570563
Książka
W koszyku
(Edukacja. Biografie w badaniach)
W późnonowoczesnym społeczeństwie, w warunkach wciąż zmieniającej się rzeczywistości, przebieg życia wymaga kontroli. Jednostka musi czuwać, by nie przegapić szansy lub zagrożenia. Jest to istotne zarówno w wymiarze zewnętrznym - przy wyborze spośród różnych rodzajów ofert społecznych, jak i wewnętrznym - podczas wyboru celów działania, wartości, priorytetów życiowych, stylów życia, wzorów osobowych. Podejmowane decyzje kształtują doświadczenia badanych kobiet, różnicują przebieg ich życia, modelują sytuację zawodową. Narratorki, dokonując wyborów, nie tylko korzystają z istniejących możliwości, ale często je kreują. "Publikacja jest nowatorska, oryginalna. Wyróżnia się na tle książek dotyczących podobnej problematyki teoretyczną dojrzałością i metodologicznym mistrzostwem. Bardzo dobrze napisana, ciekawa i ważna społecznie." Z recenzji prof. dr hab. Mirosławy Nowak-Dziemianowicz Dolnośląska Szkoła Wyższa
Podziękowania * Wstęp * Rozdział I. Społeczno-zawodowa sytuacja kobiet * 1. Społeczno-zawodowa sytuacja kobiet - przegląd literatury * 1.1. Próba definicji pojęcia sukces w świetle wybranych opracowań teoretycznych i badań empirycznych * 1.2. Sukces jako kategoria pedagogiczna - perspektywa dynamiczna * 1.3. Konsekwencje sukcesu * 2. Kariera zawodowa kobiet * 2.1. Kariera, awans zawodowy - ustalenia terminologiczne * 2.2. Bariery i ograniczenia w rozwoju karier zawodowych kobiet w świetle literatury * Rozdział II. Założenia teoretyczno-metodologiczne * 1. Perspektywy teoretyczne - źródła pojęć uwrażliwiających * 2. Specyfika jakościowej orientacji badawczej * 2.1. Wywiad narracyjny jako jakościowa metoda badawcza * 2.2.1. Badania oparte na materiale autobiograficznym * 2.2.2. Badania narracji * 2.2. Teoretyczne założenia wywiadu narracyjnego * 2.3. Metodyka postępowania badawczego * Rozdział III. Koncepcja badań własnych * 1. Przedmiot badań * 2. Cele badań * 3. Problematyka badawcza * 4. Metoda i technika badawcza * 5. Organizacja badań * 5.1. Dobór próby badawczej i przebieg badań * 5.2. Przebieg wywiadów * 5.3. Prezentacja toku postępowania interpretacyjnego * 6. Ocena zebranego materiału badawczego oraz reakcja Badanych na "zachętę do opowiadania" * Rozdział IV. Rekonstrukcja wybranych biografii - przypadków kluczowych * 1. Analiza przypadku I - narracja Katarzyny M. * 1.1. Problemy z identyfikacją typu wypowiedzi. Ocena uzyskanego materiału * 1.2. Formalna organizacja narracji * 1.3. Rekonstrukcja drogi biograficzno-zawodowej z uwzględnieniem perspektywy Narratorki i badacza * 1.3.1. Rejestr działań i wydarzeń z życia Narratorki * 1.3.2. Rekonstrukcja warunków uczestnictwa społecznego Narratorki oraz procesy uczenia się * 1.4. Elementy teorii - rekonstrukcja wzorów i zasad działania Narratorki * 2. Analiza przypadku II - narracja Magdaleny S. * 2.1. Ocena uzyskanego materiału * 2.1.1. Formalna organizacja narracji * 2.2. Rekonstrukcja drogi biograficzno-zawodowej z uwzględnieniem perspektywy Narratorki i badacza * 2.3. Elementy teorii - rekonstrukcja wzorów i zasad działania Narratorki * 3. Analiza przypadku III - narracja Wioletty R. * 3.1. Opis przypadku z uwzględnieniem obiektywnych danych, uzyskanych z ankiety i wywiadu oraz ocena uzyskanego materiału * 3.2. Rekonstrukcja drogi biograficzno-zawodowej z uwzględnieniem perspektywy Narratorki i badacza * 3.3. Elementy teorii - rekonstrukcja wzorów i zasad działania Narratorki * Rozdział V. Warunki uczestnictwa społecznego badanych kobiet - teoretyczne uogólnienie * 1. Struktury doświadczeń organizujące przebieg badanych biografii (odniesienie do teorii F. Sch??tzego) * 1.1. Biograficzne plany działania * 1.2. Przemiany biograficzne * 1.3. Instytucjonalne wzory przebiegu życia i trajektoria * 2. Warunki wybranych przestrzeni uczestnictwa społecznego badanych kobiet * 2.1. Polityczno-społeczno-gospodarcze uwarunkowania uczestnictwa społecznego Badanych - perspektywa biograficznie odtworzona * 2.1.1. Okres stanu wojennego * 2.1.2. Proces transformacji ustrojowej w doświadczeniach Badanych * 2.1.2.1. Postawy Badanych wobec przemiany porządku społecznego * 2.1.3. Nowy wymiar rzeczywistości społecznej * 2.1.3.1. Strategie radzenia sobie z nieprzewidywaną zmianą * 2.2. Przestrzeń życia rodzinnego * 2.2.1. Status społeczno-ekonomiczny rodzin Narratorek * 2.2.2. Idea wychowawcza realizowana w rodzinach pochodzenia Badanych * 2.2.3. Wzory osobowe obserwowane na gruncie życia rodzinnego jako nośniki wartości * 2.2.3.1. Wpływ rodziny na przebieg ścieżek edukacyjnych Badanych. Rola Ojca w przebiegu ścieżek edukacyjnych kobiet * 2.3. Przestrzeń kształcenia instytucjonalnego * 2.3.1. Spotkania z nauczycielami "mistrzami" * 2.3.2. Okoliczności wyboru kierunku studiów wyższych * 2.3.3. Znaczenie szkolnej grupy rówieśniczej * 2.4. Przestrzeń życia zawodowego * 2.4.1. Praca zawodowa w doświadczeniu Badanych - schematy karier zawodowych * 2.4.2. Warunki awansu zawodowego. Awans a rozwój * 2.4.3. Opieka i wspieranie innych w toku pracy zawodowej - aktywność społeczno-edukacyjno-wychowawcza skierowana na innych * 2.4.4. Konsekwencje synchronicznego uczestnictwa kobiet w dwóch obszarach (konflikt ról) - uczestnictwo w przestrzeni pomiędzy życiem zawodowym i rodzinnym a indywidualne strategie organizacji codzienności * 3. Sukces jako rezultat dynamicznego kształtowania warunków uczestnictwa społecznego * 3.1. Sukces w doświadczeniu badanych kobiet * 3.1.1. Czynniki intensyfikujące proces osiągania sukcesu * 3.1.2. Sposoby doświadczania sukcesu * 3.1.3. Konsekwencje sukcesu * Zakończenie * Bibliografia * Spis tabel i rysunków
Status dostępności:
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 57597 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia, netografia na stronach [283]-294.
Uwaga dotycząca innej dostępnej postaci fizycznej
Dostępne również jako e-book.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej