571314
Książka
W koszyku
Hotelarstwo : usługi, zarządzanie, procesy koncentracji / Józef Sala. - Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, copyright 2019. - 300 stron : ilustracje, fotografie, wykresy ; 24 cm.
Motywem napisania niniejszej książki było dążenie do prezentacji roli hotelarstwa na rynku turystycznym, ukazanie kierunków zmian zarówno w jego systemie zarządzania, jak i rozwoju, głównie wymuszanych przez zmiany zachodzące w jego otoczeniu. Książka składa się z ośmiu rozdziałów. W rozdziale 1 scharakteryzowano istotę hotelarstwa, kryteria klasyfikacji hoteli oraz rolę hotelarstwa w obsłudze ruchu turystycznego. W rozdziale 2 zaprezentowano podstawowe rodzaje współczesnej turystycznej bazy noclegowej. Rozdział 3 prezentuje składniki głównej, cząstkowej usługi hotelowej, tj. usługi zakwaterowania. Kolejny rozdział 4 przedstawia m.in. istotę gastronomii i jej rolę w hotelarstwie, zakres usług gastronomicznych w hotelach i kierunki ich rozwoju. W rozdziale 5 scharakteryzowano główne usługi dodatkowe w hotelach. Rozdział 6 przedstawia specyfikę zarządzania przedsiębiorstwem hotelarskim. Rozdział 7 ukazuje funkcje głównych służb hotelu. Końcowy rozdział 8 prezentuje procesy koncentracji i integracji w hotelarstwie. Praca jest wynikiem wieloletnich zainteresowań naukowych Autora. Książka jest adresowana głównie do studentów studiów ekonomicznych i wychowania fizycznego, studiujących na kierunku "turystyka i rekreacja". Pomyślana jest jako opracowanie służące prowadzeniu wykładu z przedmiotu "podstawy hotelarstwa". Może być także przydatna osobom i menedżerom zarządzającym firmami hotelarskimi.
Wstęp * Rozdział 1. Hotelarstwo i jego rola w obsłudze ruchu turystycznego * 1.1. Pojęcia hotelu i hotelarstwa oraz ich cechy * 1.2. Istota, struktura i podstawowe cechy usługi hotelarskiej * 1.3. Miejsce hotelarstwa w strukturze turystycznych obiektów noclegowych * 1.4. Kryteria klasyfikacji hoteli * 1.5. Kategoryzacja hoteli i turystycznych obiektów noclegowych * 1.6. Marka jako instrument gwarancji jakości i promocji usługi hotelowej * 1.7. Rola hotelarstwa w obsłudze ruchu turystycznego * 1.8. Rozwój hotelarstwa na świecie * 1.9. Hotelarstwo jako ogniwo gospodarki turystycznej w Polsce * Rozdział 2. Podstawowe rodzaje współczesnej turystycznej bazy noclegowej * 2.1. Turystyczna baza noclegowa a współczesne tendencje rozwoju turystyki * 2.2. Główne współczesne rodzaje turystycznych obiektów noclegowych * 2.2.1. Hotele kurortowe (resort hotels) * 2.2.2. Hotele biznesowe i konferencyjne * 2.2.3. Hotele z pełnym cyklem obsługi (full service hotels) * 2.2.4. Hotele butikowe * 2.2.5. Hotele przy portach lotniczych, dworcach kolejowych i autobusowych * 2.2.6. Tanie hotele * 2.2.7. Motele * 2.2.8. Pensjonaty * 2.3. Inne formy turystycznej bazy noclegowej * 2.3.1. Kempingi * 2.3.2. Hostele * 2.3.3. Gospodarstwa agroturystyczne * 2.3.4. Schroniska młodzieżowe * 2.3.5. Schroniska * Rozdział 3. Usługi zakwaterowania w hotelach * 3.1. Istota i zakres usług zakwaterowania w hotelach * 3.2. Kształtowanie programu użytkowego jednostek mieszkalnych * 3.2.1. Cechy i elementy jednostek mieszkalnych współczesnego hotelu * 3.2.2. Rodzaje jednostek mieszkalnych w hotelarstwie europejskim * 3.3. Lobby hotelowe i jego funkcje * 3.4. Organizacja i zadania zespołu wielofunkcyjnego * 3.5. Wskaźniki operacyjne wykorzystywane w analizie działalności pionu usług zakwaterowania * Rozdział 4. Istota, funkcje i rola gastronomii w hotelach * 4.1. Istota i funkcje gastronomii * 4.2. Rodzaje zakładów gastronomicznych * 4.3. Rola usług gastronomicznych na rynku turystycznym * 4.4. Znaczenie usług gastronomicznych w hotelarstwie * 4.5. Zakres usług gastronomicznych w hotelach i czynniki go kształtujące * 4.6. Obsługa żywieniowa gości w hotelach (dining room) * 4.7. Room service w hotelach i jego organizacja * 4.8. Rola lounge service??u w hotelach * 4.9. Organizacja bankietów i działalności cateringowej * 4.10. Współczesne tendencje rozwoju gastronomii hotelowej * Rozdział 5. Usługi dodatkowe w hotelach * 5.1. Istota i czynniki kształtujące zakres usług dodatkowych w hotelach * 5.2. Główne rodzaje usług dodatkowych w hotelach * 5.2.1. Obsługa turystyki biznesowej * 5.2.2. Usługi wellness & spa * 5.2.3. Usługi animacji czasu wolnego * 5.2.4. Gry hazardowe * 5.2.5. Usługi handlowe * 5.2.6. Usługi salonów piękności i fryzjerskie * 5.2.7. Usługi butlerskie * 5.2.8. Inne usługi dodatkowe * Rozdział 6. Zarządzanie hotelem * 6.1. Specyficzne cechy przedsiębiorstwa hotelowego jako organizacji * 6.2. Istota i funkcje zarządzania w hotelarstwie * 6.3. Planowanie w przedsiębiorstwie hotelowym * 6.4. Organizowanie działalności przedsiębiorstwa hotelowego * 6.4.1. Istota i znaczenie organizowania w przedsiębiorstwie hotelowym * 6.4.2. Czynniki kształtujące struktury organizacyjne w biznesie hotelowym * 6.4.3. Rodzaje struktur organizacyjnych w przedsiębiorstwie hotelowym * 6.4.4. Współczesne tendencje w kształtowaniu struktur organizacyjnych przedsiębiorstw hotelowych * 6.5. Przewodzenie i motywowanie jako funkcja zarządzania * 6.6. Kontrola jako funkcja zarządzania w przedsiębiorstwie hotelowym * 6.7. Zarządzanie jakością usług hotelarskich * 6.8. Zarządzanie dochodami (Revenue Management) w przedsiębiorstwie hotelowym * Rozdział 7. Organizacja i funkcje głównych służb hotelu * 7.1. Główne służby hotelu * 7.2. Organizacja i funkcje służb obsługi jednostek mieszkalnych hotelu * 7.2.1. Służba obsługi pokoi i pomieszczeń * 7.2.2. Recepcja * 7.2.3. Concierge * 7.2.4. Służba rezerwacji * 7.2.5. Służba ochrony hotelu * 7.2.6. Służba pięter (housekeeping) * 7.2.7. Pralnia hotelowa * 7.2.8. Służba inżynieryjno-techniczna * 7.3. Organizacja i funkcje komórek działu gastronomii * 7.4. Organizacja i funkcje komórek działu odnowy biologicznej, rekreacji i wypoczynku * Rozdział 8. Procesy koncentracji i integracji w hotelarstwie * 8.1. Uwarunkowania procesów koncentracji i integracji w hotelarstwie * 8.2. Hotele niezależne i ich strategie działania na rynku * 8.3. Konsorcja hotelowe i tendencje ich rozwoju * 8.3.1. Istota i cechy konsorcjów hotelowych * 8.3.2. Formy współpracy konsorcjów hotelowych * 8.3.3. Obszary kooperacji konsorcjów hotelowych * 8.3.4. Tendencje rozwoju konsorcjów hotelowych * 8.4. Korporacje hotelowe oraz ich paradygmaty rozwoju * 8.4.1. Pojęcie i cechy korporacji hotelowych * 8.4.2. Rola i czynniki przewagi konkurencyjnej korporacji hotelowych na rynku turystycznym * 8.4.3. Rozwój międzynarodowych korporacji hotelowych na rynku polskim * 8.4.4. Sposoby rozwoju korporacji hotelowych * 8.4.5. Internacjonalizacja i globalizacja korporacji hotelowych * Bibliografa
Status dostępności:
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 57294 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20673 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia na stronach [287]-300.
Uwaga dotycząca przeznaczenia czytelniczego
Dla studentów kierunku turystyka, a także dla menedżerów i pracowników branży hotelarskiej i gastronomicznej.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej