570536
Książka
W koszyku
Żyjemy w czasach, w których dostęp do Internetu przestał być wyborem. W dobie sieciowego społeczeństwa informacyjnego niekorzystanie z sieci może skutkować wykluczeniem z wielu sfer życia, zarówno prywatnego, jak i publicznego. Rozwój i upowszechnienie dostępu do Internetu, a także pojawienie się narzędzi Web 2.0 początkowo spowodowały wybuch entuzjazmu. Internet stał się symbolem demokratyzacji, postrzegany był jako remedium na wiele bolączek współczesnego świata. Niektórzy w rozwoju ICT, powszechnej komputeryzacji i informatyzacji dopatrywali się potencjalnego źródła zrównoważonego rozwoju i narzędzi pozwalających redukować nierówności społeczne. Szybko jednak okazało się, że przestrzeń internetowa została zdominowana przez duże firmy świadczące usługi informacyjno-komunikacyjne, a ich działania budzą coraz więcej obaw.W ciągu kilku ostatnich lat Facebook stał się integralnym elementem przestrzeni internetowej. Mimo licznych kontrowersji,związanych zwłaszcza z polityką prywatności, liczba jego użytkowników stale wzrasta, a w 2017 roku przekroczyła dwa miliardy. Coraz częściej można się spotkać z opinią, że Facebook stanowi współcześnie "drzwi do całego Internetu". Rodzą się jednak pytania: Jakie są społeczne konsekwencje tak ogromnej popularności założonego przez Marka Zuckerberga serwisu? Czy korzystaniez Facebooka jest dziś dla internautów wyborem, czy może koniecznością? Jakie są doświadczenia osób, które zdecydowały się opuścić serwis? Co się stanie, kiedy spróbujemy na kilka dni usunąć swój profil? Książka stanowi próbę odpowiedzi na te i wiele innych pytań dotyczących fenomenu amerykańskiego serwisu społecznościowegoKsiążka przedstawia kompletny obraz dylematów stojących przed osobami decydującymi się na zrezygnowanie z korzystania z Facebooka. Można ją określić jako ambitną i interdyscyplinarną próbę analizy zjawiska w kategoriach jakościowych, rozszerzoną o osadzenie omawianej problematyki w kontekście rozwoju społeczeństwa informacyjnego, społeczeństwa sieciowego i mediów społecznościowych. Badanie empiryczne to nadzwyczaj udana jakościowa analiza przyczyn dołączenia i "wypisywania się" ze społeczności FB oraz dyskomfortu i niepokoju z tym związanego (głównie obawy przed missing out, charakterystycznej dla strategii pokolenia FB i konieczności doinformowania się w dobie nadmiaru informacji).Z recenzji prof. dr. hab. Bohdana JungaMalwina Popiołek - doktor nauk społecznych, zatrudniona w Instytucie Kultury na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego na stanowisku adiunkta. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problematyki dotyczącej funkcjonowania mediów (zwłaszcza nowych) i technologii informacyjno- komunikacyjnych we współczesnym świecie. Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych na temat różnych kontekstów rozwoju społeczeństwa informacyjnego, w tym zarządzania prywatnością w Internecie, e-administracji i podziałów cyfrowych.
Wstęp * CZĘŚĆ I * 1. Serwisy społecznościowe i ich miejsce w przestrzeni medialnej * 1.1. Nowe media w teorii mediów * 1.2. Nowe media czy nowe technologie? * 1.3. Media społecznościowe jako podkategoria nowych mediów * 1.4. Klasyfikacja mediów społecznościowych * 1.5. Serwisy społecznościowe jako podgrupa w ramach mediów społecznościowych * 1.6. Serwisy społecznościowe w rozwoju historycznym * 1.7. Polskie serwisy społecznościowe * 2. Społeczeństwo informacyjne – charakterystyka i modele rozwoju * 2.1. Społeczeństwo informacyjne – zarys teoretyczny i definicyjny * 2.2. Informacja i jej znaczenie w sieciowym społeczeństwie informacyjnym * 2.3. Wizje, modele i scenariusze rozwoju społeczeństwa informacyjnego * 2.4. Władza w sieciowym społeczeństwie informacyjnym * CZĘŚĆ II * 3. Serwisy społecznościowe w sieciowym społeczeństwie informacyjnym – analiza fenomenu Facebooka na podstawie badań własnych * 3.1. Przyczyny korzystania z Facebooka w literaturze przedmiotu * 3.2. Potrzeba kontroli i bezpieczeństwa w zakresie dostępu do informacji * 3.3. Facebook jako podstawowy kanał przepływu informacji w świetle przeprowadzonego eksperymentu * 3.4. Znaczenie Facebooka w przestrzeni społecznej – analiza krytyczna * 4. Osoby niekorzystające z Facebooka – analiza form, przyczyn i konsekwencji niekorzystania z serwisu * 4.1. Osoby niekorzystające z Facebooka – różne podejścia teoretyczne i wyniki badań empirycznych * 4.2. Co to znaczy nie korzystać z Facebooka? * 4.3. Decyzje o usunięciu konta – trudności i dylematy * 4.4. Społeczne postrzeganie osób nieposiadających konta na Facebooku * 4.5. Życie bez Facebooka – co można zyskać, a co stracić * 4.6. Pozory bezpieczeństwa i algorytm zachłanny * Zakończenie * Bibliografia * Podziękowania * Indeks rzeczowy * Indeks osobowy
Status dostępności:
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 58053 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia, netografia na stronach 217-230. Indeksy.
Uwaga dotycząca innej dostępnej postaci fizycznej
Dostępna również jako e-book.
Recenzje:
Inne wydania:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej