570418
Książka
W koszyku
(Zarys Prawa Własności Intelektualnej ; 3)
W tomie trzecim serii "Zarys Prawa Własności Intelektualnej", zebrano poglądy i opinie doktryny na temat aktualnego stanu prawnego dotyczącego praw pokrewnych. Prawa pokrewne, jako grupa praw wyłącznych wyodrębniona w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, bardzo rzadko bywa przedmiotem kompleksowego opracowania. Warto zauważyć, że od czasu wprowadzenia praw pokrewnych w obowiązującej ustawie nastąpiło wiele zmian, w szczególności jeśli chodzi o zakres ochrony. Na gruncie stosowania przepisów dotyczących praw pokrewnych, powstaje szereg zagadnień praktycznych, związanych chociażby z określeniem przedmiotu czy podmiotu ochrony.
Wprowadzenie * Wykaz skrótów * Rozdział I. Artystyczne wykonanie. Przedmiot prawa * § 1. Uwagi wstępne * § 2. Istota świadczenia wykonawczego. Geneza i ewolucja poglądów * I. Geneza ochrony prawnej artystycznych wykonań * II. Artystyczne wykonawstwo a twórczość – przegląd poglądów doktryny własności intelektualnej sprzed wejścia w życie ustawy z 4.2.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych * III. Artystyczne wykonanie jako dzieło oryginalne * IV. Indywidualny charakter artystycznego wykonania * V. Istota świadczenia wykonawczego * VI. Stanowisko judykatury * § 3. Ustawowa definicja artystycznego wykonania * § 4. Summary * Rozdział II. Artyści wykonawcy i przyznane im prawa w świetle przepisówmiędzynarodowych i polskich * § 1. Wstęp * § 2. Regulacje prawne * § 3. Konwencja rzymska o ochronie wykonawców, producentów fonogramów oraz organizacji zbiorowych * § 4. Porozumienie w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (TRIPS) * § 5. Konwencja o wykonaniach artystycznych i fonogramach (WPPT) * § 6. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych * I. Prawa osobiste artystów wykonawców * II. Prawa majątkowe artystów wykonawców * § 7. Wnioski * § 8. Summary * Rozdział III. Wykonawca dzieła muzycznego – perspektywa estetyczna * § 1. Wprowadzenie * § 2. Niedookreślenie jako fundament dla aktywności wykonawcy * § 3. Konkretyzacje dzieła muzycznego * § 4. Różnorodność postaci dzieła w wykonaniu * § 5. Kompozytor jako wykonawca * § 6. Wolność wykonawcy * § 7. Wzajemny wpływ wykonawcy i publiczności * § 8. Tożsamość wykonania muzycznego * § 9. Wykonawca i pismo nutowe * § 10. Niedookreślenie i wykonawca w muzyce Johna Cage’a * § 11. Autentyczność wykonania. Trafne rozpoznanie i prawidłowe dopełnienie miejsc niedookreślenia * § 12. Modernistyczna autentyczność wykonania: wykonawca jako potencjalny „dewiant” * § 13. Wykonawca jako kompozytor ? * § 14. Wykonanie w pułapce reifikacji * § 15. Wykonawca w realiach postautorytarnych * § 16. Moc ustnych tradycji wykonawczych * § 17. Co czyni wykonanie wyjątkowym ? * § 18. Wykonanie jako więź międzypokoleniowa * § 19. Gdzie jest oryginał dzieła muzycznego ? * § 20. Tradycja obcowania z wykonaniami * § 21. Między warsztatem a muzeum * § 22. Wykonanie jako interpretacja * § 23. Spektrum studiów nad praktyką wykonawczą * § 24. Summary * Rozdział IV. Prawo do nadań programów radiowych i telewizyjnych w świetle postępu technicznego * § 1. Wprowadzenie * § 2. Przedmiot ochrony – nadanie programu * § 3. Podmiot prawa – organizacja radiowa lub telewizyjna * § 4. Treść prawa do nadań * § 5. Podsumowanie * § 6. Summary * Rozdział V. Założenia konstrukcyjne ochrony praw do wideogramów * § 1. Początki ochrony wideogramów * § 2. Podstawy ochrony praw do wideogramów na gruncie międzynarodowym i europejskim * § 3. Pojęcie wideogramu * I. Wideogram jako „pierwsze utrwalenie” * II. Utrwalenie „sekwencji ruchomych obrazów” * III. Utwór audiowizualny jako przedmiot utrwalenia * IV. Wideogram jako przedmiot obrotu * § 4. Pojęcie producenta wideogramu * I. Pojęcie producenta w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych * II. Producent wideogramu * § 5. Zakres praw do wideogramów * I. Podstawowe uprawnienia producentów wideogramów * II. Uprawnienia związane z eksploatacją internetową * § 6. Podsumowanie * § 7. Summary * Rozdział VI. Spory wokół regulacji czasu trwania praw pokrewnych * § 1. Wstęp * § 2. Prawo autorskie przedmiotem regulacji wspólnotowych * § 3. Działania i propozycje instytucji wspólnotowych w zakresie zmiany regulacji czasu trwania praw pokrewnych * I. Inicjatywa Komisji Europejskiej w kierunku wydłużenia czasu trwania praw artystów wykonawców i producentów fonogramów * II. Zakres proponowanych zmian * III. Dalsze działania instytucji wspólnotowych * § 4. Debata wokół wydłużenia czasu trwania praw artystów wykonawców oraz producentów fonogramów * I. Argumenty za wydłużeniem czasu trwania praw pokrewnych * II. Argumenty przeciwników wydłużenia czasu trwania praw pokrewnych * III. Stanowisko środowisk naukowych * IV. Krytyka działań instytucji wspólnotowych odnośnie inicjatywy wprowadzenia zmian do dyrektywy 2006/116/WE * § 5. Działania lobbingowe podmiotów * I. Układ reprezentacji interesów zwolenników i przeciwników wydłużania czasu trwania praw pokrewnych * II. Działania zainteresowanych stron i środowisk naukowych * III. Podsumowanie działań podmiotów * § 6. Wnioski końcowe * § 7. Summary * Rozdział VII. Czynności zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi (wybrane zagadnienia prawne) * § 1. Uwagi wstępne * § 2. Zezwolenia na zbiorowe zarządzanie prawami pokrewnymi * § 3. Podstawowy katalog czynności zbiorowego zarządzania i ochrony praw pokrewnych * § 4. Domniemanie uprawnienia do zarządzania prawami pokrewnymi w odniesieniu do pól eksploatacji objętych zezwoleniem ministra oraz domniemanie legitymacji procesowej w tym zakresie * § 5. Regulamin repartycji OZZ * § 6. Podsumowanie * § 7. Summary * Rozdział VIII. Prawa pokrewne a prawo prywatne międzynarodowe * § 1. Wprowadzenie * § 2. Zasada terytorializmu a reguły kolizyjne dla praw pokrewnych * § 3. Prawo właściwe dla praw pokrewnych w polskim prawie prywatnym międzynarodowym * § 4. Prawo właściwe dla powstania, treści, ustania oraz określenia podmiotuuprawnionego z tytułu praw pokrewnych * I. Powstanie praw pokrewnych * II. Treść praw pokrewnych * III. Ustanie praw pokrewnych * IV. Określenie podmiotu uprawnionego z tytułu praw pokrewnych * V. Określenie podmiotu uprawnionego z tytułu praw pokrewnych w przypadku dóbr powstających w ramach stosunku pracy * § 5. Prawo właściwe dla naruszeń praw pokrewnych * I. Wprowadzenie * II. Zakres zastosowania prawa właściwego dla naruszeń praw własności intelektualnej wskazanego za pośrednictwem art. 8 rozporządzenia Rzym II * III. Wyłączenie możliwości wyboru prawa oraz stosowania prawa wspólnego miejsca pobytu lub prawa najściślej powiązanego * IV. Prawo właściwe dla naruszeń w Internecie * V. Teoria emisji w odniesieniu do nadań satelitarnych a prawo właściwe dla naruszeń praw pokrewnych * § 6. Prawo właściwe dla umów dotyczących praw pokrewnych * I. Wprowadzenie * II. Umowy licencyjne o korzystanie z dóbr chronionych za pośrednictwem praw pokrewnych * III. Umowy o przeniesienie praw pokrewnych * § 7. Podsumowanie * § 8. Summary * Indeks rzeczowy
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 347 (1 egz.)
Kaucja: 30,00 zł
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Indeks.
Uwaga dotycząca innej dostępnej postaci fizycznej
Dostępne również w wersji elektronicznej.
Uwaga dotycząca języka
Streszczenie w języku angielskim przy rozdziałach.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej