571512
Książka
W koszyku
Bezpieczeństwo społeczeństwa, T. 3 / Brunon Hołyst. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015. - 634 strony : ilustracje ; 25 cm.
(Bezpieczeństwo jednostki, społeczeństwa i gatunku ludzkiego / Brunon Hołyst ; T. 3)
Profesor Brunon Hołyst jest jednym z najwybitniejszych przedstawicieli nauk prawnych i nauk społecznych ostatnich dekad. Jego dzieła, kolejno ukazujące się na rynku wydawniczym, odegrały ogromną rolę w kształtowaniu reformy polityki karnej państwa. [...] Profesor od lat funkcjonuje w nauce i świadomości społecznej jako ekspert m.in. w dziedzinie prawa, kryminologii, kryminalistyki, suicydologii, wiktymologii, jako osoba o niezwykłej wiedzy, erudyta, wymagający wiele od siebie i innych. [...] Tom III cyklu - o samoistnej wartości naukowo-poznawczej - jest ważnym wkładem badawczym i pisarskim w rozwój nauk społecznych, trudno też przecenić zamieszczone w nim teksty i zawarte w nich humanistyczne wartości oraz normy moralne. To przykład dyskursu naukowego i politycznego toczącego się w czasach rozpowszechnionej kultury indywidualizmu, narastającego deficytu obywatelskości, wychłodzenia entuzjazmu wobec przemian zachodzących w naszym państwie. Z recenzji prof. zw. dr hab. Krystyny Marzec-Holki
Część I * OGÓLNE IDEE BEZPIECZEŁSTWA * Rozdział 1. Rozwojowe czynniki zagrożenia poczucia bezpieczeństwa * 1.1. Geneza poczucia bezpieczeństwa * 1.2. Obraz własnej osoby * 1.3. Problemy geriatryczne * 1.4. Przemoc w domach pomocy społecznej * Rozdział 2. Norma sprawiedliwości jako gwarancja człowieka w społeczeństwie * 2.1. Zasady sprawiedliwości * 2.2. Różne koncepcje sprawiedliwości * 2.3. System sprawiedliwości karnej * Rozdział 3. Humanitaryzm społeczny i norma opiekuńczości jako determinanty bezpieczeństwa człowieka * 3.1. Opiekuńczość a bezpieczeństwo * 3.2. Wsparcie społeczne * 3.3. Ochrona praw człowieka * 3.4. Przemoc * Rozdział 4. Bezpieczeństwo obywateli w systemie liberalnej demokracji * 4.1. Pojęcie polityki * 4.2. Dialog społeczny * 4.3. Etyka godności i moralna relatywizacja * 4.4. Indywidualizm * Rozdział 5. Autorytet jako wyznacznik bezpieczeństwa organizacji życia społecznego * 5.1. Istota autorytetu * 5.2. Rodzaje autorytetów * 5.3. Autorytaryzm * 5.4. Stereotypy w ujęciu psychologicznym * 5.5. Nietolerancja i rygoryzm * Rozdział 6. Przywództwo i kierowanie zespołami ludzkimi w kontekście problematyki bezpieczeństwa * 6.1. Interdyscyplinarne ujęcie przywództwa * 6.2. Relacje z pracownikami * 6.3. Zachowania zespołowe * 6.4. Etyka w zarządzaniu * 6.5. Przywództwo transformacyjne * 6.6. Edukacyjne problemy demokracji * Rozdział 7. Kultura osobista jako wyznacznik poczucia bezpieczeństwa jednostki w kontaktach personalnych * 7.1. Zasady savoir-vivre??u w praktyce * 7.2. Czynniki kształtujące kulturę osobistą * 7.3. Zmiany obyczajowe w Polsce * 7.4. Rola kultury osobistej * 7.5. Wpływ środków masowego przekazu na zachowanie * Rozdział 8. Bezpieczeństwo człowieka w perspektywie zmiany wartości moralnych i wzorców płciowych we współczesnym świecie * 8.1. Koncepcje moralnego stylu życia * 8.2. Wolność prawna i moralna * 8.3. Teorie filozoficzne postaw moralnych * 8.4. Kształtowanie kultury w relacjach mężczyzna - kobieta * Rozdział 9. Konflikty grupowe jako potencjalne źródło zagrożenia bezpieczeństwa człowieka * 9.1. Stadia konfliktów * 9.2. Społeczna kategoryzacja * 9.3. Dynamika konfliktów * 9.4. Etapy rozwoju państwa * 9.5. Wvchowanie dla pokoju * Rozdział 10. Bezpieczeństwo człowieka w przestrzeni publicznej wielkich miast * 10.1. Wpływ życia miejskiego na bezpieczeństwo * 10.2. Zjawiska patologiczne w miastach * 10.3. Zapewnienie bezpieczeństwa w miastach * Część II * ŚRODOWISKOWE DETERMINANTY BEZPIECZEŁSTWA * Rozdział 11. Rodzina jako źródło deprywacji poczucia bezpieczeństwa * 11.1. Socjologiczne ujęcie rodziny * 11.2. Rozwód i jego skutki * 11.3. Konflikty rodzinne * 11.4. Zachowania autodestrukcyjne * Rozdział 12. Szkoła jako źródło deprywacji potrzeby bezpieczeństwa * 12.1. Funkcje szkoły * 12.2. Niepowodzenia w szkole * 12.3. Sprawiedliwa postawa nauczycieli * 12.4. Przemoc i agresja w szkole * 12.5. Przymus stosowany przez nauczycieli * 12.6. Życie rodzinne a zachowania agresywne uczniów * 12.7. Fobia szkolna * 12.8. Zapobieganie negatywnym zjawiskom w szkole * Rozdział 13. Praca jako źródło deprywacji potrzeby bezpieczeństwa * 13.1. Stres w pracy * 13.2. Ogólne problemy deprywacji potrzeby bezpieczeństwa * 13.3. Syndrom wypalenia zawodowego * Rozdział 14. Poczucie bezpieczeństwa pracowników z perspektywy zarządzania i organizacji pracy * 14.1. Bezpieczeństwo a zasady zarządzania i organizacji * 14.2. Osobowość pracownika * 14.3. Rola pracy w życiu człowieka * 14.4. Motywacja pracowników * Rozdział 15. Poczucie bezpieczeństwa jednostki i społeczeństwa z perspektywy etyki pracy * 15.1. Istota etyki pracy * 15.2. Wartość pracy * 15.3. Kategorie aksjologiczne pracy * Rozdział 16. Bezpieczeństwo petentów w relacjach z urzędnikami * 16.1. Społeczny wymiar patologii w relacjach urzędnik - petent * 16.2. Nieufność społeczna * 16.3. Niechęć władzy administracyjnej * 16.4. Prawo do dobrej administracji * 16.5. Badania nad zjawiskami patologicznymi w relacjach urzędnik - petent * 16.5.1. Pytania metryczkowe * 16.5.2. Struktura demograficzno-społeczna interesantów urzędów * 16.5.3. Wyniki merytorycznej części ankiety skierowanej do petentów * 16.6. Wyniki merytorycznej części ankiety skierowanej do urzędników * 16.6.1. Częstość bezpośredniej styczności z petentami * 16.6.2. Charakter kontaktów z petentami * 16.6.3. Zarzuty urzędników wobec petentów * Rozdział 17. Zagrożenie bezpieczeństwa wskutek złych praktyk w sferach biznesu i administracji * 17.1. Korupcja i jej przyczyny * 17.2. Zagrożenia systemu wartości * 17.3. Odpowiedzialność prawna za działania korupcyjne * 17.4. Korupcja jako źródło patologii życia gospodarczego * Rozdział 18. Bezpieczeństwo człowieka w środowisku lokalnym * 18.1. Psychologia środowiska * 18.2. Wpływ przestrzeni na bezpieczeństwo * 18.3. Bezpieczeństwo w środowisku wiejskim * 18.4. Rola policji w środowisku lokalnym * Część III * WPŁYW PRZESTĘPCZOŚCI NA BEZPIECZEŁSTWO * Rozdział 19. Strach przed przestępczością jako źródło destrukcji poczucia bezpieczeństwa * 19.1. Interdyscyplinarne ujęcie strachu przed przestępczością * 19.2. Strach przed przestępczością jako problem społeczny * 19.3. Zaburzenia lękowe * 19.4. Reakcje strachu * 19.5. Zespół stresu pourazowego * 19.6. Monitoring poczucia bezpieczeństwa * Rozdział 20. Terroryzm a bezpieczeństwo społeczeństwa * 20.1. Pojęcie terroryzmu * 20.2. Ofiary terroryzmu * 20.3. Bezpieczeństwo według rodzajów terroryzmu * 20.4. Zaburzenia pourazowe u ofiar zamachów terrorystycznych * Rozdział 21. Podsłuchy oraz inwigilacja użytkowników mediów elektronicznych w kontekście bezpieczeństwa informacyjnego * 21.1. Zagrożenie bezpieczeństwa w wyniku podsłuchów * 21.2. Rodzaje podsłuchów * 21.3. Kontrola podsłuchów * Rozdział 22. Bezpieczeństwo człowieka w ruchu drogowym * 22.1. Zagrożenia w ruchu drogowym * 22.2. Kary i środki karne * 22.3. Wpływ narkotyków na bezpieczeństwo w ruchu drogowym * 22.4. Postawy antywiktymizacyjne w ruchu drogowym * Rozdział 23. Grupowe zachowania chuligańskie jako zagrożenia bezpieczeństwa * 23.1. Pojęcie prawne chuligaństwa * 23.2. Chuligańskie grupy kibiców * 23.3. Zatrzymanie stadionowe * 23.4. Warunki bezpieczeństwa * Rozdział 24. Akty wandalizmu i cyberwandalizmu jako zagrożenia dla poczucia bezpieczeństwa obywateli * 24.1. Cechy wandalizmu * 24.2. Aspołeczne czyny wandali * 24.3. Odpowiedzialność prawna * 24.4. Cyberwandalizm * 24.5. Zapobieganie przestępczości komputerowej * Rozdział 25. Cyberstalking jako forma cyberprzemocy * 25.1. Prawna istota cyberstalkingu * 25.2. Rola internetu w popełnianiu stalkingu * 25.3. Identyfikacja sprawców stalkingu * 25.4. Motywy działania stalkerów * 25.5. Zapobieganie stalkingowi * Bibliografia
Status dostępności:
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. BP 327 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibiografia na stronach [609]-634.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej