570833
Książka
W koszyku
Publikacja stanowi swoistą monografię dotykającą problemu agresji dokonywanej poprzez użytkowanie telefonów komórkowych i internetu. Nowe media mają obecnie najsilniejsze oddziaływanie na dzieci i młodzież.W książce znajdziemy teoretyczne zagadnienia będące swoistym wprowadzeniem do informacji o nowych mediach. Zobaczymy, jak w świetle badań młodzież i dzieci funkcjonują w wirtualnym świecie,a także jaki wpływ mają na nie właśnie owe nowe media. Czytelnik dowie się nie tylko o powszechności tego zjawiska, ale także o konsekwencjach i uwarunkowaniach.W publikacji znajdziemy tematy takie jak: bullyingu i cyberbullyingu, a także szczegółową charakterystykę ofiary i sprawcy. Poruszona zostanie również typologia zjawisk i ich współwystępowania. Oprócz tego, w części badawczej będzie można zaznajomić się z wynikami. Projekty zostały zrealizowane przy udziale polskich gimnazjalistów, nauczycieli i studentów. Wykorzystano różne metody badań, w tym: te o charakterze jakościowym (wywiady, wywiady online, grupy fokusowe), jak i te o charakterze ilościowym (badania kwestionariuszowe).Publikacja zakończona jest wnioskami, które ułatwiają wychowywanie młodych ludzi w świecie nowych mediów. Ułatwia profilaktykę i interwencję związaną z agresją elektroniczną.
1. Charakterystyka świata nowych mediówá á13 * 1.1. Czym są nowe media?á á14 * 1.2. Cechy nowych mediówá á19 * 2. Komunikacja zapośredniczona przez komputerá á25 * 2.1. Komunikacja tekstowaá á27 * 2.2. Komunikacja wizualna i dźwiękowaá á29 * 2.3. Generalne charakterystyki komunikacji zapośredniczonej przez komputerá á30 * 3. Nowe media jako środowisko socjalizacyjne, czyli człowiek w komunikacji * zapośredniczonejá á39 * 3.1. Mechanizmy funkcjonowania człowieka w kontekście komunikacji * zapośredniczonejá á40 * 3.2. Instrumenty mediów społecznychá á49 * 4. Młodzi ludzie jako pokolenie cyfrowych tubylcówá áá65 * 4.1. Wykorzystanie nowych mediówá áá70 * 4.2. Nierówności społeczne w korzystaniu z nowych technologii komunikacyjnychá áá73 * 5. Wpływ nowych mediów na dzieci i młodzieżá áá79 * 5.1. Korzyści związane ze stosowaniem nowych mediów przez dzieci i młodzieżá áá83 * 5.2. Zagrożenia dla dzieci i młodzieży związane z korzystaniem z nowych mediówá áá87 * 5.3. Uzależnienie od internetu i telefonów komórkowychá áá93 * 6. Normatywność w internecieá áá97 * 6.1. Normy grupowe w internecieá á100 * 6.2. Normy dotyczące wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych * w szkole i rodzinieá á103 * 7. Bullying jako specyficzny rodzaj przemocy rówieśniczejá á105 * 7.1. Typologie agresjiá á105 * 7.2. Bullying (tradycyjny mobbing)á á107 * 7.3. Cyberbullyingá á119 * 8. Teoria ABACUS w wyjaśnianiu cyberbullyinguá á139 * 8.1. Konsekwencje bullyingu i cyberbullyinguá á142 * 8.2. Sprawcy bullyingu i cyberbullyinguá á144 * 8.3. Ofiary bullyingu i cyberbullyinguá á146 * 8.4. Sprawco-ofiary bullyingu i cyberbullyinguá á153 * 8.5. Bullying a cyberbullying – współwystępowanie zjawiská á154 * 9. Nie tylko cyberbullying – w kierunku innych typów agresji elektronicznejá á157 * 9.1. Agresja elektroniczna wobec pokrzywdzonych á158 * 9.2. Agresja elektroniczna wobec celebrytówá á160 * 9.3. Elektroniczna agresja uprzedzeniowa (bias bullying) á á160 * 9.4. Agresja elektroniczna wobec nieznajomych (impulsywna)á á161 * 10. Metodologia badańá á163 * 10.1. Badanie „Cyberbullying 2010”á á165 * 10.2. Badanie „Nauczyciele 2009”á á182 * 10.3. Badanie „Studenci 2009”á á185 * 11. Cyberbullying i agresja elektroniczna jako ryzykowne zachowania młodzieży – * badania własneá á187 * 11.1. Zaangażowanie młodych ludzi w nowe media i komunikację zapośredniczonąá á188 * 11.2. Spostrzeganie zagrożeń związanych z użytkowaniem nowych mediów * (w tym agresji elektronicznej) przez uczniów i nauczycieliá á193 * 11.3. Sposoby realizacji agresji elektronicznej i cyberbullyingu * oraz rozpowszechnienie tych zjawiská á198 * 11.4. Rozpowszechnienie cyberbullyingu i bullyingu wśród gimnazjalistówá á211 * 11.5. Poza agresję rówieśniczą – inne typy agresji elektronicznejá á215 * 11.6. Nowe jakościowo cechy cyberbullyinguá á219 * 11.7. Agresja rówieśnicza online i offline jako jednośćá á223 * 11.8. Charakterystyka motywacji i atrybucji działań sprawców agresji * elektronicznejá á228 * 11.9. Konsekwencje doświadczania agresji elektronicznej i cyberbullyinguá á230 * 11.10. Reagowanie pracowników szkoły i rodziców na sytuacje związane * z agresją elektronicznąá á235 * 11.11. Uwarunkowania agresji elektronicznej i cyberbullyinguá á239 * 11.11.1. Szerszy kontekst wykorzystania nowych mediów a agresja * elektroniczna i cyberbullyingá á239 * 11.11.2. Środowisko rodzinne a agresja elektroniczna i cyberbullyingá á244 * 11.11.3. Środowisko szkolne a agresja elektroniczna i cyberbullyingá á248 * 11.11.4. Środowisko rówieśnicze a agresja elektroniczna i cyberbullyingá á254 * 11.11.5. Normatywność w środowisku szkolnym i rodzinnym a agresja * elektroniczna i cyberbullyingá á258 * 12. Wnioski z przeprowadzonych badań w kontekście działań pedagogicznych * mających na celu profilaktykę i interwencję w zakresie agresji elektronicznejá á263 * Bibliografiaá á273 * Aneksá á291 * Załącznik I. Kwestionariusz zastosowany w badaniu „Cyberbullying 2010”á á293 * Załącznik II. Kwestionariusz zastosowany w badaniu „Nauczyciele 2009”á á307 * Załącznik III. Właściwości psychometryczne skal zastosowanych w etapie ilościowym * badania „Cyberbullying 2010”á á313
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20364 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia strony 273-290.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej