społeczeństwa * Model kolektywny * Definicje pojęć związanych z opinią publiczną * Definicje opinii publicznej * 6.2. Zarys historyczny pojęcia * Historia badań opinii publicznej w Ameryce * Historia badań opinii publicznej w Polsce * Badania opinii publicznej w Polsce po transformacji ustrojowej * Badania w świadomości Polaków * Relacja pomiędzy zjawiskiem opinii publicznej a jego badaniem * 6.3. Funkcje opinii publicznej * Znaczenie psychologiczne * Integracja społeczeństwa *Legitymizacja władzy * Kontrola społeczna * Społeczeństwo obywatelskie * 6.4. Teoria spirali milczenia * Lęk przed odrzuceniem * Twarde jądro * Czujność w obserwacji otoczenia * Konsekwencje spirali milczenia * Wybory z 1989 roku przez pryzmat spirali milczenia * Zjawisko last minute swing * Wybory z 2007 roku przez pryzmat spirali milczenia * Utrwalanie struktury społecznej * Rozdział 7. Sondaże elementem rytuału komunikacyjnego * 7.1 Sondaże społeczne domeną socjologii empirycznej * Przedmiot poznania socjologii empirycznej * Osoba badacza z perspektywy socjologii empirycznej * Obszary zastosowania badań * Założenia teoretyczne socjologii empirycznej * Rola socjologii empirycznej * 7.2. Rosnąca popularność sondaży * Rozwój branży badawczej * Nowi zleceniodawcy, nowi respondenci i nowe metody * 7.3. Rytualna forma komunikatów badawczych * Tworzenie relacji społecznych * Wyniki badań społecznych jako przedmiot komunikacji * Rola ekspertów badaczy * Rola publicystów * Rola specjalistów z badanych dziedzin * Akulturacja komunikatów badawczych * Rytualne cechy komunikatów badawczych * 7.4. Funkcje komunikatów badawczych * Tematy do stołu obrad * Kształtowanie klimatu opinii na tematy polityczne * Kształtowanie klimatu opinii w kwestiach komercyjnych * Kształtowanie klimatu opinii na temat mediów * Zadania komunikatów badawczych * Rozdział 8. Media masowe kanałem rozprzestrzeniania rytuałów komunikacyjnych generujących wiedzę wspólną * 8.1. Media i rytuały * Cykliczna zależność media - rytuały * Rytualna konstrukcja przekazów medialnych * 8.2. Media i wiedza wspólna * Współuczestniczenie w odbiorze informacji * Informacja o kwestiach społecznie ważnych * Akulturacja norm * 8.3. Rola badań i wskaźników medialnych * Wydatki reklamowe miarą popularności medium * Względna ważność twardych danych oraz wyników z badań medialnych na przykładzie prasy * 8.4. Podwojny klimat opinii * Media - źrodłem oglądu świata * Następstwa podwojnego klimatu opinii * 8.5. Medialne życie komunikatów sondażowych * Kwestia bezstronności mediów w nakręcaniu spirali milczenia * Przykład nieefektywnej próby generowania wiedzy wspólnej * 8.6. Konsekwencje medialnego generowania wiedzy wspólnej * Pułapki wiedzy wspólnej - utrzymywanie się fałszywej samowiedzy * Parametry opisujące status wiedzy wspólnej * Zakończenie * Bibliografia * Książki i artykuły w czasopismach * Artykuły z gazet codziennych * Źrodła internetowe * Odczyty, wykłady.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 316 (1 egz.)
Kaucja: 40,21 zł
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia na stronach 265-272.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej