570418
Książka
W koszyku
(Zarys Prawa Własności Intelektualnej ; 1)
Seria "Zarys Prawa Własności Intelektualnej" to zbiór, w którym prezentowane są rozważania dotyczące aktualnie dyskutowanych na świecie problemów z zakresu szeroko pojętej własności intelektualnej. Założeniem serii jest nie tyle analiza praw własności intelektualnej od podstaw, co podejmowanie praktycznych zagadnień jakie w tym obszarze powstają. Jednocześnie prezentowane są interesujące problemy powstające na styku prawa własności intelektualnej i innych dziedzin prawa. W każdym kolejnym tomie zebrano poglądy i opinie przedstawicieli nauki i praktyki dotyczące rozważanego problemu, uwzględniając możliwie szeroko wspólnotowy i międzynarodowy kontekst. W I tomie poruszono szereg istotnych kwestii wiążących się z istniejącymi granicami ochrony autorskiej. Dyskusja dotycząca granic prawa autorskiego rozpoczyna się od uwag o ustawowej definicji utworu. Problem podważania tradycyjnie istniejących granic prawa autorskiego dostrzegany jest również w rozwoju tzw. wolnych licencji. Stosunkowo nowe i dyskusyjne zagadnienia dotyczące autorskiej ochrony to problematyka stosowania zabezpieczeń technicznych i systemów cyfrowego zarządzania prawami do utworów. Tradycyjnie problemy granic prawa autorskiego wiązane są ze sferą dozwolonego użytku. W tomie nie zabrakło zatem również rozważań na ten temat, w kontekście stosowania zabezpieczeń technicznych, jak i zastosowania tzw. trójstopniowego testu. Poruszono również problemy z pogranicza takich dziedzin jak prawa autorskie i prawo własności przemysłowej, rozważając niektóre problemy ochrony znaków towarowych i wzorów przemysłowych, oraz prawa autorskiego i praw człowieka, dziedziny pozornie odległej od poruszanej problematyki, a jednocześnie będącej jej fundamentem.
Wprowadzenie * Wykaz skrótów * Rozdział I. „Omnis defi nicio periculosa”, czyli kilka uwag o zmianie paradygmatu utworu * § 1. Utwór w polskim ustawodawstwie, orzecznictwie i doktrynie * § 2. Permanentny kryzys pojęcia utworu * § 3. Pojęcie „przejawu działalności twórczej” * § 4. Wykładnia dynamiczna pojęcia utworu * § 5. Kleine Münze * § 6. Pojęcie utworu w ustawodawstwach europejskich * § 7. Nowe spojrzenie na prawo autorskie * § 8. Uwagi końcowe * § 9. Summary * Rozdział II. Ocena dozwolonego użytku w prawie autorskim w świetle kryteriów testu trójstopniowego * § 1. Wprowadzenie * § 2. Test trójstopniowy w świetle Konwencji berneńskiej * I. Geneza testu trójstopniowego w Konwencji berneńskiej * II. Interpretacja poszczególnych przesłanek testu trójstopniowego * § 3. Test trójstopniowy w Porozumieniu TRIPS * § 4. Raport panelu WTO * I. Tło sporu * II. Analiza testu trójstopniowego w świetle raportu panelu WTO * 1. Określone przypadki szczególne * 2. Normalne korzystanie z dzieła * 3. Nieuzasadnione naruszenie uprawnionych interesów * § 5. Test trójstopniowy w Traktacie WIPO o prawie autorskim * § 6. Test trójstopniowy w prawie wspólnotowym § 7. Artykuł 35 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych * § 8. Co dalej z testem rójstopniowym? Dyskusja w literaturze. Wnioski * § 9. Summary * Rozdział III. Ochrona zabezpieczeń technicznych a granice prawa autorskiego * § 1. Wprowadzenie * § 2. Podstawowe założenia ochrony zabezpieczeń technicznych * § 3. Traktaty WIPO * § 4. Dyrektywa o prawach autorskich w społeczeństwie informacyjnym * § 5. Stosowanie zabezpieczeń technicznych a korzystanie z dozwolonego użytku * § 6. Ochrona zabezpieczeń technicznych jako nowa koncepcja w prawie autorskim * § 7. Rozwiązania dotyczące ochrony zabezpieczeń technicznych w polskim ustawodawstwie * § 8. Podsumowanie * § 9. Summary * Rozdział IV. Digital Rights Management Systems (Systemy elektronicznego zarządzania prawami do utworów utrwalonych techniką cyfrową) * § 1. Wprowadzenie * § 2. Cele oraz społeczno-ekonomiczne uwarunkowania wykonywania elektronicznego zarządu prawami autorskimi do utworów utrwalonych techniką cyfrową * § 3. Funkcjonowanie systemu DRMS w praktyce * § 4. Rozwiązania techniczne składające się na DRMS * § 5. Międzynarodowa i europejska regulacja prawna a rozwój DRMS * I. Porozumienie w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (TRIPS) * II. Traktat WIPO o prawie autorskim * III. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach * IV. Dyrektywa 98/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prawnej ochrony usług opartych lub polegających na warunkowym dostępie * V. Dyrektywa 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym * § 6. Wnioski * § 7. Summary * Rozdział V. Ewolucja wolnej licencji GNU General Public License v. 1.0, v. 2.0, v. 3.0 * § 1. Wprowadzenie * I. Tło sporu o wolność oprogramowania i jego regulację prawną * II. Realny wymiar sporu – przedstawienie celu i metody artykułu * § 2. General Public License v. 1.0 * I. Zmiany stosunków związanych z programowaniem w latach osiemdziesiątych * II. Pojęcie wolnego oprogramowania. Analiza prawna postanowień GNU GPL v. 1.0 * III. Uwagi o wartościach * § 3. GNU GPL v. 2.0 * I. Potrzeba zmian postanowień GPL v. 2.0 na tle komercyjnych form udostępniania oprogramowania * II. Uwagi o wartościach * § 4. GNU GPL v. 3.0 * I. Analiza prawna postanowień GPL v. 3.0 na tle komercyjnych form udostępniania oprogramowania * II. Uwagi o wartościach * § 5. Kilka konkluzji w stronę przyszłości * § 6. Summary * Rozdział VI. Dostosowywanie wersji 3.0 licencji Creative Commons do prawa polskiego – wybrane zagadnienia * § 1. Wprowadzenie * § 2. Wybrane utrudnienia w rozwoju wolnej kultury * I. Wypowiedzenie lub odstąpienie od licencji * II. Ustalenie zakresu licencji (przedmiot oraz pole eksploatacji) * III. Przepisy o wynagrodzeniach niezbywalnych * IV. Przymus pośrednictwa organizacji zbiorowego zarządzania * V. Członkostwo w organizacji zbiorowego zarządzania * § 3. Uwzględnianie utrudnień w procesie dostosowywania licencji * I. Praktyka obrotu i licencja jako oferta nieodwołalna * II. Dostosowanie postanowień o przedmiocie licencji i polach eksploatacji * III. Postanowienia związane ze zbiorowym zarządzaniem prawami autorskimi * § 4. Podsumowanie i odpowiedź na pytanie badawcze * § 5. Summary * Rozdział VII. Prawo autorskie a ochrona znaków towarowych. Zagadnienia granic ochrony * § 1. Wprowadzenie * § 2. Przykłady z orzecznictwa * § 3. Dzieła mogące być znakiem * § 4. Zakres praw wyłącznych * § 5. Umowy z autorem * § 6. * Summary * Rozdział VIII. Ochrona wzorów w prawie autorskim i prawie własności przemysłowej * § 1. Wrowadzenie * § 2. Ochrona kumulowana * § 3. Wprowadzone rozwiązania * § 4. Przesłanki ochrony utworu wzornictwa przemysłowego i wzoru przemysłowego * § 5. Przejaw działalności twórczej (oryginalność) a nowość * § 6. Indywidualny charakter * I. Autorskie prawa osobiste w stosunku do utworów wzornictwa przemysłowego * II. Autorskie prawa majątkowe w stosunku do utworów wzornictwa przemysłowego * III. Wyłączenie autorskich praw majątkowych (art. 116 PrWłPrzem) * IV. Rozważania nad regulacją art. 116 PrWłPrzem * V. Zalety i wady systemu ochrony wzorów * VI. Zalety i wady sytemu ochrony autorskoprawnej * § 7. Podsumowanie * § 8. Summary * Rozdział IX. Prawa autorskie a prawa człowieka * § 1. Wprowadzenie * § 2. Prawa autora jako prawa człowieka * § 3. Prawa autorskie w uniwersalnym systemie ochrony praw człowieka * § 4. Prawa autorskie w europejskim systemie ochrony praw człowieka * § 5. Prawa autorskie w systemie ochrony praw człowieka Unii Europejskiej * § 6. Prawa autorskie w Konstytucji RP * § 7. Autonomia pojęcia praw autorskich i jej skutki * § 8. Konflikty prawa autorskiego i praw człowieka * § 9. Zakończenie * § 10. Summary * Indeks rzeczowy
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 347 (1 egz.)
Kaucja: 30,00 zł
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Indeks.
Uwaga dotycząca języka
Streszczenie w języku angielskim przy rozdziałach.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej