570457
Książka
W koszyku
Książka ukazuje ekonomiczną istotę zjawiska turystyki, główne sfery i mechanizmy jej oddziaływania na układ gospodarczy określonej skali - miejscowość, region, kraj czy grupę krajów. Cechy popytu i podaży turystycznej znajdują bezpośrednie odzwierciedlenie w ekonomicznych i organizacyjnych zasadach funkcjonowania poszczególnych grup przedsiębiorstw turystycznych. Autorka przedstawiła bardziej szczegółowo grupę przedsiębiorstw hotelarskich i biur podróży.Treść książki adresowana jest do wszystkich zainteresowanych ekonomicznymi zagadnieniami współczesnej turystyki - studentów, nauczycieli różnych form i szczebli kształcenia kadr dla turystyki, osób prowadzących działalność naukowo-badawczą, pracowników administracji samorządowej i rządowej, jak również praktyków prowadzących działalność gospodarczą w sferze turystyki.
Wprowadzenie * Rozdział I. Turystyka jako zjawisko społeczno-ekonomiczne * 1. Natura zjawiska * 2. Powstanie popytu i jego przedmiot * 3. Działalność gospodarcza odpowiadająca na popyt * 4. Turystyka jako sfera życia społeczno-gospodarczego * 5. Turystyka i turysta - ujęcie formalne * Rozdział II. Popyt turystyczny * 1. Czynniki wyznaczające popyt turystyczny * 1.1. Czas wolny * 1.2. Czynniki demograficzne * 1.3. Inne czynniki cywilizacyjne * 1.4. Czynniki ekonomiczne * 1.4.1. Dochody * 1.4.2. Ceny * 1.4.3. Czynniki podażowe * 2. Zakres przedmiotowy popytu turystycznego * 3. Cechy popytu turystycznego * Rozdział III. Podaż turystyczna * 1. Produkt turystyczny * 2. Cechy podaży turystycznej (produktu turystycznego) * 3. Pojęcie gospodarki turystycznej * 4. Przedsiębiorstwo turystyczne i jego najważniejsze typy * Rozdział IV. Funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych - przedsiębiorstwa hotelarskie * 1. Pojęcie hotelarstwa, jego funkcje w zaspokojeniu potrzeb ruchu turystycznego, rodzaje bazy noclegowej dla turystyki * 2. Miejsce hoteli w bazie noclegowej turystyki * 3. Cechy hotelu ważne z punktu widzenia jego funkcji w obsłudze ruchu turystycznego * 4. Typy hoteli * 5. Produkt hotelu. Rodzaje działalności usługowej * 6. Struktura funkcjonalno-użytkowa hotelu * 7. Kapitał ludzki i praca w hotelu * 8. Podstawowe tendencje rozwoju współczesnego hotelarstwa * 9. Mikroekonomia hotelu - zagadnienia wybrane * 9.1. Mierniki działalności hotelu * 9.2. Inwestycje w hotelarstwie * 9.3. Koszty w hotelarstwie * 9.4. Rentowność usług noclegowych w obiektach hotelarskich * 9.5. Maksymalizacja funkcji celu producenta usług noclegowych a popyt na jego usługi * 10 .Organizacje branżowe w hotelarstwie w Polsce * 11. Międzynarodowe organizacje działające w sektorze hotelarstwa i gastronomii * 12. Rynek hotelarski w Polsce i w Europie * Rozdział V. Funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych - biura podróży * 1. Pojęcie biura podróży i najważniejsze typy * 2. Klasyfikacja biur podróży * 3. Przedmiot działalności pośrednickiej i organizatorskiej * 3.1. Usługi w zakresie pośrednictwa * 3.2. Produkt touroperatora * 4. Struktura instytucjonalna rynku turystycznego i główne układy wzajemnych kontaktów między podmiotami * 5. Technika działalności biura podróży * 5.1. Technika działalności detalicznego agenta podróży * 5.2. Technika działalności touroperatora * 6. Ekonomika touroperatora * 6.1. Przychód ze sprzedaży i koszty touroperatora * 6.2. Kalkulacja cen, kosztów i zysku a formy współpracy touroperatora z dostawcami usług cząstkowych * 6.3. Ryzyko kursowe dla touroperatora * 6.4. Podsumowanie * 7. Ekonomika detalisty * 8. Tendencje historyczne i cechy współczesnego rynku biur podróży * 8.1. Procesy historyczne * 8.2 .Cechy współczesnego rynku biur podróży * 8.3. Rynek biur podróży w Polsce * 8.4. Samorząd gospodarczy turystyki w Polsce * 8.5. Międzynarodowe organizacje działające w sektorze touroperatorów i agencji podróży * Rozdział VI. Ekonomiczne funkcje turystyki * 1. Wpływ turystyki na rozwój gospodarczy obszaru recepcji * 2. Wpływ turystyki na zatrudnienie, dochody ludności i jakość życia * 3. Wpływ turystyki na dochody budżetu państwa * 4. Wpływ turystyki na aktywizację obszarów słabo rozwiniętych gospodarczo * 5. Ekonomiczne znaczenie turystyki zagranicznej dla kraju * 5.1. Bilans korzyści i kosztów obsługi turystyki zagranicznej dla kraju recepcji * 5.2. Zagraniczna turystyka przyjazdowa jako forma eksportu * 5.3. Turystyka jako element obrotów gospodarczych kraju z zagranicą * Rozdział VII. Turystyka międzynarodowa * 1. Międzynarodowy ruch turystyczny - jego rozwój i struktura przestrzenna * 1.1. Turystyka przyjazdowa * 1.2. Turystyka wyjazdowa * 2. Wpływy z turystyki zagranicznej i wydatki na turystykę zagraniczną * 2.1. Wpływy * 2.2. Wydatki * 3. Inne wskaźniki opisujące ekonomiczne znaczenie turystyki międzynarodowej * Bibliografia *
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21536 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej