570418
Książka
W koszyku
Jakość życia osób z autyzmem i ich rodzin zależy między innymi od tego, jak dużo wiemy na temat tego zaburzenia i w jakim stopniu potrafimy tę wiedzę wykorzystać. Niniejsza praca jest próbą zwięzłego przedstawienia potwierdzonych naukowo informacji, a także istniejących w tym obszarze wątpliwości. Poruszone w niej zagadnienia są wciąż przedmiotem intensywnych badań prowadzonych w ramach różnych dyscyplin nauki: neurobiologii, genetyki, psychologii, medycyny, edukacji i wielu innych. Wiedza zmienia się w tym obszarze szybko - niemal codziennie pojawiają się nowe ważne doniesienia, a niektóre informacje stają się nieaktualne. Wiele jest także nieporozumień wynikających w dużej mierze z nadinterpretacji danych naukowych lub też ich niewłaściwego opracowania. Dobrym przykładem może być artykuł, który ukazał się swego czasu w tygodniku "Time". Powołując się na nieopublikowane wyniki badań naukowców z Cornell University, sugerowano w nim, że istnieje związek między autyzmem a oglądaniem telewizji oraz poziomem opadów atmosferycznych1. Łatwo można sobie wyobrazić przerażenie rodziców wywołane przez te nierozważne słowa. Książka ta jest adresowana przede wszystkim do rodziców małych dzieci, niepokojących się o ich rozwój, oraz osób, które już znają diagnozę i chciałyby w związku z tym dowiedzieć się więcej o autyzmie. Jej lektura może okazać się przydatna także Czytelnikom, którzy z racji swoich studiów czy pracy zawodowej interesują się zaburzeniami rozwoju.
Wstęp * 1. Co to jest autyzm? Podstawowe informacje o przyczynach, klasyfikacji i częstości występowania autyzmu * Koncepcja autystycznego spektrum zaburzeń * Czy rzeczywiście mamy do czynienia z epidemią autyzmu? * Skąd się bierze autyzm? * Podsumowanie * 2. Główne symptomy autyzmu * Interakcje społeczne * Komunikowanie się * Ograniczone wzorce zachowania, zainteresowań i aktywności * Problemy sensoryczne * Rozwój poznawczy i ruchowy * Jak przebiega rozwój osób z autyzmem w ciągu całego życia? * Podsumowanie * 3. Jak wcześnie wykryć autyzm? * Kiedy można wykryć autyzm? * Główne symptomy autyzmu u małych dzieci * Relacje społeczne * Komunikowanie się * Reakcje na bodźce sensoryczne * Zabawa * Problemy w zachowaniu * Jak przebiega proces diagnozowania autyzmu? * Odróżnianie autyzmu od innych zaburzeń rozwoju * Podsumowanie * 4. Na czym polega interwencja w przypadku małych dzieci z autyzmem? * Podejście do terapii oparte na rozwijaniu umiejętności * Podejście behawioralne * Podejście rozwojowe * Model interwencji rozwojowej Stanleya Greenspana (Developmental Intervention Program) * Rozwijanie relacji interpersonalnych - model Gutsteina i Sheely * Podejście zintegrowane i holistyczne * Metody wspierające rozwój umiejętności społecznych * Wspieranie rozwoju zdolności komunikowania się, minimalizowanie problemów sensorycznych i wspieranie rozwoju ruchowego * Interwencja biomedyczna - leczenie farmakologiczne i dieta * Od czego zależą efekty terapii? * Co należy wziąć pod uwagę, poszukując odpowiedniej terapii? * Podsumowanie * 5. Co mogą zrobić rodzice? * Rozwijanie umiejętności społecznych * Wspieranie rozwoju poznawczego * Wspieranie zdolności komunikowania się * Wspieranie rozwoju zabawy * Radzenie sobie z problemami sensorycznymi * Podsumowanie * Bibliografia
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia, netografia na stronach 186-[210].
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej