570418
Książka
W koszyku
Osoba nauczyciela pojawia się w życiu każdego człowieka i - co się z tym wią- że - także w jego świadomości, bardzo wcześnie. Już na etapie przedszkola (obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego obejmuje już dzieci pięcioletnie) młody człowiek styka się z osobą nauczyciela. Dziecko spotyka nauczyciela w szkole podstawowej, gimnazjalnej, ponadgimnazjalnej, czy w końcu na studiach wyższych. Obowiązek szkolny w Polsce dotyczy dzieci od 5. roku życia do ukończenia 18. roku życia i uzyskania pełnoletności. Z wiekiem dziecka obraz nauczyciela podlega przeobrażeniu. Spotyka się ono z różnymi nauczycielami, charakterami, sposobami prowadzenia zajęć; różny jest też poziom zainteresowania nauczyciela jego uczniami. Także z wiekiem młodego człowieka zmieniają się jego oczekiwania i wymagania względem nauczyciela. Wydaje się więc, że kwestia roli nauczyciela w dzisiejszym świecie nabiera znaczenia szczególnego, również ze względu na to, że razem ze światem zmienia się system edukacji, którego nauczyciel jest nieodłączną częścią. We współczesnym świecie rośnie tempo życia, a młodzi ludzie mają problem z odnalezieniem się, określeniem swojego miejsca i roli w świecie (szczególnie gdy wchodzą w etap samodzielności i dorosłości). Dzisiejszy świat wymusza na nauczycielach nieustanne dokształcanie (studia podyplomowe, kursy, szkolenia), a wszystko to dla dobra dzieci i samorozwoju. Wydaje się, że nauczyciel powinien umieć myśleć twórczo, pomagać swoim uczniom w samodzielnym myśleniu (wyzwalać je), aktywizować ich, by sami podejmowali działania. Dobry nauczyciel to taki, który posiada szerokie zainteresowania (niekoniecznie związane z jego zawodem), potrafi przekazać wiedzę w sposób interesujący dla uczniów, posiada wszechstronne umiejętności interpersonalne i potrafi (a może bardziej chce) znaleźć wspólny język ze swoimi podopiecznymi. Niewątpliwie dobrym nauczycielem jest ten, który swoich uczniów traktuje w sposób podmiotowy, partnerski i słucha ich uwag, przyjmuje ich krytykę. Nauczyciel ma być przewodnikiem i obrońcą swoich uczniów. Powinien zapewniać im poczucie bezpieczeństwa w szkole. Uczniowie powinni mieć świadomość, że zawsze mogą liczyć na swojego wychowawcę. Władza nauczyciela nad uczniami ukazuje się w takim jego działaniu, które ma na celu kształtowanie osobowości uczniów, wskazywanie pożądanych spo- łecznie (i akceptowanych) zachowań. To nauczyciel, w dużej mierze, przygotowuje uczniów do życia w rodzinie i w społeczeństwie. Występuje w roli doradcy ucznia, pomocnika, obrońcy, czasem stając się dla uczniów wzorem do naśladowania, autorytetem czy też mentorem Ze wstępu
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19795 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia, netografia na stronach 127-129.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej