570467
Książka
W koszyku
(Wykłady z Pedagogiki)
Książka poświęcona jest badaniom jakościowym w pedagogice, przedstawia ich miejsce w tradycyjnym modelu empirycznych badań pedagogicznych. Szczegółowo opisuje dwie metody: wywiad narracyjny i obiektywną hermeneutykę, prezentuje ich założenia, zasady interpretacji materiału empirycznego, na przykładach wyjaśnia ich praktyczne zastosowanie. Intencją autorek jest nie tylko przedstawienie wymienionych metod badawczych, ale także zwrócenie uwagi na organizację procesu badawczego i interpretacji zgromadzonych danych, teoretyczne uwarunkowania i konsekwencje decyzji badacza co do wyboru paradygmatów badawczych. Praca jest oryginalnym polskim opracowaniem problematyki empirycznych badań jakościowych w pedagogice. Większość książek na ten temat, które pojawiły się na polskim rynku w ostatnich latach, to tłumaczenia. Książka autorstwa polskich badaczek może wypełnić pewną lukę w metodologii nauk społecznych i humanistycznych w Polsce.
Wprowadzenie (Danuta Urbaniak-Zając) * Rozdział 1. Jakościowa orientacja w badaniach pedagogicznych (Danuta Urbaniak-Zając) * 1.1. Pozycja badań jakościowych w tradycyjnym modelu empirycznych badań pedagogicznych * 1.2. Konsekwencje podporządkowania się nauk społecznych pozytywistycznemu modelowi nauki * 1.3. Nieautonomiczność metody badawczej * 1.4. W labiryncie badań jakościowych * 1.4.1. Między naturalizmem a konstruktywizmem (konstrukcjonizmem) * 1.4.2. Między opisem a uczestnictwem * 1.4.3. Zakończenie * Rozdział 2. Wywiad narracyjny jako metoda badań empirycznych (Ewa Kos) * 2.1. Teoretyczne założenia metody * 2.1.1. Status narracji autobiograficznej * 2.2. Sposób pozyskiwania materiału badawczego i metodyka interpretacji * 2.2.1. Przebieg wywiadu narracyjnego – gromadzenie materiału empirycznego * 2.2.2. Proces interpretacji danych narracyjnych w koncepcji F. Schützego * Rozdział 3. Przykład interpretacji narracji z wykorzystaniem metody F. Schützego („…ja nie bałam się robić w życiu tego, czego chcę, i nie bałam się chcieć…”) (Ewa Kos) * 3.1. Nawiązanie kontaktu z narratorką i przebieg wywiadu * 3.1.1. „Zachęta” do opowiadania i jej ratyfikacja przez narratorkę * 3.2. Charakterystyka etapów interpretacji narracji * Rozdział 4. Obiektywna hermeneutyka jako metodologia i metoda badań empirycznych (Danuta Urbaniak-Zając) * 4.1. Geneza metody * 4.2. Przedmiot zainteresowania obiektywnej hermeneutyki * 4.2.1. Obiektywne struktury znaczenia i latentne struktury sensu * 4.2.2. Tekst i protokół * 4.3. Poznawczy status reguł generujących działania oraz struktur sensu i znaczenia * 4.4. Autonomia życiowej praxis i struktura przypadku * 4.5. Zasada uogólniania wyników badań – struktura przypadku jako dialektyka ogólności i szczególności * 4.6. Metodyka interpretacji * 4.6.1. Zasady obiektywno-hermeneutycznej interpretacji * 4.6.2. Technika interpretacji – od opowiadanych historii do struktury przypadku * 4.7. Krytyczne podsumowanie metodologii i metodyki obiektywnej hermeneutyki * Rozdział 5. Obraz zawodu pedagoga kształtujący się u studentów kierunku pedagogika – przykład zastosowania obiektywnej hermeneutyki (Danuta Urbaniak-Zając) * 5.1. Sformułowanie problemu badawczego (określenie przypadku) * 5.2. Ocena protokołu (umiejscowienie interakcji) * 5.3. Budowanie historii i porządkowanie wariantów znaczeń (Lesarten) * 5.4. Elementy (hipotezy) struktury przypadku * Uwagi końcowe * Załącznik. Transkrypcja prezentowanej narracji * Bibliografia * Indeks nazwisk
Status dostępności:
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 57452 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21688 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia na stronach [287]-299. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej