570418
Książka
W koszyku
"Badania - a co za tym idzie - praca dr Herman mają unikalny charakter. Autorka świadomie uczyniła swoimi informatorkami wyłącznie kobiety. Jest to bardzo ciekawy i trafny wybór perspektywy obrazowania transferu kulturowego, a nawet szerzej - spojrzenia na problemy mniejszości, między innymi dlatego, że był on dotąd pomijany, a co najmniej nie uwzględniany w dostatecznym stopniu." Z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Fuszary "Autorka w swojej pracy analizuje skomplikowane, niejednoznaczne i trudno poddające się oglądowi obiektywnemu procesy wytwarzania tożsamości kulturowej. Rozległa wiedza Autorki, jej dojrzałość i samodzielność w dokonywaniu selekcji materiałów, szukaniu powiązań i związków logicznych oraz rozstrzygnięć znaczeniowych, a także wielka uważność i ostrożność w czynieniu sądów sprawia, że tekst czyta się z rosnącym zainteresowaniem, czytelnik zaś odkrywa nowe perspektywy widzenia problemu." Z recenzji dr hab. Doroty Misiejuk
Podziękowania * Rozdział 1. Kluczowe perspektywy badawcze i metodologia badań * Transferowe ujęcie kultury * Perspektywa kobieca * Kulturowa wiedza kobiet * Metodologia badań * Rozdział 2. Pokolenie jako kulturowa jednostka czasu * Kategoria „pokolenia” w ujęciu socjologicznym * Najważniejsze zagadnienia relacji międzypokoleniowych istotnych dla mniejszości * Mechanizm międzypokoleniowego komunikowania kultury * Pokolenie a płeć * Ambiwalencja międzypokoleniowa – konflikt pokoleń a wspólnota międzypokoleniowa * Kontakty międzypokoleniowe w modelu postfiguratywnym i prefiguratywnym * Chronologiczny model pokoleń * Laboratorium trzech pokoleń * Pokolenie 1 * Pokolenie 2 * Pokolenie 3 * Rozdział 3. Trauma kulturowa i jej transfer a płeć pamięci * Akcja Wisła jako trauma kulturowa * Międzypokoleniowy transfer pamięci w rodzinie * Instytucjonalizacja pamięci jako przymusowa maskulinizacja * Rozdział 4. Tożsamość autorefleksyjna i pokoleniowa walka ociągłość kulturową * Tożsamość autorefleksyjna * Pokoleniowa walka o tożsamość * Reafirmacja odrębności * Ukraińsko-polski dualizm w doświadczeniu kobiet * Rozdział 5. Kulturowe łączniki: przedmioty „z domu” i idea powrotu * Przedmioty „z domu” i ich przepływy * Turystyka sentymentalna * Idea powrotu * Rozdział 6. Kobiety wrodzinie i w gospodarstwie domowym * Małżeństwo – dobór inegocjacje * Opinie na temat małżeństw jednolitych imieszanych narodowo i religijnie * Małżeństwo jednolite narodowo i religijnie * Samokontrola, czyli „w ogóle nie patrzyłam na innych” * Kontrola rodzicielska w doborze partnerskim * Małżeństwa mieszane, czyli „serce nie sługa” * Matriarchalizacja rodziny i feminizacja tradycji * Przemiany ról rodzinnych i odpowiedzialności * Patriarchalizm jako tradycja rodziny ukraińskiej * Samotność kobiet po osiedleniu, czyli wymuszona samodzielność - Współczesne przemiany – ku rodzinie matriarchalnej * Kulturowy ispołeczny wymiar kuchni i gotowania * Publiczne znaczenie prywatnej kuchni * Kuchnia codzienna * Wigilijna kuchnia świąteczna * Wielkanocna kuchnia świąteczna * Niedzielna kuchnia świąteczna * Prywatne wytwarzanie tradycji kulinarnej * Ukraińskie święta a powszechnie występujący kalendarz rzymskokatolicki * Transfer kultury a tradycja językowa grupy *Językowa specyfika pokolenia P0 * Język ukraiński jako nawykowy * Nowy standard mowy w tradycji mniejszości ukraińskiej: kontekstualizacja * „Gwara domowa” a „język literaturny” * Polonizacja języka * Rozdział 7. Kobiety i kultura zorganizowana * Uprojektowienie i utowarowienie kultury mniejszości * Społeczna organizacja mniejszości * Publiczno-prywatny model pracy społecznej kobiet * Zorganizowana mniejszościowa kultura ukraińska * Rozdział 8. Kobiety i Cerkiew grekokatolicka * Parafia jako centrum lokalnej wspólnoty ukraińskiej * Cerkiew i podział płci * Żona księdza – specyfika roli i odbiór społeczny * Obecne przemiany religijności z perspektywy kobiet * Rozdział 9. Nauczycielki i szkolnictwo mniejszościowe * Feminizacja zawodu nauczycielskiego * Pokoleniowa specyfika doświadczeń szkolnych * Konflikt pokoleniowy * Szkoły z ukraińskim językiem nauczania – aktualne wyzwania * Pozaedukacyjne funkcje szkoły * Międzyszkolne punkty nauczania języka ukraińskiego, czyli wysiłek tożsamościowy * Zakończenie * Feminocentryczne ramy interpretacji i efekty ich zastosowania * Synteza uzyskanych wyników * Transfer kulturowy i rzeczywistość społeczna kobiet * Bibliografia * Aneks 1. Kobiety ujęte w indeksach osobowych analizowanych monografii historycznych Eugeniusza Misiło [2013] i Romana Drozda [2013] * Aneks 2. Spis respondentek * Streszczenia (tłum. Andrzej Zelwak, Dorota Szmajda) * Indeks osób
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 316 (1 egz.)
Kaucja: 24,10 zł
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach [241]-251. Indeks.
Uwaga dotycząca języka
Streszczenie w języku angielskim, ukraińskim.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej