570488
Książka
W koszyku
Agroturystyka : signum turystyki i obszarów wiejskich / Jolanta Wojciechowska. - Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, copyright 2018. - 250 stron : ilustracje, mapy, wykresy ; 24 cm.
"Książka jest jednym z nielicznych opracowań z zakresu agroturystyki, w którym przedstawiono tak szerokie spektrum zagadnień dotyczących problematyki uwarunkowań rozwoju usług agroturystycznych i funkcjonowania gospodarstw agroturystycznych w Polsce. Temat jest bardzo aktualny i wychodzi naprzeciw potrzebom nauki oraz praktyki rolniczej i turystycznej. Książka powinna znaleźć szerokie grono odbiorców: studentów kierunku agroturystyka, turystyka i rekreacja i kierunków pokrewnych (przydatne w dydaktyce są m.in. zagadnienia do dyskusji i zalecana lektura - przedstawione w książce na zakończenie każdego rozdziału głównego), przedstawicieli samorządów lokalnych (zwłaszcza tych, które czynnie wspierają rozwój agroturystyki, ale i tych, które mają dopiero takie plany, przedstawicieli nauki, branży turystycznej i ekonomicznej, a także branży rolniczej czy ogrodniczej (zwłaszcza osób rozważających podjęcie działalności agroturystycznej), jak też samych usługodawców agroturystyki". Z recenzji dr. hab. prof. nadzw. Cezarego Kwiatkowskiego
Słowo wstępne * 1. Turystyka a obszary wiejskie Europy * 1.1. Definicje i rodzaje turystyki * Ewolucyjność w definiowaniu terminu „turystyka” * Rodzaje turystyki i kryteria ich klasyfikacji * 1.2. Obszary wiejskie i model rolnictwa w Unii Europejskiej * Historyczne tło rozwoju obszarów wiejskich w Europie * Kryteria definiowania obszarów wiejskich w krajach europejskich, definicja wiejskości i typy obszarów wiejskich * Współczesny model rolnictwa europejskiego i jego pozakomercyjne funkcje * 1.3. Doświadczenia krajów europejskich w aktywizacji wsi poprzez turystykę * Zarys ważniejszych przykładów z wybranych krajów i organizacji * Wiodące cechy agroturystyki w wybranych krajach oraz fale rozwoju agroturystyki w Europie * Zmiana sylwetki turysty wypoczywającego na wsi oraz współczesna klasyfikacja europejskiej agroturystyki * Zagadnienia do dyskusji * Lektura zalecana * 2. Obszary wiejskie i fazy rozwoju turystyki w Polsce. Systematyka pojęć * 2.1. Obszary wiejskie w Polsce * Definicje terminów: „obszar wiejski” i „wieś” w świetle rodzimej literatury * Ważniejsze procesy zmian polskiej wsi wynikające z członkostwa Polski w UE * Istotne cechy obszarów wiejskich w Polsce oraz modele współczesnego rolnictwa i zmiany w rozwoju funkcji turystycznej w wiejskich gminach * 2.2. Fazy rozwoju turystyki na obszarach wiejskich Polski. Ewoluowanie terminów * Pięć faz odpowiadających określonym etapom historycznego rozwoju kraju * Proces ewoluowania w polskiej literaturze naukowej terminów określających turystykę na terenach wiejskich * 2.3. Agroturystyka w systemie pojęć bliskoznacznych oraz jej wyróżniki * Definicje pojęć * Wybrane modele systematyki pojęć * Wyróżniki pojęcia „agroturystyka” * 2.4. Systematyka pojęć w kontekście wybranych obszarów językowych * Wielość pojęć obcojęzycznych * Koncepcje systematyki pojęć obcojęzycznych . * Zagadnienia do dyskusji * Lektura zalecana * 3. Gospodarstwa agroturystyczne w Polsce: cechy rozwoju, oferta, kreatorzy i konsumenci * 3.1. Cechy rozwoju liczbowego i tendencje dotyczące lokalizacji gospodarstw agroturystycznych Niedoskonałość danych statystycznych dotyczących agroturystyki * Rozwój liczbowy i tendencje lokalizacyjne gospodarstw agroturystycznych w przestrzeni kraju * Tendencje lokalizacyjne gospodarstw agroturystycznych w środowisku przyrodniczym i osadniczym * 3.2. Typy gospodarstw agroturystycznych i sylwetki ich właścicieli * Wybrane typologie gospodarstw agroturystycznych * Sylwetki właścicieli gospodarstw agroturystycznych i rola kobiety w biznesie agroturystycznym * 3.3. Oferta i jej rodzaje a produkt agroturystyczny * Implikacje definicyjne pojęć „oferta” i „produkt agroturystyczny” * Struktura oferty agroturystycznej * Wybrane typologie oferty agroturystycznej * 3.4. Konsumenci usług agroturystycznych * Sylwetka agroturysty i zachodzące w niej zmiany w czasie * Metody segmentacji rynku agroturystycznego i wybrane segmenty konsumentów * Zagadnienia do dyskusji * Lektura zalecana * 4. Uwarunkowania prawno-organizacyjne polskiej agroturystyki * 4.1. Uregulowania prawne dotyczące podmiotów rozwijających agroturystykę * Kluczowe pojęcia * Podstawowe przepisy prawne regulujące działalność agroturystyczną i obowiązki podmiotów zajmujących się agroturystyką * 4.2. Stowarzyszenia agroturystyczne i cechy ich działalności * Idea stowarzyszeń agroturystycznych * Cechy strukturalne stowarzyszeń agroturystycznych * Cechy funkcjonalne stowarzyszeń agroturystycznych * Cykle działalności stowarzyszeń agroturystycznych * 4.3. Samorząd polskiej agroturystyki * Drogi organizacyjnego formowania się samorządu polskiej agroturystyki * Proces organizacyjnego formowania się agroturystyki w kontekście perspektywy historycznej (od 1918 r.). * Model rewolucyjny i ewolucyjny * Typy struktury organizacyjnej polskiej agroturystyki * 4.4. Kategoryzacja wiejskiej bazy noclegowej * Zarys doświadczeń zachodnioeuropejskich * Polski system kategoryzacji wiejskiej bazy noclegowej * 4.5. Mechanizmy działań podmiotów wspierających rozwój agroturystyki * Rodzaje mechanizmów oraz mechanizmy najczęściej stosowane * Formy działań aktywizacyjnych * Zagadnienia do dyskusji * Lektura zalecana * 5. Empiryczne egzemplifikacje rozwoju agroturystyki – region łódzki * 5.1. Podstawowe informacje o regionie * Informacje o środowisku geograficznym i badaniach nad pobytami turystycznymi * Charakterystyka rozwoju agroturystyki w województwie łódzkim * 5.2. Gospodarstwa agroturystyczne w świetle regionalnego konkursu „Złota Grusza” * Forma, cele i zasady konkursu * Portrety osób prowadzących gospodarstwa agroturystyczne oraz motywy ich uczestnictwa w konkursie * Zmiany w ofercie agroturystycznej wynikające z uczestnictwa w konkursie * Ocena efektów konkursu w kontekście praktycznym * Ocena efektów konkursu w świetle teorii * 5.3. Polaryzacja oferty agroturystycznej w otoczeniu łódzkiej metropolii * Przestrzenne zróżnicowanie oferty agroturystycznej w regionie łódzkim * Model polaryzacji oferty agroturystycznej w otoczeniu metropolii i jej obecność w łódzkich biurach podróży * Zagadnienia do dyskusji * Lektura zalecana * 6. Refleksje teoretyczne w dziedzinie agroturystyki * 6.1. Przemiany na wsi pod wpływem agroturystyki * Grupy działań odpowiadające za przemiany gospodarstwa agroturystycznego * Procesy integracji i dezintegracji mieszkańców wsi wokół agroturystyki * 6.2. Grupy czynników i klucze uwarunkowań rozwoju agroturystyki od strony podaży * Grupy czynników rozwoju agroturystyki od strony podaży * Teoretyczne klucze rozwoju agroturystyki od strony podaży * 6.3. Model bilansu efektów rozwoju agroturystyki * Postrzeganie efektów przez grupy społeczne * Bilans efektów w ujęciu matematycznym i dynamicznym * 6.4. Agroturystyka w kreowaniu typów przestrzeni turystycznej * Typy przestrzeni z perspektywy organizatorów agroturystyki i turystów * Rozmieszczenie typów przestrzeni w Polsce i definicja przestrzeni agroturystycznej * Zagadnienia do dyskusji * Lektura zalecana * 7. Od bilansu doświadczeń do poszukiwania nowych paradygmatów rozwoju polskiej agroturystyki * 7.1. Kazusy dotyczące doświadczania rozwoju agroturystyki * Doświadczanie rozwoju agroturystyki w rodzinie * Doświadczanie rozwoju agroturystyki w lokalnej społeczności * Doświadczanie rozwoju agroturystyki w gminie * 7.2. Bilans doświadczania agroturystyki w Polsce * Na płaszczyźnie praktyki * Bilans doświadczania agroturystyki na płaszczyźnie nauki * 7.3. Swoistość polskiej agroturystyki * Impulsy, korzenie, innowacyjność, fazowy rozwój, egzogeniczny paradygmat * Znaki tożsamości * 7.4. Nowe paradygmaty rozwoju polskiej agroturystyki * Przykłady ważniejszych dyskusji i prognoz * Zadania dla nauki i praktyki * Zagadnienia do dyskusji * Lektura zalecana * 8. Światowe kazusy rozwoju agroturystyki z kontekstem polskich doświadczeń * 8.1. Szwajcaria * Ważniejsze cechy organizacyjne agroturystyki * Lokalizacja gospodarstw agroturystycznych na terenie kraju * Zróżnicowanie oferty agroturystycznej * Agroturystyka w Szwajcarii i Polsce – kontekst porównawczy * 8.2. Kazachstan * Impulsy i efekty rozwoju agroekoturystyki * Kontekst polskich doświadczeń * Zagadnienia do dyskusji * Lektura zalecana * Zakończenie * Bibliografia
Status dostępności:
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 57449 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia, netografia przy rozdziałach oraz na stronach [233]-250.
Uwaga dotycząca przeznaczenia czytelniczego
Dla studentów kierunków agroturystyka, turystyka i rekreacja oraz kierunków pokrewnych, przedstawicieli nauki, branży turystycznej i ekonomicznej, przedstawicieli samorządów lokalnych.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej